سرویس: غیر تولیدی 15:07 - پنجشنبه 10 خرداد 1397

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا:

فیلترشکن‌ها برنامه‌هایی برای سرقت اطلاعات مهم کاربران و جاسوسی اند

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: این روز‌ها احتمال سرقت اطلاعات موجود در سیستم‌ها و گوشی‌های تلفن همراه شهروندان به دلیل استفاده از فیلتر شکن‌ها بیشتر از قبل است .

به گزارش اصفهان شرق، سرهنگ دوم مهدی شکیب گفت:برخی از افراد سودجو و مجرم برای دست‌یابی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه تلفن‌های همراه و سیستم‌های کامپیوتری، به ترفند‌های متفاوتی دست می‌زنند تا بتوانند با دستیابی به اطلاعات شهروندان آن‌ها را به فروش رسانده و یا از طریق آن‌ها اهداف مجرمانه خود که همان اخاذی از کاربران است را پیش ببرند.

وی افزود: از ترفند‌های مجرمان سایبری می‌توان به بدافزار‌های جاسوسی جدید اشاره کرد که با جا زدن خود در قالب vpn‌ها و فیلترشکن‌ها به دستگاه قربانیان نفوذ می‌کند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: این‌گونه بدافزار‌ها بعد از نصب، یک در پشتی ایجاد می‌کند و از این راه به سرور خود وصل می‌شود و دستورات لازم برای سرقت اطلاعات را دریافت می‌کند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: مجرمین با استفاده از این بدافزار‌ها می‌تواند با فعال کردن دوربین و میکروفن، صدا و تصویر را ضبط کرده، متن‌های روی دستگاه و لیست تماس‌ها را ببیند، فایل‌ها را دست‌کاری کرده و درنهایت راه را برای ورود بدافزار‌های باج‌گیر باز کند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: این‌گونه بدافزار‌ها اطلاعات دستگاه را به سرقت برده و دستگاه را کنترل می‌کند، در ادامه با بررسی تماس‌ها، پیامک‌ها، مخاطبان گوشی، مکان گوشی، تاریخچه مرورگر و همچنین جاسوسی از قربانیان را با ضبط ویدیو و صدا دنبال می‌کنند و با داشتن این اطلاعات برنامه‌های اخاذی خود را پیش می‌برند.

وی در ادامه گفت: برخی از این بدافزار‌ها می‌توانند صفحه لاگین سیستم را قفل کند، رمز عبور را ریست کرده و دستگاه را روت کند و در حین انجام کار نیز می‌تواند اطلاعات بیشتری سرقت کند و به سرور خود ارسال نماید.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: اولین و ضروری‌ترین اصل برای حفاظت از اطلاعات مهم و خصوصی این است که این اطلاعات را به صورت رمز شده در حافظه‌های جانبی نگهداری کنیم. قطعاً این امر نه تنها مانع از سرقت اطلاعات مهم ما می‌گردد، بلکه حتی از دست باج افزار‌ها نیز در امان می‌ماند.

سرهنگ شکیب تأکید کرد: نکته دیگری که کاربران باید به آن توجه نمایند این است که از دانلود اپلیکیشن‌های غیرضروری خودداری نمایند و حتماً برای دانلود اپلیکیشن‌های کاربردی نیز از سایت‌ها معتبر استفاده نمایند.

وی با اشاره به فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام و افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: برخی از افراد سودجو از فرصت استفاده کرده و با طراحی اپلیکیشن‌های جعلی و انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی سعی دارند با سرقت اطلاعت کاربران زمینه سوءاستفاده و جاسوسی از آن‌ها را فراهم نمایند.

این مقام مسئول در توصیه به کاربران تأکید کرد: هم‌وطنان گرامی سعی کنند برنامه‌های کاربردی موردنیاز خود را از طریق مارکت‌های معتبر دریافت و از رفتن به لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های غیر معتبر ارائه می‌شود، خودداری نمایند. این کار می‌تواند باعث حفظ حریم خصوصی آن‌ها شده و در نهایت امنیت بیشتری در فضای مجازی داشته باشند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در انتها از هم‌وطنان عزیز خواست در صورت مواجهه با هرگونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام /میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.