سرویس: اجتماعی 10:45 - چهارشنبه 09 خرداد 1397

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان

مصرف هر کولر آبی معادل ۲ شهروند اصفهانی است

با نزدیک شدن به فصل تابستان ورود کولرهای آبی به مدار فعالیت مصرف آب را دوچندان می‌کند.

به گزارشاصفهان شرق، بعد از گذشت فروردین و اردیبهشت پربارش و نسبتاً سرد، خردادماه با گرمای همیشگی فرا رسید. با گذر از نخستین روزهای سومین ماه بهار و در آستانه فصل تابستان، این صدای کولرهای آبی و گازی است که کم کم فضای شهر را پر می‌کند تا خنکای آنها هوای خانه‌های ما را مطبوع کند.

اما با وجود بارش‌های بهاری در استان اصفهان، این خشکسالی فراگیر و طولانی مدت است که بر زمین‌های خشک منطقه سایه گسترده و سبب کاهش شدید منابع آبی شده است. این روزها شهروندان اصفهانی که خط قرمز آب در سد زاینده‌رود را به خوبی می‌شناسند، شاهد افت فشار آب در خانه و کاشانه خود نیز هستند، بنابراین از روش‌های مختلف در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند تا مایه حیات، همچنان زندگی بخش اهالی این منطقه باشد.

در این میان یک سوال مهم مطرح است، با وجود خشکسالی در استان اصفهان و همچنین بخش‌های عمده‌ای از مرکز کشور، همچنین نزدیک شدن به فصل گرما، کولرهای آبی مصرف آب را تا چه میزان افزایش می‌دهند.

مصرف هرکولر آبی معادل 2 شهروند اصفهانی

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان که به تازگی بار دیگر خبر جیره بندی آب در اصفهان را رد کرد، می‌گوید: به محض افزایش دما در اصفهان، کولرهای آبی وارد مدار می‌شود که حداقل معادل 2 نفر آب مصرف می‌کنند که شرایط تامین آب شرب استان سخت‌تر می‌شود.

اکبر بنی‌طبا با اشاره به راه‌اندازی کولرها درچند روز آینده می‌گوید: مشترکین توجه داشته باشند که با در مدار قرار گرفتن کولرهای آبی، میزان مصرف آب این دستگاه‌ها حداقل معادل مصرف 2 نفر در طول شبانه روز است پس با استفاده از سایبان کولر و پرهیز از روشن گذاشتن مداوم کولرهای آبی به نوعی مصرف آب را کنترل کنند.

وی اما ادامه می‌دهد که صرفه جویی در مصرف آب می‌تواند ما را از این شرایط گذر دهد. سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می‌گوید که هنوز سناریویی برای جیره‌بندی در دستور شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیست و تلاش می‌شود چنین موضوعی اتفاق نیفتد اما آنچه مسلم است اینکه مردم برای دسترسی پایدار به آب شرب باید حداقل 30 درصد در مصرف خود صرفه‌جویی کنند.

در حال حاضر بیش از 4 میلیون نفر از ساکنان  56 شهر و 300 روستا از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ استفاده می کنند، براساس برآوردها حداقل یک میلیون کولرآبی در استان اصفهان استفاده می‌شود که در یک شبانه روز 160 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند، در مجموع در سال 19 میلیون مترمکعب مصرف دارد که این میزان معادل آب مصرفی 127 هزار نفر در سال است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای استان اصفهان نیز تأکید می‌کند: هرچند سرانه مصرف شهروندان اصفهانی در 10 سال گذشته از 189 به 154 لیتر در شبانه روز رسیده است اما برای عبور از بحران کم آبی باید 30 درصد دیگر نیز در مصارف صرفه جویی کرد.

رضا رضایی افزود: جیره بندی آب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب است که امیدواریم با همکاری شهروندان در صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف، هیچ وقت به سمت جیره بندی نرویم.

یکی از راه‌های صرفه جویی در مصرف آب، به کار بردن راه‌هایی است که مصرف کولرهای آبی در کلانشهر اصفهان را بهینه کند. راهی که بدون شک تأمین کننده آب شرب حدود 5 میلیون نفر از اهالی این منطقه است.

اما با استفاده از راه کارها و تدابیر ساده‌ای می‌توان میزان کارایی و راندمان کولرهای آبی را تا حد قابل قبولی ارتقا بخشید.

راهکارهایی با کاهش مصرف کولرهای آبی

علیرضا شرافتی کارشناس شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این باره می‌گوید: برای بهینه سازی مصرف در کولرهای آبی باید در ساعات اولیه صبح که فشار آب قوی است شناور را تنظیم کرد همچنین برای کانال کولر عایق بندی در نظر گرفت.

وی درباره چگونگی افزایش راندمان کولرهای آبی گفت: نصب سایبان روی کولرهای آبی موجود در جهت کاهش مصرف انرژی بسیار موثر است، این کار علاوه بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب در کولرهای آبی، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه و در نتیجه افزایش حرارت آب و هوای داخل کولر جلوگیری کرده و در نتیجه سبب افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی کولر می‌شود.

کارشناس مدیریت مصرف آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتی‌های شیر تأمین آب کولر، شلنگ و اتصالات جلوگیری شود، شیرهای شناور کولرها نیز باید کنترل و تمیز شوند و در صورت الزام آن‌ها را تمیز کرد.

وی با بیان این که پوشال کولر نیز باید کنترل شود و در صورتی که رسوب و قارچ داشته باشد آن را تعویض کرد، گفت: این کارها باید در ابتدای فصل گرما صورت گیرد و حتی لازم است موتور و تسمه سرویس شوند.

شرافتی بیان کرد: شست‌وشو و جرم‌گیری شیلنگ و سه راهی توزیع آب و بازرسی میزان ریزش و توزیع یکنواخت آب بر روی ناودانی درب کولر از دیگر مواردی است که در کاهش مصرف انرژی کولرهای آبی موثر است.

انتخاب کولر متناسب با اقلیم جغرافیایی، انتخاب کولر آبی با ظرفیت برودتی یا هوادهی متناسب، استفاده از حداقل طول کانال کشی، استفاده از واسط تبخیری مناسب، عدم استفاده هم زمان از چندین وسیله گرمازا، استفاده از کولر به صورت زمان بندی درست و در نهایت استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترل دما از جمله راهکارهای کاهش مصرف در کولرهای آبی است که لازم است هر شهروند آن را مورد توجه قرار دهد.

گذر از گرمای تابستان ممکن است اما با صرفه جویی در مصرف آب. امروز خط قرمز کلانشهر اصفهان آب شرب است و هر شهروند در این زمینه مسئول و متعهد است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.