سرویس: غیر تولیدی 13:14 - یکشنبه 06 خرداد 1397

مسئول واحد بهبود تغذیه

مضرات مصرف زولبیا و بامیه بر سلامتی روزه‌داران

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف زولبیا و بامیه موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مهنوش صاحبدل مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌های سنتی ایرانیان برای ماه مبارک رمضان است، اما در خرید و مصرف این شیرینی به دلایل زیاد باید دقت کرد. بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن نباتی جامد استفاده می‌کنند که این روغن‌ها به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع و ترانس عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی – عروقی هستند.

وی افزود: استفاده مکرر از این روغن‌ها ماده‌ای به نام پراکسید تولید می‌کند که سرطان‌زا است.

صاحبدل تصریح کرد: کالری بالای زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن زیاد زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن است. همچنین خوردن این ماده غذایی موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود و فرد نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت کند و در دراز مدت دچار کمبود‌های تغذیه‌ای می‌شود.

وی اظهار کرد: به علت مصرف آب و مایعات بسیار بعد از خوردن زولبیا و بامیه، غذا دیرتر هضم خواهد شد و باعث نفخ در روزه‌داران می‌شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بهتر است از مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری خودداری شود، چون به علت داشتن قند بالا، سبب افزایش سریع قند خون و به دنبال آن ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می‌شود. توصیه می‌شود در ماه مبارک رمضان کشمش و خرما که از سودمندترین قند‌های طبیعی هستند، جایگزین زولبیا و بامیه شوند.

وی بیان کرد: در صورت تمایل به مصرف زولبیا و بامیه باید به مقدار کم و در دفعات کم مصرف شده و آن هم از فروشگاه‌هایی که به مواد اولیه آن‌ها اطمینان داریم و خود تولیدکننده هستند، تهیه شود.

انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.