سرویس: سیاسی 08:30 - چهارشنبه 02 خرداد 1397

فولادگر:

در صورت بازگشت تحریم‌ها باید آن‌ها را تبدیل به فرصت کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ احتمال بازگشت تحریم‌ها گفت: این مسئله یک تهدید جدیدی است که باید آن را به فرصت تبدیل کرد اروپایی‌ها شاید کمی با ما راه بیایند ولی ما را به آمریکایی‌ها ترجیح نمی‌دهند.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر در همایش «حمایت از کالای ایرانی» در خانه انقلاب اصفهان اظهار داشت: برای تحقق شعار سال که حمایت از کالای ایرانی عنوان‌ شده نیاز به لوازم و الزاماتی است مساعد بودن فضای کسب کار مؤثرترین مسئله در این موضوع است.

وی بهبود فضای کسب‌ و کار را یکی از اقداماتی عنوان کرد که در مجلس هفتم به بعد پیگیری و اجرایی شد و ‌گفت: گزارشی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در قالب شاخص‌هایی که برای سهولت کسب‌ و کار باید رعایت شود در حال تهیه شدن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 28 مؤلفه مؤثر بر کسب‌ و کار در حال بررسی است، ادامه داد: با توجه به شروع خوب اصل 44 قانون اساسی در دولت نهم ولی این قانون در مرحله اجرا به‌خوبی پیش نرفت و دولت‌ها فقط با نگاه کسب درآمد به آن نگریستند همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید داشته‌اند دولت‌ها باید از تصدی‌گری‌ها فاصله بگیرند.

وی با بیان اینکه امام (ره) فرمودند کارهایی را که مردم قادر به انجام آن هستند باید به آن‌ها سپرده شود، اظهار داشت: طبق قانون مسائلی که دولت در اصل 44 باید حضور داشته باشد تعیین‌ شده این اصل فقط واگذاری‌ها نیست و در آن مسائل کلان دیگری نیز دیده ‌شده است.

فولادگر با اشاره به چالش واردات غیرقانونی با عنوان کالاهای قاچاق، گفت: علی‌رغم این مشکل مسئله حجم بالای واردات رسمی نیز وجود دارد که در آن لباس و اجناس ارزان‌قیمت وارد شده و به فروش تولیدکنندگان داخلی ضربه می‌زند.

وی به لزوم استفاده حداکثری از توان داخلی اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت باید توانمندی‌های داخلی که وجود دارد را اطلاع‌رسانی کند تا کالاها و خدماتی که در داخل وجود دارد از خارج وارد نشود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مخاطب شعار سال جاری هم مردم و هم مسئولان هستند، گفت: سه رکن حمایت از کالای ایرانی مردم به‌عنوان مصرف‌کننده، تولیدکنندگان و بخش سوم حاکمیت است؛ شاخص، رضایت مشتری مردم هستند؛ مردم باید به‌طور واقعی حامی کالای داخلی و ناظر بر کیفیت تولیدات باشند.

وی تولید جنس باکیفیت را خواست مردم از تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: در دنیا قیمت‌گذاری تولیدات بر اساس رقابت است؛ دولت نیز باید به‌طوری از تولیدکنندگان حمایت کند تا بتواند با تولیدات خارجی رقابت داشته باشد نه اینکه واردات به هر میزان انجام شود و سپس تولیدکننده داخلی را در میدان رقابت با آن‌ها قرار دهیم.

فولادگر لازمه امنیت سرمایه‌گذاری را مبارزه با مفاسد بیان و تصریح کرد: برخی از مفسدان اقتصادی از ابتدا با همین نیت به عرصه‌های اقتصادی ورود کردند اما عمده آن‌ها در ابتدا با این نیت نیامدند بنابراین قوه قضاییه و دستگاه‌های ناظر باید زمینه برخوردهای لازم و جدی را با آن‌ها در دستور کار داشته باشند.

وی در این باره که در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی‌هایی در رابطه با اینکه آیا نیاز به قوانین جدید در این زمینه وجود دارد یا خیر، گفت: نه‌تنها نیاز به تصویب قوانین جدید نبود مگر اینکه باید در روند کار اصلاح‌های لازم در قوانین موجود صورت بگیرد، باید با صراحت بیان کنیم که مجلس در قانون‌گذاری خیلی قوی، محکم و متقن کار نمی‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آخرین طرحی که در دستور کار رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است طرح استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی بوده است.

وی با اشاره به مسئله قرار دادن ممنوعیت یا تعرفه بالا به‌عنوان سیاست برای کاهش واردات بی‌رویه کالا، گفت: برخی از کارشناسان معتقدند اگر این مسئله به‌عنوان سیاست دیده شود با افزایش قاچاق روبه‌رو می‌شویم.

فولادگر با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای داخلی، خاطرنشان کرد: این کار باید از دوران ابتدایی در کودکان نهادینه شود و از مدارس کار را آغاز کرد؛‌ یکی از شعارهای ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری‌شان «آمریکایی بخر» بود که در این زمینه نیز به موفقیت‌های رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت در ساماندهی بازار ارز با تأخیر ورود داشت اظهار داشت: میزان نقدینگی در دولت های یازدهم دوازدهم دو سه برابر دولت‌های قبلی شده و در حال حاضر میزان نقدینگی کشور 1500 هزار میلیارد تومان است که یک سم مهلک برای اقتصاد ما است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌احتمال بازگشت تحریم‌ها گفت: این مسئله یک تهدید جدیدی است که باید آن را به فرصت تبدیل کرد، اروپایی‌ها شاید کمی با ما راه بیایند ولی ما را به آمریکایی‌ها ترجیح نمی‌دهند بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ آنها ما را به آمریکایی ها ترجیح نمی‌دهند به آن‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.