سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 14:02 - دوشنبه 07 خرداد 1397

فولادگر مطرح کرد

شرکت‌های اروپایی برای دولت‌های خود تره هم خرد نمی‌کنند/ انگیزه‌های اغواکننده برای واردات کالا

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های اروپایی به خصوص شرکت‌های بزرگ، خصوصی هستند و خیلی به درخواست‌های دولت‌های خود اهمیت نمی‌دهند و برای آنان تره هم خرد نمی‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، موضوعات مختلف از جمله خروج آمریکا از برجام، الحاق ایران به برخی کنوانسیون‌هایی که باعث خدشه به امنیت ملی می‌شود و هم چنین موضوع حمایت از کالای ایرانی و اقداماتی که برای تحقق آن انجام شده که طی روزهای گذشته باعث به وجود حواشی و اخباری شده بود، ما را بر آن داشت تا با حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو بنشینیم.

آن چه در ادامه آمده است، مشروح گفت‌وگوی بین فارس و این نماینده مجلس است.

*2 ماه از نام‌گذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب گذشته است و خود ایشان هم به انتقادات برخی اشاره کردند که معتقدند شعارهای سال خیلی عملیاتی نیست، شما به‌عنوان نماینده ملت ایران، گزارشی را از کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اقدامات انجام شده، ارائه دهید.

فولادگر: نام‌گذاری‌ سال‌های مختلف بر اساس یک روند و الگویی هدف‌داری است که ایشان پی گرفته‌اند و در جواب کسانی که معتقدند شعارهای سال خیلی عملیاتی نیست باید گفت رهبر انقلاب فرمودند که باید اولویت‌بندی کرد و از دستگاه‌های مختلف این اولویت‌بندی را بخواهیم.

سال‌های گذشته نام‌گذاری‌ها بر اساس موضوعات اقتصادی بوده است و در جلسه اخیر ایشان با کارگزاران نظام، رهبر انقلاب بر محور و موضوعات اقتصادی تأکید داشتند که بخشی از آن مربوط به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی است.

از آن جایی که در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل 44 حمایت از تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار ، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، تولید و اشتغال و اجرای اقتصاد مقاومتی اصل است بنابراین از همان ابتدا تمرکز را بر این محورها گذاشتیم.

* واردات قانونی کالا یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی است

از سال 95 در خصوص موضوعاتی که به آن اشاره شد، گزارش‌هایی را به صحن علنی مجلس ارائه داده‌ایم و گزارش استفاده از حداکثر ظرفیت تولید و اشتغال نیز به مجلس ارائه شده است.

در این کمیسیون به موضوع واردات نیز رسیدگی شده است، وارداتی که قانونی است و این جا منظور ما قاچاق نیست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی کشور که به تولید ملی نیز ضربه می‌زند همین واردات کالاست.

* با توجه به قانون استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی برای تولید چرا برخی از نهادها به دنبال استفاده از کالای خارجی هستند؟

فولادگر: در خصوص عدم واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد قوانینی وجود دارد و سؤال این جاست که با این وجود چرا برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نسبت به واردات فعالیت داشته‌اند، گزارش نظارتی که ارائه می‌کنیم سعی داریم از آن‌ها خروجی بگیریم و پیگیری کنیم.

از خروجی این گزارش‌ها یکی به دولت فرستاده شده تا علت بررسی شود، یکی هم به قوه قضاییه ارسال شده تا در خصوص تخلفات صورت گرفته اعمال قانون کند و یکی هم به مجلس ارائه می‌شود تا مشخص شود آیا قانون ضمانت اجرایی کافی داشته است یا نه.

*نقش دولت و مجلس در تحقق شعار سال بیشتر است

در نام‌گذاری امسال بیش از همه دولت و مجلس مخاطب هستند هر چند رهبر انقلاب آحاد مردم را مخاطب دانستند و مجلس نیز در این زمینه وظایفی دارد که رئیس مجلس نیز پیگیری امور را به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که شرح وظایفی نیز دارد، واگذار کرد.

* برای اجرای موفق شعار سال آیا مجلس به جز اقدامات مربوط به قانون‌گذاری، اقداماتی دیگری مانند به چالش کشیدن وزرا و مطالبه‌گری از آن‌ها داشته است؟

فولادگر: با حضور وزرای مربوطه و با دستور کار خاص حمایت از تولید ملی جلسات حمایت از کالای ایرانی برگزار شده و این جلسات ادامه‌دار است و با هر کدام از وزرا در خصوص حوزه کاری خودشان از آن‌ها در خصوص حمایت از تولید ملی سؤال می‌شود البته ناگفته نماند که از تشکل‌های بخش خصوصی نیز در این جلسات دعوت می‌شود.

در حوزه قانون‌گذاری نیز اقداماتی انجام شده است و هفته آینده برای هیأت‌مدیره ارسال می‌شود و امید است با توجه به اولویتی که این موضوع دارد، خارج از نوبت به آن رسیدگی شود و در صحن علنی مطرح شود.

* در حوزه اجرایی، آیا دولت این تصمیم و رویکرد را دارد که قوانین مصوب مجلس را اجرا کند؟

فولادگر: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند مخاطب من آحاد مردم ایران هستند اما هم برای مردم اعم از مصرف‌کننده و تولیدکننده و هم مسؤولان حکومتی، شرح وظایفی انجام داده‌اند.

*مؤلفه‌های رقابتی شدن کالای ایرانی با دیگر کالاهای خارجی

مردم باید در مصرف کالای ایرانی تعصب داشته باشند اما باید در خصوص کیفیت محصول ایرانی و خدمات پس از فروش آن نیز نظارت کنند، زمان تحویل محصول به مشتری و کیفیت آن باید قابل رقابت با دنیا باشد.

تولیدکننده اعلام می‌کند که در خصوص کیفیت محصول همه تلاش خود را می‌کند اما در مسیر رقابتی یا کالای قاچاق در اختیار مردم قرار می‌گیرد و یا با تعرفه‌هایی خاص کالای خارجی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که قدرت رقابت تولیدکننده داخلی کاهش می‌یابد.

در این جا وظیفه حاکمیت است که ورود کند که ابزارهای رقابت تولیدکننده داخلی را فراهم کند و در ابتدای امر این دولت است که باید عزم خود را برای حمایت از تولید ملی جذب کند.

* چرا برخی مدیران هم چنان کالای خارجی را به نمونه ایرانی ترجیح می‌دهند؟

فولادگر: اعتقاد به حمایت از تولید ملی باید در همه باشد و این محدود به رئیس‌جمهور و وزرا نیست بلکه مدیران میانی نیز در این خصوص باید به این اعتقاد برسند و در این میان مدیران میانی هستند کسانی که سریع به سراغ خرید کالای خارجی می‌روند که ممکن است بازدهی سریع یا جذابیت‌های دیگری چون پورسانت‌ها، سفر خارجی و … باعث چنین تفکراتی شود.

* انگیزه‌های اغواکننده برای واردات کالا در برخی مدیران کدام است؟

همین تعداد افراد معدود هم باعث می‌شود کل عملکرد دولت زیر سؤال برود و هم باعث می‌شود به دولت نوعی بدبینی ایجاد شود، ممکن است برخی نیز قانون را خوب اجرا نمی‌کنند.

در قانون حداکثر دستگاه‌ها موظف به استفاده حداکثری از ظرفیت تولید و کالای ایرانی هستند و اگر چنین شرایطی هم مهیا نبود و مجبور به واردات شدند باز هم شرایطی دارد و یکی از آن شرایط این است که فناوری آن نیز منتقل شود.

در اجرای این قانون نقش دولت مشخص است و از دولت اجرای بهتری انتظار می‌رود.

* از آن جایی که FATF رأی نیاورده است و برخی هم چه در داخل و چه در خارج از کشور پایبندی اروپا به برجام را منوط به پذیرش این قرارداد از سوی ایران کرده‌اند. آیا اصولاً ادامه برجام ربطی به این موضوع دارد؟

فولادگر: برجام و ادامه آن را نباید به این موضوع ربط داد، به لحاظ حقوقی این 2 قرارداد ربطی به هم ندارند، برجام قراردادی بود که بین ایران و 5+1 بسته شد که آمریکا از آن خارج شد و باید دید با اروپا منافع ما در برجام تضمین و برآورده می‌شود یا روند به نحو دیگری خواهد بود.

* FATF ربطی به برجام ندارد

مشخص است که اگر منافع ما بدون آمریکا تأمین نشود ما نیز باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیریم و روند را به نحوی دیگری پیش ببریم، FATF هم موضوع دیگری است و یک قرارداد حقوقی و اقتصادی است و این دو ربطی به هم ندارند.

در خصوص FATF یک سلسله تحولاتی در کنوانسیون آن رخ داده است که تاکنون چند مرتبه اصلاح شده و به اعضا آن اضافه شده‌اند و یک سری لوایح مانند مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در آن تصریح شده است.

دولت به صورت موقتFATF  را پذیرفته است و آن‌ها نیز موقت ما را از لیست سیاهFATF خارج کرده‌اند مشروط به این که یک سری قوانین ما اصلاح شود، دولت لوایح آن را به مجلس آورد که البته برخی از آن‌ها مربوط به دولت نهم و دهم بوده است.

*علت ایراد غرب به قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم چیست؟

فولادگر: مجلس قوانین مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کرده است اما در خصوص گروه‌های آزادی‌بخش ملی یک نکته‌ای است و آن این که این گروه‌ها که برای آزادی کشورشان مبارزه می‌کنند از نظر ما تروریسم محسوب نمی‌شوند که همین مورد غرب را مجبور به واکنش کرده است و آن‌ها ما در خصوص تعیین مصادیق تروریسم ممنوع کرده‌اند.

تروریسم برای ایران بر اساس تعریفی است که در شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصویب شده است و غرب ممکن است آن را بپذیرد یا نپذیرد، مجلس روز سه‌شنبه رأی داد که این موضوع به کمیسیون امنیت ملی بازگردد تا در خصوص آن مجدد بررسی شود.

هیچ‌کدام از لوایح به معنای پذیرش رسمیFATF نیست و همه آن‌ها در حال بررسی است و باید مشخص شود آیا همه بندهای آن الزام‌آور است یا می‌توان بر اساس قوانین داخلی از انجام آن سر باز زد.

* در خصوص ترجمه اشتباه متن پالرمو و حواشی که ایجاد کرد نیز مطلبی هست که مایل به بیان آن باشید؟

فولادگر: شورای نگهبان اعلام کرد که متن فارسی لایحه پالرمو با متن انگلیسی آن تطابق ندارد و برخی موارد اشتباه ترجمه شده است که پس از بررسی مجلس نیز این موضوع تایید شد و دولت هم اعلام کرد این موضوع غلط تایپی و املایی بوده است ام یادمان نرود که در لوایح بین‌المللی کلمه به کلمه آن‌ها بار حقوقی دارد و امیدواریم چنین چیزی تکرار نشود.

* در خصوص برجام، آیا اروپا تضمین‌هایی که رهبری برشمردند را رعایت می‌کند؟

فولادگر: به پذیرش همه تضمین‌ها از سوی اروپا امیدی نداریم و اگر هم بپذیرند به آن‌ها اعتماد نداریم، البته همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند با اروپا سر جنگ نداریم و بین آن‌ها با آمریکا تفاوت قائل هستیم اما در خصوص تداوم برجام تحت عنوان برجام اروپایی باید دقت نظر زیادی شود و دیپلمات‌های ایرانی باید بسنجند که آیا می‌توانند تضمین‌های لازم را از اروپا اخذ کنند یا نه.

* بی‌توجهی شرکت‌های اروپایی به درخواست‌های دولت‌های خود

شرکت‌های اروپایی به خصوص شرکت‌های بزرگ، خصوصی هستند و خیلی به درخواست‌های دولت‌های خود اهمیت نمی‌دهند و برای آنان تره هم خرد نمی‌کنند؛ مراودات آن‌ها با آمریکا بسیار بیشتر از ایران است و در صورت تحریم‌ها آن‌ها ما را به آمریکا ترجیح نخواهند داد.

اگر اروپا هم نتوانست تضمین بدهد باید روی پای خودمان بایستیم و باید تعامل خود با چین و روسیه و کشورهای آسیایی و آفریقایی روند اقتصادی خود را پیش بگیریم، با روسیه اتحاد استراتژیک داریم در حالی که در خصوص مبادلات اقتصادی با روسیه در رده 60 هستیم و باید بیشتر از این با سایر کشورها کار کرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.