سرویس: تولیدی 15:13 - پنجشنبه 10 خرداد 1397

عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس:

سوء مدیریت در خصوص زاینده رود از جهات مختلف صورت گرفت/ توان نظامی و موشکی قابل مذاکره نیست

عابدی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پای دفاع از امنیت کشور تا آخر ایستاده و در بحث موشکی و سپاه پاسداران با کسی شوخی نداریم زیرا توان نظامی غیر قابل مذاکره است.

به گزارش اصفهان شرق، حیدرعلی عابدی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به مباحث بودجه ای اظهار کرد: مشکل عمده ای در بحث بودجه ای سال 97 نداشتیم و آنچه می خواستیم متناسب با تصمیمات کشور تصویب شد برای مثال، خرید زمین برای فرودگاه اصفهان در بودجه امسال به راحتی رای آورد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: علی رغم وجود سه گرایش سیاسی در مجمع نمایندگان، برای مسائل آب اصفهان و توسعه استان هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سه گروه در رابطه با بازنشستگی مستثنی هستند، گفت: نمایندگان مجلس، سران 3 قوه و وزرا که جمع این‌ها به 300 نفر نمی‌رسد و همچنین قانونی هم برای ایثارگران وجود دارد که آن‌ها را هم مستثنا کرده است و غیر از این موارد استثنایی وجود ندارد و در صورت تصویب این لایحه 60 روز فرصت برای کناره گیری بازنشستگان از کار دولتی وجود دارد.

*طرح اعاده اموال نامشروع در حال پیگیری است

عابدی در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان شرق در خصوص آخرین وضعیت طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان بیان کرد: اسم «اموال نامشروع مسؤولان» بار منفی دارد و از ابتدا باید به گونه ای دیگری مطرح می‌شد ولی در قانون آورده ایم که مسئولان قبل و بعد مسئولیت اموال را به دادستانی اعلام کنند ولی آیین نامه اجرایی تدوین نشده است که  در صحن مجلس در حال پیگیری است؛ روال کار مجلس به این شکل است که به هر لایحه یک یا دو ساعت وقت داده می‌شود که اگر در این مدت فرصت لایحه کامل نشد در نوبت بعدی برای طرح قرار می‌گیرد، این مورد هم همچنان ادامه دارد.

*سوء مدیریت در خصوص زاینده رود انجام شد

عابدی با اشاره به مسائل حوضه زاینده رود بیان کرد: در جلسه ای با حضور وزیر نیرو مقرر شد تا جدول زمانبندی مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب در اردیبهشت ماه ارائه شود و در این رابطه پیشرفت خوبی شاهد بودیم ولی باید گفت سوء مدیریت در خصوص زاینده رود از هر جهت انجام شده است.

وی افزود: اولویت اول ما برای اصفهان، ساماندهی رودخانه زاینده رود است و این به معنای آن است که در دو طرف رودخانه جاده ایجاد شود تا از برداشت غیر قانونی از زاینده رود جلوگیری به عمل آید و در این خصوص باید گفت که سوییچ برداشت از رودخانه باید در دست وزارت نیرو باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه اگر یک میلیون متر مکعب آب در زاینده رود روان باشد، مشکلی نداریم، ادامه داد: اگر روزانه یک میلیون مترمکعب که در سال حدود 365میلیون مترمکعب می‌شود آب از پل شهرستان عبور کند، می توان شاهد احیای کشاورزی، تالاب گاوخونی و پرآبی منابع آبی زیرزمینی خواهیم بود.

*600 میلیون متر مکعب آب قبل از رسیدن به اصفهان حیف و میل می شود

وی با تاکید بر اینکه اگر ساماندهی رودخانه به درستی انجام می شد و از برداشت ها جلوگیری به عمل می آمد، آبی گم نمی شد، تصریح کرد: 600 میلیون متر مکعب آب قبلا از ورود به اصفهان حیف و میل می شود به گونه ای که از تونل اول تا سد برداشت های متعددی وجود دارد که برآورد نشده و از سد تا تصفیه خانه باباشیخ علی طبق برآوردها 10 متر بر ثانیه آب گم می شود که در سال حدود 360 میلیون مترمکعب می شود.

عابدی اولویت دیگر را اجرای طرح های عقب افتاده عنوان کرد و گفت: در بند سوم مصوبه شورای عالی آب می گوید که شرب اصفهان، یزد و صنعت اصفهان بعد از اجرای تونل سوم و چشمه لنگان باید اجرایی شود که در این رابطه تونل دوم و چشمه لنگان انجام شده ولی تونل سوم و سد انجام نشده مانده است.

وی با اشاره به اولویت سوم استان اصفهان خاطرنشان کرد: مطالعه برای منابع جدید که از اصفهان و یا از خلیج فارس باشد در جایگاه سوم اولویت های  استان قرار گرفته است و اصفهان، یزد و کرمان باید مدیریت منابع آبی و مصرفی داشته باشند.

نماینده مجلس اصفهان تصریح کرد: در سال 97 استفاده از پساب و کشت‌های گلخانه‌ای برای منطقه شرق اصفهان در نظر گرفته شده و منابع طبیعی بر آن شده تا از درختانی مانند طاق که کمتر به آب نیاز دارند استفاده شود و این طرح به صورت چندین هکتاری در کویر سجزی با هدف بیان زدایی قبلا انجام شده بود.

*وزیر فارغ از تصمیمات سیاسی، برای آموزش و پرورش اصفهان تصمیم بگیرد

وی با اشاره به این موضوع که وظیفه نمایندگان مجلس نظارتی و قانون گذاری است، مطرح کرد: برخی نمایندگان به طور سنتی عادت کرده اند که بگویند فلان مسئول را من تغییر دادم در حالی که این وظیفه نماینده نیست؛ یک نماینده زمانی به وظیفه خودش عمل کرده است که عملکرد مسئولان را ارزیابی کند و سطح انتظارات مردم در خصوص حوزه مسئولیت نمایندگان تغییر یابد.

عابدی با بیان اینکه برداشتن رئیس قبلی آموزش و پرورش استان اصفهان را سیاسی می دانم، گفت: باید نظرات و خواسته های کارمندان آموزش و پرورش را به وزیر گزارش دهیم و امیدوارم وزیر آموزش و پرورش فارغ از تصمیمات سیاسی، تصمیم مهمی برای آموزش و پرورش استان اصفهان بگیرد.

*رونق اقتصادی در توسعه گردشگری استان اصفهان

این نماینده مجلس با اشاره ای کوتاه به بحث گردشگری تصریح کرد: گردشگری رونق خوبی را برای اقتصاد کشور حاصل می کند که باید به سمت آن در داخل کشور حرکت کرده و زیرساخت های لازم را فراهم آوریم.

وی اظهار کرد: گردشگری می تواند شغل های متعددی را ایجاد کند و در این رابطه طی مذاکره با مدیرکل گردشگری، در تلاش هستیم که گامی مهم در توسعه بوم گردی و هتل سازی برداریم.

*وزارت بهداشت بر اساس برنامه عمل نکرد

عابدی با اشاره به اینکه مجلس برای سازمان ها و وزرات خانه های کشور برنامه تصویب کرده است، گفت: هر وزارت خانه باید در چارچوب برنامه ها عمل کند تا از حمایت مجلس برخوردار شود و در این رابطه وزارت بهداشت بر اساس برنامه عمل نکرده است.

وی ادامه داد: پرونده بیماران باید الکترونیکی شود تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود و در مرحله بعدی باید سیستم ارجاع درست شود به گونه ای که خدمات سطح‌بندی شده و برای هر قسمت راهنمای بالینی داشته باشد تا هر فرد متناسب با بیماری و در صورت تایید پزشک عمومی مربوطه به متخصص مراجعه کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشتباه خواندن این نکته که با افزایش تورم قیمت ها نباید افزایش پیدا کند، افزود: قیمت دارو به نسبت سال گذشته افزایش خواهد داشت و این به دلیل تورم کنونی و رشد دلار است و در این خصوص باید بگذاریم قیمت‌ها به همین میزان افزایش یابد از آن طرف دولت می‌تواند یک یارانه‌ای به بیمه‌ها بدهد تا فشار افزایش قیمت‌ها بر مردم نباشد، این که برخی مسؤولان ادعا می‌کنند نرخ دارو ثابت می‌ماند قابل توجیه نیست.

*اقتصاد غیر نفتی مبتنی بر مالیات است

وی با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که تحریم های مختلفی در برابر کشور ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش جدی برای اقتصاد مقاومتی انجام داد؛ وقتی می گوییم اقتصاد غیرنفتی یعنی مبتنی بر مالیات است و نصف بودجه کشور از مالیات تأمین شود ولی باید گفت که مالیات بر ارزش افزوده فشار را بر کارخانه تحمیل می‌کند، کارخانه تعطیل می‌شود و کارگران تحت بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت و این بار مالی زیادی ایجاد می‌کند.

عابدی تصریح کرد: در نوسانات نرخ ارز، ذوب آهن می تواند خودش را بالا بکشد زیرا قیمت تمام شده کالای مشابه خارجی مثل ریل با افزایش نرخ ارز نسبت به تولیدات داخلی افزایش یافته است و برخی کارخانه ها می توانند بهره برداری خوبی برای بهبود اوضاعشان داشته باشند.

*در خصوص FATF  اختلاف نظر وجود دارد

نماینده مجلس در خصوص FATF گفت: اختلاف نظر در این خصوص وجود دارد و در اصل این لایحه به معنی مبارزه با پول‌شویی است و قوانین باید به گونه ای باشد که هر نوع پولی را بتوان کنترل و ردیابی کرد.

وی تاکید کرد: پیشنهادم این است مناظره ای گذاشته شود تا دو طرف دلایل خود را بیان کنند تا به دیدگاهی صحیح رسید.

*در بحث توان نظامی با کسی شوخی نداریم

عابدی با بیان اینکه دولت و مجلس مطیع فرمایشات رهبری هستند ولی فشاری بر هیچ مسئولی وارد نیست و ما باید حرکتمان بر اساس تفکر و تعقل صورت گیرد.

وی افزود: آمریکا بارها ما را تحریم کرده است ولی تحریم های سازمان ملل بسیار سخت بود؛ ما امکان اقدام مقابل با تحریم های آمریکا را نداریم ولی با تکیه بر اقتصاد داخلی می توانیم تحریم ها را پشت سر نهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه در بحث توان نظامی، موشکی و سپاه پاسداران با کسی شوخی نداریم، تصریح کرد: کشورهایی که توان نظامی خودشان را به مذاکره با آمریکا گذاشتند، نابود شدند و در این رابطه ما پای دفاع از امنیت کشور ایستاده ایم و تصمیمات خودمان را بر اساس منافع کشور می گیریم به گونه ای که به اقتدار و استقلال نظام لطمه ای وارد نشود.

وی با اشاره به تصمیمات پیش روی برجام اظهار کرد: باید هر زمانی که برجام با اروپاییان نتیجه نداد، متناسب با زمان تصمیم گرفت و الان نمی توان حدسی در این رابطه داشته باشیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.