سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 13:07 - پنجشنبه 10 خرداد 1397

حاجی دلیگانی:

نمایندگان را از عواقب پیوستن به FATF مطلع کنید

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: از تمامی نیروهای انقلابی در سراسر کشور انتظار می‌رود که نمایندگان خودشان را نسبت به عواقب پیوستن به FATF توجیه کنند تا به آن رأی ندهند چرا که این پیمان به نفع کشور نیست.

به گزارش اصفهان شرق، حسینعلی حاجی دلیگانی  پیرامون مسئله الحاق ایران به FATF اظهار داشت: به ملت ایران این مطلب را می‌گویم که در مجموع الحاق کشور ما به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نه‌تنها به نفع ملت ما نیست بلکه خلاف منافع ملت ایران هست.

وی با بیان اینکه اگر کمیسیون امنیت ملی همه این معاهده را نیز تغییر دهد، هیچ اثری در نتیجه آن ندارد، گفت: این معاهده یک عنوان است که ما یا باید به آن الحاق شویم یا نشویم اصلاً اینکه از سوی ما در محتوا چه بیاید مطرح نیست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس مادر معاهدات مصوب 1969 میلادی که با عنوان کنوانسیون وین شناخته می‌شود بیان‌ شده است که اعمال هر گونه قید و شرطی در این معاهدات که با روح و فلسفه آن پیمان مغایرت داشته باشد در متن هیچ اثری نخواهد داشت؛ تشخیص این مغایرت با روح، منظور و هدف آن پیمان هم در اختیار 35 کشوری است که در این کنوانسیون دارای حق وتو هستند.

وی با بیان اینکه فقط کافی است یک کشور از آن کشورهای عضو بگوید این شروط را قبول ندارم، تصریح کرد: به همین واسطه تمام این شروط گذاشته شده از سوی ما به هوا می‌رود و آنچه باقی می‌ماند الحاق شدن ما به آن‌ها بدون پذیرش شروطمان است، این مشکل اساسی این‌گونه معاهدات است که ما با آن مخالف هستیم.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: تمام تلاش خود را به‌کار می‌بریم که این معاهده مصوب نشود؛ از تمامی نیروهای انقلابی در سراسر کشور هم این انتظار را دارم که نمایندگان خودشان را نسبت به عواقب این معاهده توجیه کنند چرا که این پیمان به نفع کشور نیست و به آن رأی ندهند، البته برخی نمایندگان یک شرایط خاصی در ذهنشان هست که شاید نپذیرند.

باید به سمت انجام مبادلات ارزی دو یا چندجانبه با سایر کشورها برویم

وی با اشاره به برخی تجربیات همچون برجام که مقام معظم رهبری در دیدار سران نظام با ایشان مطرح کردند و فرمودند هر کسی که فکر کند با انعطافی که در برابر آن‌ها انجام می‌دهد می‌تواند تیغ آن‌ها را کُند کند اشتباه می‌کند، گفت: ما از برجام درس گرفتیم که این‌گونه معاهدات در نهایت به نفع ما نیست و گشایشی در تحریم‌های بانکی و مالی علیه جمهوری اسلامی حاصل نمی‌شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید زیرساخت‌های تجاری خودمان را بر اساس شرایط فعلی تثبیت کنیم و به دنبال انجام مبادلات ارزی دوجانبه با سایر کشورها باشیم، به‌عنوان ‌مثال دلار را از مبادلات تجاری‌مان خارج کنیم مانند کاری که چین انجام داده است و در حال حاضر با 40 کشور دارای مبادله ارزی دوجانبه است.

وی خاطرنشان کرد: دولت فکر می‌کند با این تعهداتی که به اقدام مالی مشترک FATF داده که 4 مورد آن باقی مانده است و تعهد داده تا خردادماه آن‌ها را انجام بدهد که شامل اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی، اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و دو الحاقیه به مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پالرمو می‌شود، اگر آن‌ها را انجام دهد و به FATF بپیوندد گشایشی در مبادلات بانکی انجام می‌شود ما این را به‌طور کل بعید می‌دانیم و رد می‌کنیم.

خوابی که در پشت الحاق به FATF برای ایران دیده‌اند

حاجی دلیگانی تصریح کرد: ‌آن‌ها به دنبال این هستند که فقط اطلاعات ما را داشته باشند و از این مسئله به دنبال‌اند تا به قدرت دفاعی ما پی ببرند، ببینند بالاخره تولید موشک ما از کجاست یا تأمین مایحتاج نظامی و قدرت دفاعی‌مان از کجاست؛ آن‌ها می‌خواهند جلوی آن‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: آن‌ها به دنبال این هستند که همه‌ کسانی که مدافع کشور بوده‌اند را متهم کنند و حتی به‌نوعی بگویند آن‌ها را تحویل ما بدهید، چنین خواب‌هایی را دیدند و ما نباید در این خصوص ساده‌نگری کنیم آن‌ها می‌خواهند گام‌به‌گام پیش بیایند و دنبال این هستند تا قدرت دفاعی کشورمان را از ما بگیرند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآور شد: پیشنهادهایی که در حال حاضر دارند این است که برد موشک‌های شما نباید بیشتر از 300 کیلومتر باشد این در حالی است که باید قدرت دورمان هم بالا باشد چرا که آمریکایی‌ها از آن‌طرف دنیا بلند می‌شوند می‌آیند این‌طرف و دخالت می‌کنند؛ به‌ هر حال قدرت بازدارندگی ما باید طوری باشد که آمریکا هم جرات تجاوز به کشور ما را نداشته باشد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.