اصفهان شرق

FATF را نباید به برجام گره بزنیم/ برای پذیرش FATF حق تحفظ باید مد نظر باشد

کدخبر: 168367
1397/03/08 در ساعت 15:12

حمیدرضا فولادگر در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به نوسانات نرخ ارز در کشور اظهار کرد: نمی توان گفت بالا رفتن نرخ ارز به برجام گره خورده است زیرا ساماندهی بخشی از مسائل ارزی در دست مدیران کشور است تا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور در آینده بتوانند تصمیم مناسبی برای پیش برد اهداف کشور داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به شرایط کنونی و رفتار اروپاییان به عنوان طرفین دیگر برجام افزود: با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند با اروپا سر جنگ نداریم و بین آن‌ها با آمریکا تفاوت قائل هستیم؛ باید این نکته توسط دیپلمات های کشور مد نظر قرار گیرد که تضمین های لازم از اروپاییان اخذ و توجه به این نکته ضروری است که مسائل منطقه ای و موشکی غیر قابل مذاکره خواهد بود.

وی گفت: باید به این چند نکته توجه کرد که یا اروپا به عنوان مجموعه کشورهای مستقل، از استقلال خودش دفاع کرده و خطش را از آمریکا جدا می کند و برجام را با شرایط عادلانه و در جهت منافع ملی ما ادامه می دهد و یا با آمریکا و سیاست های خصمانه اش هم دست می شود که در این صورت برجام برای ما موضوعیتی ندارد.

فولادگر با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ اروپا به هیچ وجه معاوضه با آمریکا را با ایران ترجیح نخواهند داد، تصریح کرد: مراودات شرکت های خصوصی بزرگ اروپایی با آمریکا بسیار بیشتر از ایران است و در صورت تحریم‌ها آن‌ها ما را به آمریکا ترجیح نخواهند داد.

وی با تاکید بر تکیه بر توان داخلی در کشور بیان کرد: اگر نتوانستیم برجام را با اروپا ادامه دهیم باید در بازه زمانی کوتاهی مسائل هسته ای کشور را با کمیت و کیفیتی که خودمان تعیین می کنیم انجام داده و در خصوص مسائل اقتصادی کشور در هر شرایطی باید تکیه ما بر اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و حمایت از تولید داخلی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با توجه به اینکه رابطه با کشورهای همسایه باید در اولویت قرار گیرد، افزود: در صورت عدم تضمین اروپاییان، باید تعامل خود در رابطه با کشورهای همسایه همچون چین، روسیه و کشورهای آسیایی و آفریقایی بر اساس پیمان ارزی دوجانبه ادامه پیدا کند و مبادلات اقتصادی هر کشور با ارز خودش انجام شود و در یک کلام باید از همه توان دیپلماسی استفاده کرد.

وی در بخش دیگر گفتگو با اشاره به طرح موضوع FATF به عنوان یک قرارداد حقوقی و اقتصادی، اظهار کرد: FATF را نباید با برجام گره بزنیم و دولت به صورت موقتFATF  را پذیرفته و آن‌ها ما را به صورت موقت از لیست سیاهFATF خارج کرده‌اند مشروط به این که یک سری قوانین ما اصلاح شود.

فولادگر با تاکید بر اینکه زیر بار قرارداد تحمیلی استعماری نخواهیم رفت، خاطرنشان کرد: در FATF  باید استقلال و منافع ملی ما حفظ شود و حق تحفظ در خصوص برخی مسائل مانند سیاست های منطقه ای و تعریف تروریسم را در پذیرش FATF مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت زیر بار قرارداد تحمیلی نخواهیم رفت.

وی اذعان کرد: تروریسم برای ایران بر اساس تعریفی است که در شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصویب شده است نه چیزی که در FATF مد نظر است.

انتهای پیام/