سرویس: غیر تولیدی 09:30 - شنبه 05 خرداد 1397

هشدار؛

ماجرای مرگ‌های سریالی با قارچ/ کلاه سفید‌هایی که بلای جان مردم شده‌اند

این روز‌ها اخبار مسمومیت با قارچ و مرگ ناشی از آن همه جا شنیده می‌شود هرچند که مردم و مسئولان توجه کافی به موضوع ندارند.

به گزارشاصفهان شرق،  «قارچ‌های سمی همچنان قربانی می‌گیرد»، خبری که این روز‌ها سرتیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است، متاسفانه در روز‌های اخیر تعداد قربانیان مرگ با قارچ سمی در حال افزایش است و این خبر‌ها موجب شده تا مردم با  موجی از نگرانی‌ها روبرو باشند.
ماجرا از آن جایی شروع شد که اورژانس خبر مسمومیت  با قارچ شماری از هموطنان را در استان کرمانشاه اعلام کرد، در روز‌های اول هیچ کس فکر نمی‌کرد قارچی که به عنوان خوراکی خوشمزه در غذا‌ها استفاده می‌شود، روزی به قاتل ایرانی‌ها و سر تیتر اخبار تبدیل شود.
قتل‌های سریالی از کرمانشاه آغاز شد و به دنبال آن موج اخبار مرگ در چند استان دیگراز قبیل لرستان، آذربایجان غربی، مرکزی وهمدان به راه افتاد.
ماجرای مرگ‌های سریالی با قارچ/ کلاه سفید‌هایی که بلای جان ایرانی‌ها شدند

قارچ های سمی جان ۱۸ ایرانی را گرفت

بر اساس آخرین آمار اورژانس کشور تاکنون به دلیل مصرف قارچ خانواده ۱۸ ایرانی داغدار شده  و ۹۶ نفر در  بیمارستان بستری شده اند و تعدادی در صف پیوند کبد در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
در پی افزایش خبرهای مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قارچ بازار اظهارنظر‌ها داغ شد و برخی نیز این مورد را به بیوتروریسم نسبت دادند، در واکنش به این موضوع رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت عنوان کرد، اما و اگر‌های حمله‌های بیولوژیکی و زیستی نیاز به بررسی و رصد دقیق و کامل دارد، هر چند که هنوز در ارتباط به با حمله‌های بیولوژیکی اطلاعاتی بدست نیامده است.
حالا این سوال پیش می‌آید که چرا موضوع مسمومیت با قارچ‌ها تبدیل به بحرانی در کشور شده است وشمار زیادی از مردم گرفتار عوارض مسمومیت و مرگ با این قارچ شده‌اند.
در پی این مرگ و میر و مسمومیت‌ها هشدار‌هایی در خصوص مصرف قارچ‌های کوهی و فله‌ای به مردم داده شد، اما بسیاری از افراد به دلیل باور‌های غلط مثل اینکه اگر قارچ را در شیر بپزیم یا با قاشق نقره تست کنیم می‌توانیم از سمی بودن قارچ با خبر می‌شویم و اینکه خود را در   تشخیص قارچ سمی حرفه‌ای دانستند، به هشدار‌ها توجه نکردند و تا پای مرگ رفتند.
این در حالی است که جز تست آزمایشگاهی هیچ روشی برای سنجش سمی بودن قارچ‌ها وجود ندارد و پس از چند روز بالاخره ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، گونه قارچی Amanita virosa را عامل مسمومیت‌های قارچی اخیر معرفی کرد.
ماجرای مرگ‌های سریالی با قارچ/ کلاه سفید‌هایی که بلای جان ایرانی‌ها شدند

باران‌های بهاری وجولان قارچ‌های سمی

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با اشاره به تعداد گونه‌های قارچ سمی در طبیعت گفت: ما ۱۵۰۰ گونه قارچی داریم که از این تعداد هزار گونه کلاهدار و ۵۰ گونه سمی و ۶ گروه قارچ سمی خطرناک هستند.
وی در ادامه به علل افزایش رویش قارچ‌ها در بهار امسال اشاره کرد و افزود: افزایش میزان بارندگی و تعداد بارش‌های بهاری، افزایش تعداد روز‌های بهاری با رطوبت بالا، بالا رفتن دمای مناسب نسبی محیط پس از بارش برای رشد قارچ ها، افزایش آگاهی مردم در مورد فواید قارچ و اطلاع از امکان کسب درآمد با فروش آنها همه سبب شدند تا امسال تعداد افراد بیشتری گرفتار مسمومیت و حتی مرگ با قارچ‌های سمی شوند.

علائم مسمومیت با قارچ‌های خوشمزه، اما مرگبار

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به علائم مسمومیت با قارچ گفت: در ۴ تا ۶ ساعت اول دل درد، دل پیچه، تهوع و استفراغ علائم مسمومیت با قارچ محسوب می‌شوند، این مرحله فاز اول مسمومیت است و در فاز دوم اغلب افراد به دلیل برطرف شدن علائم و تنها ضعف و بی حالی از بستری شدن در بیمارستان سرباز می‌زنند و علی رغم نظر پزشکان فرد مسموم با رضایت خود بیمارستان را ترک می‌کند.
وی در ادامه به خطر نابودی کبد و مرگ در مرحله آخر روند مسمومیت با قارچ اشاره کرد و افزود: این مرحله ۷۲ ساعت بعد از اولین مراجعه به پزشک بروز می‌کند و عمدتا با افزایش آنزیم‌های کبدی و علائمی مثل کاهش سطح هوشیاری همراه است و خطر به کما رفتن و مرگ ناشی از مسمومیت با قارچ وجود دارد.

هشدار، این قارچ‌ها را هرگز نخرید!

علی رغم هشدار‌ها و اطلاع رسانی‌ها همچنان قارچ‌های سمی قربانی می‌گیرند، بسیاری از مردم با شنیدن اخبار مسمومیت ها در مورد خرید قارچ سر درگم شده اند، برخی افراد حتی از خرید قارچ‌های بسته بندی امتناع کردند و این موضوع داد فروشندگان رسمی و پرورش دهندگان قارچ را درآورد، از این رو دانستن این موضوع که کدام قارچ‌ها سمی هستند؟ و قارچ سالم را از کجا می‌توان تهیه کرد؟ حیاتی تلقی می‌شود، زیرا خرید قارچ سمی و بی توجهی شاید به قیمت جان افراد تمام شود.
رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه قارچ‌هایی سمی هستند؟ گفت: سمی بودن قارچ را از روی ظاهر آن نمی‌توان تشخیص داد البته باید دانست که قارچ‌های پرورشی سمی نیستند، اما اگر این قارچ‌های صورت فله‌ای عرضه شوند به دلیل آنکه نمی‌توان آن‌ها را از قارچ‌های سمی کوهی تشخیص داد نباید مصرف شوند و خطرناک هستند.
وی ادامه داد: مردم مطلع باشند که با جوشاندن قارچ در شیر یا ترشی کردن از سمیت آن کم نمی‌ شود، به همین دلیل فقط باید قارچ‌های بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد هستند، خریداری و مصرف شوند.
ماجرای مرگ‌های سریالی با قارچ/ کلاه سفید‌هایی که بلای جان ایرانی‌ها شدند

رکورد شکنی مسمومیت و مرگ با قارچ در سال ۹۷

کولیوند با بیان اینکه مسمومیت با قارچ هر سال تعدادی را روانه بیمارستان می‌کرد، گفت: ما هر سال مواردی از مسمویمت با قارچ داشتیم و در مجموع ۵۰ نفر دچار علائم خفیف گوارشی می‌شدند.
وی با اشاره به افزایش مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قارچ در سال ۹۷ عنوان کرد: سال ۸۵ نیز مانند امسال تعداد مسمومیت‌ها با قارچ افزایش پیدا کرد و ۹ نفر جان خود را از دست دادند، اما امسال به دلیل افزایش بارندگی و علل ذکر شده تعداد فوتی‌ها بیشتر شده است.

اقدامات بهداشتی درمانی برای نجات مسمومان با قارچ

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به آماده باش و فعال شدن مراکز بحران اورژانس گفت: به دنبال افزایش موارد مسمومیت و مرگ با مصرف قارچ، مراکز هدایت عملیات و بحران (EOC) در دانشگاه‌های علوم پزشکی درگیر فعال شدند.
وی ادامه داد: همچنین برای رسیدگی هر چه بیشتر و بهتر به مسمومان سامانه ارجاع بیماران از بیمارستان‌های درگیر به بیمارستان‌های فوق تخصصی راه اندازی شد و بررسی لحظه به لحظه مسمومان در دستور کار قرار گرفت و اقدامات درمانی به صورت مداوم پایش می‌شدند.
رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت با اشاره به تدوین پروتکل کشوری درمان مسمومان با قارچ تصریح کرد: افزون بر این اطلاع رسانی به مردم منطقه و تشکیل کارگروهی متشکل از هیئت‌های علمی قارچ شناسی، هیئت علمی متخصصان مسمومیت، گوارش، سم شناسی و مسئولانی از وزارت بهداشت برای رسیدگی و درمان به موقع به مسمومان انجام شد.
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این حجم اطلاع رسانی‌ها کافی بوده است و روند صعودی مسمومیت‌ها و مرگ را متوقف می‌کند یا همچنان شاهد اخبار مرگ ناشی از قارچ خواهیم بود، هرچند که  باید اطلاع رسانی‌ها و نصب تابلو در محل رویش قارچ‌ها پیش از وقوع مرگ و میر‌ها انجام می‌شد، از طرفی مانند بسیاری از بحران‌ها خبری از مدیریت بحران تیمی در کشور وجود نداشت تا شاید بتوان از مرگ ایرانیان و داغدار شدن خانواده‌ها در این قبیل اتفاق‌ها جلوگیری کرد.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.