سرویس: اقتصادی 08:30 - پنجشنبه 03 خرداد 1397

بررسی جلسه سؤال از وزیر نیرو

آب 5 میلیون نفر وابسته به یک شیر/ برنامه وزیر برای بحران: ابراز رضایت از بارش‌ها!

وزیر نیرو در جلسه پاسخ به نمایندگان استان اصفهان در خصوص مشکلات آب شرب در اصفهان اظهار داشته که نگرانی یک ماه پیش برای تأمین آب شرب دیگر وجود ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، با نزدیک شدن به تابستان و بالا رفتن مصرف آب نگرانی‌ها بابت تأمین آب شرب ادامه دارد؛ گرم شدن هوا، افزایش مصرف آب شرب، افزایش نیازهای بهداشتی و روشن شدن کولرها را به دنبال دارد که همه به معنی مصرف آب بیشتر است.

بحران آب با تمام مشکلاتی که ایجاد کرده مسؤولان و نمایندگان ملت را در یک جبهه قرار داده است تا فارغ از گرایش‌های سیاسی هر کدام با ابزارهایی که در دست دارند سهم خود را در بهبود شرایط و گذر از این بحران ایفا کنند؛ نمایندگان مجلس در چند ماه گذشته در تذکرات، مصاحبه‌ها و سؤالات خود سعی کردند وضعیت بحرانی استان را به گوش مسؤولان کشوری برسانند، بحرانی که نیاز به تصمیم و بودجه ملی دارد.

البته مردم اصفهان انتظار داشتند رئیس‌جمهور همان‌گونه که از ابتدای شروع به کارش به حق به مسائل زیست محیطی همچون دریاچه ارومیه بها داده و پیگیر بوده است، از خشکی زاینده‌رود و کم‌آبی اصفهان به راحتی رد نشود؛ از تهدید به استعفای دسته جمعی گرفته تا نامه به رئیس‌جمهور و جلسه اختصاصی با رئیس مجلس و وزیر نیرو راه‌هایی بوده که از سوی بهارستانی‌ها امتحان شد تا موضوع را در سطح کشور مطرح کند.

 یکی از این اقدامات نامه‌ای خطاب به حسن روحانی بود نامه‌ای که نمایندگان ملت در آن تاکید کردند: «با توجه به اتمام آب شرب پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در مرداد ماه سال جاری و همچنین استمرار خشکی زاینده‌رود و عدم وجود آب برای کشاورزان است، خواهشمند است دستور فرمائید فوراً زمانی جهت تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان استان تعیین و اعلام نمایید» و همه پای آن را امضا کردند.

پس از امضا و انتشار این نامه در 26 فروردین ماه، جلسات متعددی برگزار شده اما هنوز رئیس‌جمهور فرصتی برای جلسه با نمایندگان پیدا نکرده؛ یکی از این جلسات روز گذشته با حضور مقامات وزارت نیرو برگزار شد.

*نزولات جوی اخیر نگرانی‌ها را کمتر کرد

رضا اردکانیان روز گذشته در جلسه پاسخ به نمایندگان، در جواب سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص مشکلات آب شرب در اصفهان اظهار کرد: باید بدانیم راه‌حل مساله آب صرفاً به وزارت نیرو یا جهاد کشاورزی و حتی دولت به تنهایی مربوط نمی‌شود؛ همان اندازه که طبق قانون وزارت نیرو سهم مهمی دارد، سایر بخش‌ها نیز باید به میدان بیایند، الگوی کشت مناسب، شیوه استفاده آب در بخش‌های صنعتی و … هر کدام متوجه یک دستگاه است.

وزیر نیرو  از جلسه‌ 18 اسفند سال گذشته در دفتر رئیس مجلس با حضور استاندار و همه نمایندگان خبر داد که از جمله مطالب مطرح شده مصوبات 9 ماده ای بوده و قرار شده است طی دو ماه جدول زمان‌بندی مصوبات را وزارت نیرو تهیه و اعلام کند؛ این گزارش یک روز قبل از موعد یعنی در 17 اردیبهشت ارائه شده است.

اردکانیان موضوع مهم دیگر را کم‌آبی در باغ‌ها دانست که به گفته وی با همکاری استان‌های اصفهان، چهارمحال و یزد جلسات برگزار و تصمیمات لازم گرفته شده است.

وی در جلسه روز گذشته با بیان این که در تماس مستمر با وزارت کشور گزارش‌ها را رصد می‌کنیم، تاکید کرد: نگرانی که یک ماه پیش برای استفاده از راهکارهای مختلف برای اولویت دادن و تأمین آب شرب داشتیم دیگر وجود ندارد اما طبیعی است در خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر محدودیت‌هایی خواهیم داشت.

وزیر نیرو با بیان این که مسأله حقابه ها به صورت اولویت‌دار در حال انجام است، از سعی وزارت نیرو برای ایجاد شرایطی خبر داد که اگر نیاز به اعمال محدودیتی در توزیع آب بود به طور یکسان صورت گرفته تا مردم بدانند تبعیضی قائل نمی‌شود.

*نگرانی‌ها از مرداد به شهریور افتاد

در ادامه این جلسه، محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به آمار میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود اظهار داشت: از سال 66 تا 75 حدود 1.812 میلیارد مترمکعب، از سال 76 تا 85 حدود 1.391 میلیارد مترمکعب و از سال 86 تا 95 حدود 1.134 میلیارد مکعب میانگین آب ذخیره شده بوده است.

وی با اشاره به لزوم مدیرت مصرف آب افزود: امسال میزان آب ذخیره شده بین 400 تا 500 میلیون متر کعب پیش‌بینی می‌شود؛ این در حالی است که 500 میلیون مترمکعب برای شرب 5 میلیون اصفهانی نیاز داریم.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: در اردیبهشت نزولات جوی مناسبی داشتیم و ذخایر آبی را تا حدی افزایش داد؛ تا پیش از اردیبهشت برای بعد از مرداد به شدت نگران تأمین آب شرب بودیم اما با بارش‌های اخیر این نگرانی برای بعد از شهریور خواهد بود.

 

*فقط خدا به فکر بندگانش بود/ آب 5 میلیون نفر وابسته به یک شیر است

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در این جلسه و در واکنش به توضیحات وزیر نیرو با انتقاد از عملکرد این وزارتخانه عنوان کرد: فکر می‌کنم فقط خدا به فکر بندگانش بود و این نزولات را برای ما فرستاد و اگر نه اقدام لازم را از سوی مسؤولان ندیدیم؛ اگر نیاز به هماهنگی وجود دارد رئیس‌جمهور هماهنگی لازم را بین وزرا و ارگان‌های دولتی انجام دهد، مساله جدی است و صحبت از آب شرب 5 میلیون نفر است.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به صحبت وزیر نیرو یادآور شد: پیام‌ها و تماس‌هایی که شهروندان دارند از افت فشار و قطعی آب حتی در نیمه‌های شب و سحر گلایه دارند که مختص یک نقطه هم نیست.

حاجی در ادامه این جلسه با بیان این که «اگر نتوانیم آب شرب مردم را تأمین نکنیم که واحسرتا» از وزارت نیرو انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: 7 سال است شاهد وقت‌کُشی وزارت نیرو هستیم، بسیاری از زمین‌های کشاورزی در برخوار خشک شده‌اند اما مسؤولان یک بار هم به آنجا نیامده‌اند.

وی اذعان داشت: کجای دنیا آب شرب 5 میلیون نفر از یک تصفیه‌خانه و یک شیر تأمین می‌شود؟ حداقل 2 یا 3 تصفیه‌خانه نیاز داریم که اگر مشکلی برای یکی از آن‌ها به وجود آمد تأمین آب به مشکل بر نخورد.

این نماینده مجلس با اشاره به حقابه کشاورزان تاکید کرد: کشاورزان زمانی پول آب را پرداخت کرده‌اند اما امسال یک لیتر آب هم تحویل نگرفته‌اند، به کشاورز چه پاسخی داریم بدهیم؟ حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید با جهاد کشاورزی هماهنگی لازم صورت بگیرد تا تغییر کاربری را آسان‌تر کند که از زمین استفاده دیگر صورت بگیرد.

پس از این صحبت‌ها، اردکانیان از مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خواست تا توضیحات بیشتری در مورد سؤال نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس ارائه کند.

 

*حفر 70 چاه برای تامین آب اصفهان

حمیدرضا جانباز هم اشاره‌ای به آمار داشت و تصریح کرد: 31 اردیبهشت سال گذشته 9.5 مترمکعب در ثانیه آب در تصفیه‌خانه اصفهان وجود داشت اما 31 اردیبهشت امسال این میزان به 5 مترمکعب کاهش پیدا کرده است، اگر رشد 2 درصدی جمعیت و افزایش مصرف را هم در نظر نگیریم میزان آب به نصف رسیده است.

وی با بیان این که 70 حلقه چاه در استان اصفهان در حال حفر است، گفت: 28 حلقه چاه را از شهرداری تحویل گرفته‌ایم، تعهد داشتیم از طریق چاه‌ها 2 مترمکعب به آب تصفیه‌خانه اضافه کنیم که در حال حاضر 1.3 مترمکعب آن عملی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در واکنش به صحبت‌های حاجی اظهار کرد: باید طرحی موجود بود که در شرایط اضطراری بتوانیم آب را از جای دیگر به اصفهان منتقل کنیم؛ دستگاه‌های کاهنده آب در حال توزیع است که تأثیر قابل توجهی در صرفه‌جویی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا دمای 29 درجه کولرها روشن نمی‌شود، امروز دما رسیده به 29 درجه و روشن شدن کولرها 11 درصد مصرف آب را بالاتر می‌برد.

 در پایان این نشست قرار شده است مسؤولان وزارت نیرو برای سرکشی به مناطق خشک اصفهان به این استان سفر کنند و اقداماتی همچون نصب کاهنده‌ها، حفر چاه و مقابله با برداشت‌های غیرمجاز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.