سرویس: غیر تولیدی 11:55 - چهارشنبه 02 خرداد 1397

فواید خانه تکانی ۳۰ روزه بدن

نگاه پزشکان سنتی به روزه تا «روزه درمانی»در بیمارستان‌های اروپایی

مطالعه پژوهشگران و پزشکان نشان داده روزه حکم یک خانه تکانی ۳۰ روزه را برای بدن انسان دارد به طوریکه تاثیر درمانی روزه برای ۱۰ بیماری به اثبات جامعه پزشکی رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق، اگر چه در گذشته روزه را صرفا از نگاه عبادی و ارزش‌های معنوی مورد بررسی قرار می‌دادند اما امروزه در دنیا نگاهی که به فلسفه روزه می‌شود از بعد سلامتی و احیای بدن پس از ۱۱ ماه خوردن بی وقفه غذا در طول شبانه روز است.

به طوری که امروز شاهدیم در کشورهای اروپایی بیمارستان‌های ویژه درمان بیماری‌ها براساس سبک روزه و کم خوراکی تاسیس شده است و این در حالی است که برخی اظهارنظرهای غیرکاشناسی سعی در بیماری زا بودن روزه به ویژه در روزهای گرم سال دارد.

از دید بسیاری از اطبا انواع بیماری‌ها از تجمع زیاد غذا در معده و روده که هضم کندی دارد به وجود می‌آید و تنها راه درمان آن روزه است.

روزه نه تنها در درمان بیماری های غیرواگیر موثر است بلکه نقش تعیین کننده‌ای در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج و حتی آرامش روان دارد.

یکی از دانشمندان طب سنتی معتقد است اگر بپذیریم که سهم کمی از غذایی که می خوریم برای حیاتمان کافی است و با بقیه اضافه آن در واقع پزشکان امرار معاش می‌کنند دیگر هیچ فردی اقدام به پرخوری نمی‌کرد.

روزه عامل سوزش و درد معده نیست

عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان در این باره به مهر گفت: برخلاف اعتقاد رایج که بی‌غذایی در ساعات طولانی را علت سوزش و درد معده روزه‌داران می‌دانند اما باید دانست که خواب‌های بی‌موقع در ماه مبارک رمضان دلیل این مشکل است.

مجتبی معتمدی اظهار داشت: بدترین عادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان خوابیدن بلافاصله پس از سحری است که خواب با معده پر به مرور فرد را در معرض سوزش و درد معده قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: حتی شاهدیم برخی روزه‌داران یک ربع مانده به اذان صبح بیدار شده و غذا را با سرعت میل می‌کنند و بلافاصله پس از آن می‌خوابند که این کار بسیار برای بدن مضر و سبب درد گوارش و سوء هاضمه در روزه‌داران می‌شود.

عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: روزه گرفتن به منظور خالی شدن معده پر، بدن و عروق طی ۱۱ ماه از سال است که سبب باز شدن گرفتگی عروق، و بالا بردن قدرت گوارش و هضم معده می‌شود.

وی با اظهار اینکه خواب‌های بی‌موقع در ماه رمضان نه تنها سبب بالا رفتن قدرت گوارش و هضم معده نمی‌شود بلکه سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد،‌ گفت: در برخی از مواقع شاهدیم که روزه‌داران تا زمان های طولانی از شب را بیدار و به جای بیدار شدن به هنگام سحری، سحری خود را ساعت دو نیمه شب میل می‌کنند که بتوانند تا صبح بخوابند که به هیچ وجه این نحوه سحری خوردن اصلا توصیه نمی‌شود و عامل سوزش و درد معده در روزه‌داران است.

معتمدی اظهار داشت: امروزه عمده بیماری هایی که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از جمله سوء مزاج‌ها، غلبه سردی، میگرن و مشکلات استخوانی، مفاصل و گوارش به دلیل خواب‌های بدموقع و بی‌موقع است.

وی گفت: بهترین زمان برای خوابیدن پس از ادای نماز مغرب و عشاء؛‌ یعنی حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب است.

در تحقیقات علمی یک پزشک روسی که در خصوص روزه صورت گرفته است، اعلام شد تنها راه برای قطع ریشه‌ سرطان، روزه است که بر اساس این یافته علمی، درمان از طریق روزه فایده‌ ویژه‌ای در بیماری‌های کم‌خونی، ضعف روده‌ها، دمل‌های درونی و بیرونی، سل و غیره دارد.

همچنین بر اساس مطالعه ای که بر روی ۶۱ دانشجوی ۲۲ تا ۳۴ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، مشخص شد که روزه ماه رمضان تأثیر فزاینده ای بر روی پاسخ ایمنی سلولی دارد و باعث افزایش کارآیی این سیستم سلولی می‌شود این مسأله که این تأثیر تا چه حد به علت کاهش کالری دریافتی است باید روشن تر شود زیرا شخص در ماه مبارک رمضان دچار فشار روحی کمتری است و شاید به علت منظم بودن تغذیه تغییرات مثبتی در ریتم های فیزیولوژیک او پدید می آید.

۴۰ درصد سیستم ایمنی بدن با روزه داری فعال می‌شود

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن اعلام مطلب فوق در خصوص فواید روزه در گفت و گو با مهر در این خصوص اظهار داشت: روزه‌داری سبب کاهش افسردگی، افکار پارانوئیدی و وسواس می شود و عزت نفس فرد را افزایش می‌دهد.

وی گفت: امروزه جامعه پزشکی به این نتیجه رسیده است که روزه گرفتن با کاهش دریافت ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف غذا باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

غلامحسین صدری اعلام کرد: برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون، بیماری‌های عصبی، یبوست مزمن، ناراحتی مثانه، گرفتگی مجاری خون، فشار خون بالا، بیماری‌های معده و روده، امراض چشمی، افسردگی، ضعف جنسی و ورم کیسه‌ صفراء گرفتن روزه تجویز می شود.

وی گفت: کبد که برای هضم غذا مجبور است دائما صفرای خود را مصرف کند در مدت ۳۰ روز (یک ماه روزه‌داری) ترشحات صفرائی را صرف حل کردن باقیمانده‌ غذای جمع‌آوری شده خواهد کرد.

بیشتر بیماری ها ناشی از تخمیر یافتن غذا در روده ها است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: حذف سموم ذخیره شده در بدن، دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارد در این ماه استراحت کرده تا پس از روزه داری به فعالیت های گذشته خود بازگردند.

وی تصریح کرد: روزه داران نباید در مصرف غذا زیاده‌روی کنند زیرا در زمان روزه داری، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا خنثی می‌شود و زخم معده را به دنبال نخواهد داشت به همین دلیل داشتن برنامه غذایی صحیح در ایام این ماه می تواند برای روزه داران نقش اساسی را ایفا کند.

صدری اظهار داشت: گر چه در آغاز روزه‌داری، گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و سپس ضعف احساس می‌شود ولی در عین حال بدن به فعالیت می‌افتد و در نتیجه همه‌ اعضا، مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی قلب، قربانی می‌کنند.

وی گفت: دلیل بروز بیشتر بیماری ها ناشی از تخمیر یافتن غذا در روده ها است که روزه سبب اصلاح آن و درمان بیماری ها می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: در مدت یک ماه روزه‌داری، انسان دارای یک بدن تازه، تعمیر یافته و آزاد می‌شود و از قید و بند سموم رهایی می‌یابد.

در ماه رمضان بیشتر میوه بخورد، روزه حکم خانه تکانی بدن است

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه روزه حکم خانه تکانی را در بدن دارد و برای افراد سالم که بدانند به هنگام سحری و افطاری چگونه تغذیه کنند و برای بیماران با دیابت و فشار خون کنترل شده که تنها دارو مصرف می کنند، روزه اشکالی ندارد، افزود: روزه تنها برای بیماران خاص و بیماران پیشرفته کلیوی، دیابت کنترل نشده یا کبد چرب با گرید خیلی بالا توصیه نمی‌شود.

محمد حسین انتظاری که مصرف میوه و تامین آب بدن از طریق خاکشیر و تخم شربتی را به روزه داران توصیه کرد، بیان داشت: بدن حتی اگر دو تا سه ماه غذا نخورد می تواند تحمل کند و ذخایر دارد و تنها باید توجه به آب بدن داشت و اگر شاهد بی حسی یا ضعف شدید،‌ سرگیجه،  افت فشار خون یا افت قندخون در روزه داران هستیم، تنها به دلیل کم آبی بدن است که با خوردن میوه های آبدار مثل خربزه،‌ هلو،‌ انگور و غیره قابل حل است.

به رغم شرایطی که به لحاظ آب و هوایی در برخی استان های کشور از جمله اصفهان در این موقع از سال حاکم است و روزهای تابستان را زودتر از موعد به استان آورده است اما همه تحقیقات علمی نشان می دهد، این شرایط نه تنها مانعی برای روزه گرفتن به شمار نمی رود بلکه سبب می شود تحمل این شرایط و آسیب های ناشی از این شرایط دمایی را نیز تعدیل کند.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.