سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:46 - پنجشنبه 03 خرداد 1397

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مردم از مصرف قارچ‌های فله ای خودداری کنند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دنبال بارش ها شاهد رویش قارچ های سمی هستیم که با توجه به افزایش مسافرت و رفتن مردم به طبیعت توصیه می شود از خریدن قارچ های فله ای پرهیز کنند

به گزارش اصفهان شرق، کیانوش جهانپور اظهار داشت: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر در فصل بهار به ویژه در مناطق غربی کشور رویش قارچ خودرو افزایش یافته و برخی از افراد از این قارچ‌ها استفاده کردند و افرادی هم برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌ها و فروش آن‌ها اقدام کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای افراد دشوار است، گفت: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر برای افراد عادی جامعه وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده کردند سمی بوده است و نزدیک به ۷۵۰ نفر مسموم و ۹ نفر کشته شدند، سه نفر پیوند کبد کردند و ۶۰ تا ۷۰ نفر هم دچار عوارض شدید شدند و وضعیتشان بدحال توصیف شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ بر اثر مصرف قارچ‌های غیرخوراکی بوده است، گفت: این قارچ‌ها به هیچ وجه بسته‌بندی نبودند و توصیه ما این است که با توجه به اینکه تشخیص قارچ‌ها سخت است، از قارچ‌های خودرو استفاده نشود و مردم از قارچ‌های بسته‌بندی و بهداشتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: خطر مسمومیت قارچ‌های سمی را هر سال داریم و هشدار آن هم داده شده و توصیه ما این است که مردم فقط از قارچ‌های خوراکی استفاده کنند. هرچند گزارش مسمومیت‌ها بیشتر در مناطق غربی کشور بوده اما هشدار سازمان غذا و دارو برای همه کشور است.

جهانپور در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی گفت: تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی از علائم این نوع مسمومیت است.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.