سرویس: اجتماعی 14:07 - سه شنبه 08 خرداد 1397

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی

کم بارشی شدید کشور با وجود بارش‌های بهاره /بارندگی‌های اخیر هیچ ربطی به باروری ابرها ندارد/اسامی استان‌هایی که خطر کم آبی را پشت سر گذاشتند

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: کم بارشی شدید کشور با وجود بارش‌های بهاره به ویژه در استان‌های مرکزی همچنان ادامه دارد.

به گزارش اصفهان شرق، احد وظیفه با اشاره به کاهش بارش ها تا پایان خرداد ماه امسال گفت: گرچه بارش‌های فروردین و اردیبهشت توانست تا حدی میزان بارش دریافتی کشور را افزایش دهند اما مشکل کمبود بارش در کشور حل نشده است؛ چون هنوز نسبت به میانگین بلند مدت 37 درصد کمبود بارش داریم.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته بارش کشور در اغلب مناطق بسیار مناسب بوده و در تعدادی از استانها حتی بارش ها بالاتری از حد نرمال نیز گزارش شده اند، افزود: با وجود ورود سامانه بارشی که از اواسط اردیبهشت ماه به کشور وارد شد این سامانه به طور کامل غرب، جنوب غرب و بخش هایی از مرکز کشور را در برگرفت و باعث افزایش میزان بارندگی‌ها و بالا بردن نرمال بارش به ویژه در استانهای غربی و شمال غربی کشور شد.

وظیفه ادامه داد: متاسفانه با وجود افزایش بارش‌ها به ویژه در فروردین و اردیبهشت ماه، امسال استانهای مرکزی از جمله، تهران،یزد، سمنان ، اصفهان و قم و قزوین با کمبود آب همچنان دست به گریبان هستند؛ این درحالی است که افزایش بارندگی ها حد نرمال را در استانهای غربی و شمال غربی به ویژه آذربایجان شرقی وغربی ، کردستان و لرستان بالا برده و فعلا این استانها خطر کم آبی را پشت سر گذاشته اند.

ایران همچنان در سالهای کم بارش قرار دارد

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: آمار مرکز ملی خشکسالی نشان می دهد که ایران همچنان در سالهای کم بارش قرار دارد و به ویژه از پایان خرداد ماه، بارش ها به طرز چشمگیری در سطح کشور کاهش پیدا می کند و فقط شاهد بارش باران به صورت گذری در سواحل دریای خزر ، استان هرمزگان وسیستان و بلوچستان هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه بارش‌های بهاری علاوه بر کمک به افزایش منابع آبی تا حدودی جبران کمبود بارش‌های پاییز و زمستان را می‌کند، افزود: متاسفانه این بارشها نمی‌توانند سطح ذخیره آبهای زیرزمینی را افزایش دهند؛ افزایش سطح آبهای زیرزمینی از محل بارش برف تأمین می شود که متأسفانه سال گذشته شاهد کاهش بارش برف بودیم.

افزایش بارش دریافتی در فصل بهار به معنای  حل مشکل کمبود بارش در کشور نیست

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: افزایش بارش دریافتی در فصل بهار به هیچ وجه این به این معنا نیست که مشکل کمبود بارش در کشور به‌طور کامل حل شده است، چون هنوز هم نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷ درصد کمبود بارش داریم بنابراین واضح است که همچنان نگرانی‌ها نسبت به‌ کم‌بارشی انباشته در کشور وجود داشته باشد و لازم است که نسبت به مدیریت صحیح منابع آبی کشور اقدام  جدی انجام دهیم چون ۳۷ درصد کمبود بارش نسبت به بلندمدت عدد کمی نیست.

وظیفه ادامه داد: با وجود بارش های فروردین و استمرار آن در اردیبهشت کمبود بارندگی در برخی از استانها به ویژه یزد، فارس، سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی جبران نمی شود اما این بارشها در استان کرمانشاه، لرستان و چهار محال و بختیاری باعث جبران کم آبی و افزایش ذخایر زیر زمینی شده اند.

 

بارشهای اخیر هیچ ربطی به باروری ابرها ندارد

وی ادامه داد: بارشهای اخیر هیچ ربطی به باروری ابرها ندارد و هر سازمان یا نهادی که ادعای باروری ابرها را دارد بدون پشتوانه علمی در این باره سخن گفته است.

وظیفه افزود: کشور ایران با مشکل خشکسالی مواجه است و با وجودبارش های زمستان 96 و بارشهای اخیر در فصل بهار صرفه جویی در مصرف آب در بخشهای کشاورزی و صنعتی باید جدی گرفته شود و مردم نیز روش های بهینه مصرف آب را در پیش بگیرند.

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.