سرویس: اقتصادی 16:11 - دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

سازگار کردن مردم با کم آبی

وقتی بحران آب در اصفهان مردم و مسئولان را از خواب غفلت بیدار کرد

چند سالی است که وضعیت آب در اصفهان مساعد نبوده و کم‌آبی این استان مربوط به امسال و پارسال نیست اما خشکسالی و کمبود آب شرب به حدی تشدید شده که مردم و مسئولان به فکر راه چاره برای نجات از این وضعیت افتادند.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها وضعیت آب اصفهان به حدی رسیده که مسئولان دائم در حال هشدار کم آبی و به صدا درآمدن زنگ هشدار و خط قرمز سد زاینده‌رود به مردم هستند.

ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تاکسی علاوه بر اینکه از صحبت‌های مردم در رابطه با کم‌آبی و بحران آب پر شده دائماً بروشورهایی برای فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از آب بین مردم توزیع می‌شود.

چندی پیش مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به مردم اعلام کردند: با سامانه 1522 تماس گرفته و بسته لوازم کاهنده مصرف آب تحویل بگیرید، یعنی با این اقدام شهروندان اصفهانی می‌توانند با تماس با سامانه تلفنی 1522 نسبت به ثبت درخواست لوازم کاهنده مصرف آب اقدام کنند.

همچنین پس از ثبت درخواست شهروندان، یک بسته لوازم کاهنده شامل سردوش و پرلاتور یا آبفشان تحویل شهروندان می‌شود که می‌تواند میزان مصرف هر خانواده را کاهش دهد که هزینه این بسته لوازم کاهنده با باز پرداخت یکساله بر روی قبوض آب شهروندان تقسیط می‌شود.

به نظر می‌رسد برای صرفه‌جویی در مصرف آب همه ارگان‌ها و همه شهروندان سهمی دارند از مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات و منازل باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا روزی شاهد این جمله “که دیگر اصفهان آب ندارد” نباشیم.

درخواست از مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به کاهش مصرف آب

پیش‌تر در جلسه‌ای که مسئولان آب و فاضلاب استان با مسئولان خوابگاه‌ها و مراکز مشابه داشتند، از آن‌ها خواستند از فرصت به وجود آمده برای تحویل بسته لوازم کاهنده مصرف آب استفاده کرده و میزان مصرف آب واحدهای خود را کاهش دهند، همچنین از خوابگاه‌داران درخواست شد تا نسبت به بررسی مجدد شبکه داخلی، فلاش تانک‌ها و استفاده مجدد از آب خاکستری اقدام کنند.

در شرایط فعلی مدیریت مصرف آب از طرف همه مردم امری ضروری است چرا که اگر آبی برای آشامیدن نداشته باشیم حیاتی هم نخواهیم داشت چرا که آب مایه حیات است.

سازگار کردن مردم با کم آبی تنها مختص یک دستگاه نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار داشت: در سال آبی جاری که 47 درصد کاهش بارش داشتیم باید تک تک افراد جامعه آب را بهینه مصرف کنند تا در این شرایط خشکسالی مسئولیت اجتماعی خود را در مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی به خوبی انجام داده باشیم.

هاشم امینی با بیان اینکه مردم باید به این باور برسند که آب با تغییر اقلیم در کشور کم شده است و باید مصرف را متناسب با منابع تطبیق دهیم، افزود: سازگار کردن مردم با کم آبی تنها مختص یک دستگاه نیست، این امر یک رویداد بین بخشی است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها باید مردم را ترغیب به سازگاری با کم آبی کنند.

وی با تأکید بر خردجمعی برای گذر از بحران خشکسالی تصریح کرد: انتظار می‌رود تمام مسئولان امر با یک خرد جمعی راهکارهای گذر از بحران کم آبی را در استان عنوان کرده تا در دسترسی مردم به خدمات شرکت آب و فاضلاب وقفه‌ای به وجود نیاید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مدیریت مصرف آب از سوی تمام مردم را بسیار مهم خواند و گفت: متأسفانه با اینکه در چند سال اخیر اقلیم آب و هوایی کشور تغییر کرده و اقلیم برخی از نقاط کشور از نیمه خشک به خشک تبدیل شده است اما هنوز بعضی از مردم آب را درست مصرف نمی‌کنند و بد مصرفی هنوز در میان برخی از مردم رواج دارد در حالی که باید مردم به این باور برسند که پایداری رفاه و آرامش آنها در گرو اعمال مدیریت مصرف آب است.

صحبت‌های کارشناسان نشان دهنده این است که 85 درصد از سد زاینده‌رود خالی از آب است و هشدار خط قرمز همچون سوزنی در چشم بیننده است.

میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود 45 میلیون مترمکعب

رئیس گروه بهره ‌برداری و نگهداری نیروگاه سد زاینده‌رود با بیان اینکه در حال حاضر میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود 45 متر مکعب و حجم سد 217 میلیون متر مکعب است، اظهار داشت: این در حالی است که سال گذشته همین زمان کمی بیشتر از 400 میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود وجود داشت.

محمدی افزود: آمارها نشان دهنده این است که 90 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و صنعت، شرب، بهداشت و فضای سبز هم مابقی 10 درصد را به خود تخصیص می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم 10 درصد صرفه‌جویی در هر یک از مصارف داشته باشیم طبیعی است که بخش کشاورزی سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس گروه بهره‌برداری و نگهداری نیروگاه سد زاینده‌رود بیان کرد: در زمینه برداشت‌های آب زیرزمینی طرحی در وزارت نیرو به نام طرح تعادل و احیا بخشی رقم خورده است.

وی با اشاره به طرح تعادل و احیا بخشی وزارت نیرو گفت: این طرح به این معناست که تمام چاه‌هایی که مجاز بوده و پروانه دارند باید تعدیل شوند همچنین تمام چاه‌های غیرمجاز باید پُر شوند.

به گفته کارشناسان بیشترین مصرف کنندگان آب در کشور کشاورزان و دامداران هستند که مسئولان از آن‌ها درخواست کردند که مصرف آب براساس استفاده بهینه باشد.

حدود 85 درصد تا 90 درصد اراضی آبی مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند که عمدتاً بارانی و قطره‌ای هستند از این رو از کشاورزان درخواست شده از سیستم‌های نواری استفاده کنند چرا که راندمان آبیاری در این روش حدود 95 درصد است.

نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌ها

پیش‌تر مسئولان مطرح کردند که بر روی تمام چاه‌ها کنتور هوشمند آب و برق نصب می‌شود و متناسب با سهمیه برداشت صورت می‌گیرد و به صورت دقیق میزان برداشت از چاه‌ها پایش و مانیتورینگ می‌شود.

در این راستا باید به یکی از وعده‌های دیگر دولت به کشاورزان اشاره کرد که شاید بتوان گفت تاکنون این وعده‌ها هم به صورت کامل عملیاتی نشده است.

وعده 85 درصدی کمک دولت به کشاورزان برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری یکی از این وعده‌ها است، مقرر شده بود دولت در این زمینه 85 درصد و 15 درصد هم کشاورزان هزینه کنند و گفته شده بود 15 درصد به کشاورزان وام داده می‌شود و حتی کشاورزی که توانایی پرداخت 15 درصد را نداشته به آن‌ها تسهیلات داده می‌شود.

با توجه به خشکسالی و کمبود آب و اینکه کشاورزی بیش از 90 درصد از مصرفی را به خود اختصاص می‌دهد اما به نظر می‌رسد دولت در این زمینه هم اقدامی انجام نداده است.

کارشناسان بر این عقیده هستند تا کشاورزان امسال از کشت‌هایی که نیاز به آب کمتری دارد در منطقه استفاده کنند و کشت‌هایی همچون موسیر، سیر و زعفران که عمدتا جزو گیاهان دارویی هستند، استفاده کنند چرا که بازده خوب و در سطح کم عملکرد بسیار خوبی دارند و در نهایت درآمدزایی خوبی برای کشاورزان به همراه دارد.

به نظر می‌رسد کشاورزان هم با این وضعیت آب چاره‌ای جز استفاده از کشت‌های جایگزین و محصولی که به آب کمتری نیاز داشته باشد، ندارند.

از این رو باید گفت حداقل 30 درصد مصرف آب باید کاهش پیدا کند تا امسال با مشکلات کمتری در زمینه کم‌آبی روبه‌رو شویم و این 30 درصد تنها به همت شهروندان و ارگان‌های مربوط امکان پذیر است.

زاینده‌‌رود بزرگترین رودخانه دائمی منطقه میانی ایران محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و برداشت‌های بی‌رویه، خشک شده است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.