سرویس: اجتماعی 15:44 - یکشنبه 06 خرداد 1397

اصفهان شرق گزارش می‌دهد؛

نقطه تجاری_حادثه‌ای در جاده ترانزیت اصفهان_نایین/ مسئولان راه و شهرسازی استان رسیدگی کنند

کنار این جاده ترانزیتی نایین به اصفهان، اکنون به یک مرکز تجاری تبدیل شده است که تعداد قابل توجه‌ای از آن امرار معاش می‌کنند اما این تجارت به دلیل عدم بهره‌مندی از یک جا نمایی درست محل را پر حادثه کرده است.

به گزارش اصفهان شرق از اصفهان، استان اصفهان و خصوصا شرق شهرستان اصفهان به دلیل موقعیت مکانی و قرار گرفتن در مسیر‌های دسترسی استان‌های جنوبی به استان‌های شمالی، استان‌های غربی به شرقی و بالعکس دارای جاده‌های با بار ترافیکی قابل توجه‌ای است.

*جاده‌های ترانزیتی راهی برای اشتغال زایی

یکی از جاده‌های پر تردد شهرستان اصفهان اتوبان اصفهان_نایین است که از دیر باز مورد توجه بوده است جاده‌ای ترانزیتی با قدمت طولانی که اثار منفی و مثبت خود را در دل مناطق شرقی شهرستان اصفهان گسترانده است.

تعداد قابل توجه تردد از این جاده ترانزیتی خیلی زود کناره این اتوبان را به محلی برای کسب درامد تبدیل کرد و سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها، فست فود‌ها و تعمیرات خودرو و لوازم یدکی‌ها را خیلی زود در کنار خود نشاند تا اشتغال قابل توجه‌ای را به خود اختصاص دهد و کناره اتوبان اصفهان_نایین به محیط ایده‌ال برای شغل‌های این چنینی تبدیل شود.

از شهر اصفهان که به سمت شرق اصفهان خارج می‌شویم و خوارسگان را پشت سر می‌گذریم و راه خود را در اتوبان اصفهان نایین ادامه می‌دهیم بعد از حدود ۲۵ کیلومتر به یکی از متمرکز ترین محل‌هایی می‌رسیم که کنار این اتوبان مغازه‌ها در کنار یکدیگر از همجواری با این جاده ترانزیتی سود می‌برند.

*تجارت در کنار حادثه

مهدی قاسمی صاحب یک سوپر مارکت در این منطقه می‌گوید: دو نفر در این سوپر مارکت تقریبا به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستیم.

او می‌گوید: کار در این سوپر مارکت شغل اصلی هر دو است و بالاخره هزینه‌های دو خانواده از این مغازه تامین می‌شود.

قاسمی می‌گوید: گاهی مطرح می‌شود که این مغازه‌ها باید از این محل به جای دیگر منتقل شود اما من مستاجرم و اطلاع خاصی از جزییات ندارم و فعلا هم که خبری نیست.

مهدی قاسمی می‌گوید: متاسفانه به خاطر توقف خودرو‌های سنگین و شلوغی و بی احتیاطی در این منطقه حوادث بسیار اتفاق می‌افتد که گاهی علاوه بر خسارت مالی، جانی هم هست.

حسن توکلی راننده‌ای که برای خرید در این محل توقف کرده می‌گوید: من با ماشین سنگین کار می‌کنم و در بسیاری از بارها به شیراز، یزد و بندر عباس و…. از این جاده عبور می‌کنم و ترجیح می‌دهم در این محل احیانا اگر  خریدی دارم انجام دهم.

او در مورد اینکه چرا این محل را برای خرید انتخاب کرده می‌گوید: اینجا به خاطر تمرکز مغازه‌ها با یکبار توقف وسایل و اقلامی که لازم داریم خرید می‌کنیم و برای خرید نیز داخل هیچ شهری نرفته‌ایم یا در جایی توقف نکرده‌ایم که جریمه شویم.

توکلی در جواب این‌که آیا با توقف خودروها خصوصا ماشین‌های سنگین این محل را حادثه خیز نکرده است، می‌گوید: متاسفانه بسیاری از هم سرویس‌های ما در این محل تصادف کرده اند و آن هم به خاطر این است که در کناره جاده محلی برای توقف در نظر گرفته نشده است.

در این محل تمرکز مغازه‌ها که در آن شغل‌های مرتبط با یک مسیر ترانزیتی مشغول هستند بیش از یک کیلومتر ادامه دارد و در هر ساعت از شبانه روز خودرو‌های سبک و سنگین برای خرید از این مغازه‌ها در کنار این اتوبان توقف می‌کنند و حتی این توقف در  مسیر مخالف این مسیر و حرکت رانندگان و سرنشینان آن از عرض اتوبان نیز دیده می‌شود تا مجموع این‌ها؛ حادثه‌های زیادی را در این محل ازآن خود کند و متاسفانه حوادث تلخ بسیاری در این محل حادث شده باشد.

کنار این جاده ترانزیتی اکنون به یک مرکز تجاری تبدیل شده است که تعداد قابل توجه‌ای از آن امرار معاش می‌کنند اما این تجارت به دلیل عدم بهره‌مندی از یک جا نمایی درست محل و این قسمت از جاده  را پر حادثه کرده است و یکی از نقاط حادثه خیز این اتوبان است.

بی‌شک وجود مغازه‌ها دقیقا در کنار جاده یک محیط بسیار خطرناک و حادثه خیز ایجاد می‌کند که برای حل این موضوع معمولا  مغازه‌ها کمی با فاصله از اتوبان‌ها در مجتمع‌های رفاهی به ارائه خدمات می‌پردازند و در این روش تا حد زیادی از حوادث احتمالی جلوگیری می‌شود اما این سوال وجود دارد که چرا این منطقه با وجود حوادث بسیار زیاد هنوز به این شکل پا بر جاست؟

به نظر می‌رسد نیاز است صاحبان مشاغل خصوصی این منطقه و ارگان‌های دولتی مربوطه با تعاملی سازنده در ایمن سازی این قسمت از اتوبان اصفهان_نایین نقش آفرینی کنند تا حوادث تلخ گذشته تکرار نشود.

انتهای پیام/ جمشید حسینی جزه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.