سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:45 - دوشنبه 14 خرداد 1397

یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت:

کدام مواد غذایی را نباید ۲ بار گرم کرد؟

یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: گرم کردن برخی از مواد غذایی ضرر‌های زیادی برای افراد به همراه دارد، بنابراین اشخاص باید از این کار خودداری کنند.

به گزارش اصفهان شرق، فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکیدرباره ضرر‌های گرم کردن دوباره مواد غذایی اظهار کرد: به طور کلی مواد غذایی پس از تهیه باید بلافاصله مصرف شوند، زیرا مواد غذایی پخته شده مستعد آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی هستند، اما گرم کردن دوباره  برخی از مواد غذایی ضرر‌های بیشتری را به همراه دارد.

 گرم کردن بیش از  چهار بار روغن‌ها؛ ممنوع

وی بیان کرد: روغن‌ها از جمله مواد غذایی هستند که گرم کردن دوباره آنها مضر است؛ تعداد دفعاتی که مجاز هستیم روغن‌ها را دوباره گرم کنیم بر حسب نوع و ساختمان آنها متفاوت است؛ به طوری کلی هیچ روغنی نباید بیش از  چهار بار گرم شود؛ روغنی که در داخل مواد غذایی پخته شده وجود دارد هم از این قاعده مستثنی نیست.

وحید درباره ضرر‌های گرم کردن مجدد روغن‌ها افزود: هر چقدر تعداد دفعات گرم کردن روغن‌ها افزایش پیدا کند، اسید‌های چرب اشباع و ترانس موجود در آنها هم بیشتر می‌شود که این اسید‌های چرب زمینه را برای ابتلای افراد به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها فراهم می‌کند.

 

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: سبزیجات پخته شده نباید دوباره گرم شوند، زیرا در این صورت ترکیبات مضری به نام نیترات‌ها در آنها تولید می‌شوند؛ از سوی دیگر سبزیجات پخته شده با گرم کردن دوباره خاصیت خودشان را هم از دست می‌دهند.

وی تأکید کرد: گرم کردن سبزیجاتی مانند کرفس، چغندر و اسفناج نسبت به سایر سبزیجات ضرر‌های بیشتری را به همراه دارد؛ مواد نشاسته‌ای مانند سیب زمینی و برنج هم نباید دوباره گرم شوند.

وحید درباره ضرر‌های گرم کردن دوباره برنج تصریح کرد: اگر برنج پس از پخت در فضای باز قرار گیرد قارچ‌ها به سرعت در آن رشد می‌کند بنابراین مصرف این برنج می‌تواند عوارضی مانند مسمومیت غذایی، اسهال، استفراغ و حالت تهوع را برای افراد به دنبال داشته باشد.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مضر بودن گرم کردن دوباره محصولات پروتئینی مانند مرغ و گوشت اظهار کرد: وقتی این  مواد را دوباره گرم می‌کنیم ساختار پروتئینی آنها تغییر می‌کند و ترکیبات مضری به نام نیترات‌ها در آنها تولید می‌شود؛ نیترات‌ها طی واکنش‌های مختلفی در بدن، افراد را به انواع مختلف سرطان‌ها دچار می‌کنند.

وی بیان کرد: گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس باید تا حد امکان مصرف نشوند؛ گرم کردن دوباره آنها هم به شدت مضر است.

وحید یادآور شد: قارچ و تخم مرغ آب پز شده یا نیمرو هم از دیگر مواد غذایی هستند که نباید آنها را دوباره گرم کرد.

انتهای پیام /خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.