سرویس: غیر تولیدی 10:45 - یکشنبه 13 خرداد 1397

رئیس پلیس فتای اصفهان:

برداشت‌ غیرمجاز از حساب بیشترین جرائم فضای مجازی است

رئیس پلیس فتای اصفهان گفت: جرائم سال ۹۷ نشان می‌دهد جرائم در حوزه برداشت‌ غیرمجاز از حساب افزایش قابل توجهی داشته و بیشترین آمار جرائم فضای مجازی نیز در همین زمینه گزارش شده است.

به گزارش اصفهان شرق، سرهنگ مصطفی مرتضوی  در ارتباط با بیشترین جرائم فضای مجازی اظهار داشت: بررسی جرائم در سال ۹۷ نشان می دهد جرائم در حوزه برداشت‌های غیرمجاز افزایش قابل توجهی داشته و بیشترین آمار جرائم فضای مجازی نیز در همین زمینه گزارش شده است.

وی با بیان اینکه فراوانی این جرائم در دو ماهه ابتدای سال نسبت به سال قبل بیشتر شده است، افزود: دسترسی به حساب افراد برای این برداشت‌های غیرمجاز از طریق تبلیغات فروش مانند خرید شارژ اینترنتی، درگاه‌های جعلی به نام صیغه یا همسریابی که در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است و مواردی مانند فروش خدماتی مانند آنتی ویروس انجام می‌شود و با توجه به ورود به سایت فیشینگ اطلاعات کارت اعتباری به سرقت می‌رود.

کلاه‌برداری مالی از طریق سایت‌های خرید و فروش کالا

رئیس پلیس فتای اصفهان حوزه کلاه‌برداری مالی را دسته دوم از جرائم با فراوانی زیاد برشمرد که اغلب این کلاه‌برداری‌ها از طریق سایت‌های تبلیغاتی مربوط به خرید و فروش کالا انجام می‌شود و ابراز داشت: هتک حیثیت و انتشار اطلاعات خصوصی مانند فیلم و عکس و توهین به دیگری جرمی است که در اولویت بعدی جرائم قرار دارد.

وی با اشاره به راهکارهای ضروری که باید برای پیشگیری از هر یک از این کلاه‌برداری‌ها مورد توجه مردم قرار گیرد، بیان داشت: حوزه برداشت‌های غیرمجاز بیشتر به سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری برمی گردد که از دو موضوع نشات می‌گردد و بر این اساس درباره سرقت اطلاعات توسط درگاه‌های جعلی مردم باید حتما اصالت درگاه را چک کنند.

درگاه‌های جعلی خرید پروتکل ارتباطیhttp  و نماد اعتماد الکترونیک ندارند

مرتضوی ابراز با بیان اینکه درگاه‌های جعلی هیچ کدام پروتکل ارتباطی http://))  و نماد اعتماد الکترونیک ندارند و مشخصاتی مانند شمار تلفن ثابت و دفتر آدرس در این سایت‌ها ثبت نشده است، گفت: در صورتی که سایتی برخی موارد مورد لزوم را نداشته اما دارای نماد اعتماد الکترونیک ‌باشد قابل اعتماد خواهد بود.

دستگاه پوز باید حتما در دید خریدار باشد

رئیس پلیس فتای اصفهان درباره کلاهبرداری‌های مالی نیز ابراز داشت: کپی اطلاعات کارت از طریق اسکیمر انجام می‌شود، مردم زمانی که به فروشگاه برای خرید رفته و به ویژه زمانی که در جاده سراغ دست فروش ها می روند باید دقت کنند که دستگاه پوز برای آنها قابل رویت باشد و رمز را حتما خودشان وارد کنند.

وی اضافه کرد: کپی اطلاعات کارت از طریق اسکیمر انجام می‌شود به نوعی که کارت اعتباری به دور از دید مشتری در دستگاه های اسکیمر مورد استفاده قرار گرفته و منجر به کپی کردن اطلاعات می‌شود.

رمز به شکل زبانی نباید به فروشنده منتقل می شود

مرتضوی تاکید کرد: مردم دقت کنند که رمز کارت اعتباری به شکل زبانی و شفاهی نباید به فروشنده منتقل شود بلکه فروشنده موظف است شرایطی را ایجاد کند که خود خریدار در دستگاه پوز کارت بکشد و رمز را وارد کند.

وی بیان داشت: انتشار اطلاعات خصوصی و هتک حیثیت به مدیریت اطلاعات خصوصی خود کاربر برمی‌گردد که نباید اسرار خانوادگی و شخصی را در اختیار هر کسی قرار دهد.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.