اصفهان شرق

مبارزه به موقع و صحیح با آفت سِن گندم باید در کم ترین زمان ممکن انجام شود

کدخبر: 168281
1397/03/06 در ساعت 15:59

مهدی شفیعی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه سن غلات خسارات زیادی به کشاورزان وارد می کند، اظهار کرد: برای جلوگیری از تکثیر این موجود کشاورزان باید مبارزه با این آفت را جدی بگیرند و با همکاری و تعامل با یکدیگر مبارزه با این آفت را آغاز کنند.

کارشناس مبارزه با بیماری ها در مرکز جهاد کشاورزی جرقویه علیا در خصوص این آفت افزود: طی بازدید هایی که اعضای شبکه مراقبت غلات جهاد کشاورزی جرقویه علیا از مزارع غلات داشته اند، خروج حداکثری پوره سن غلات از تخم را مشاهده کرده واین تعداد به نرم مبارزه رسیده است.

وی گفت: با توجه به  اینکه خسارت پوره سن غلات به صورت کیفی است و خاصیت نانوایی آرد را از بین می برد مبارزه با این آفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارشناس جهاد کشاورزی جرقویه علیا در ادامه تاکید کرد: در صورتی که پوره سن کنترل نشود پس از تکمیل تغذیه و طی کردن پنج سن پورگی برای زمستان گذرانی به ارتفاعات و دامن کوه ها پرواز می کند و در بهار سال بعد با جمعیت به مراتب بیشتری به مزارع هجوم  می آورند.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری در منطقه جرقویه علیا سطح 400 هکتار از راضی گندم و جو تحت مبارزه با سن مادر قرار گرفت و کشاورزان با مبارزه با پوره سن می توانند کمکم جمعیت این افت را در منطقه کاهش دهند.

شفیعی با اشاره به روش مبارزه با این آفت خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت جو در منطقه پوره های سن از مزارع جو به مزارع گندم می روند و کشاورزان باید مزارع کندم خود را سمپاشی کنند تا پوره سن از بین برود و نتواند با تغذیه خود بالغ شود و به زمستان گذرانی برود.

وی در ادامه افزود: تیم کارشناسی شبکه مراقبت غلات مرکز جهاد کشاورزی جرقویه علیا که متشکل از 3 کارشناس دولتی و یک کارشناس خصوصی است همه روزه حتی روزهای تعطیل در سطح مزارع غلات منطقه فعالیت می کنند و آماده ارائه توضیحات فنی و کارشناسی در خصوص کنترل سن غلات و علف های هرز می باشد.

انتهای پیام/ احمد صادقی