سرویس: غیر تولیدی 15:07 - دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

محققان به این نتیجه رسیده‌اند

اگر شب بیدارید، مرگ در یک قدمی شماست

سلامت انسان‌هایی که به زندگی شبانه علاقه دارند به دلیل ایجاد اختلال بین ساعت بیولوژیک بدنشان و زمان فعالیت‌های اجتماعی بیشتر به خطر می‌افتد.

به گزارش اصفهان شرق، محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که به شب بیداری علاقه دارند، 10 درصد بیشتر نسبت به دیگر افرادی که صبح‌ها با طلوع خورشید از خواب بر می‌خیزند، در معرض مرگ هستند.
همچنین یافته‌های محققان حاکی از این است که افراد شب زنده‌دار بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان هستند.
بیش از 4000 نفر در مطالعه‌ای که در مورد ژن و سلامت در بریتانیا صورت گرفت مورد بررسی قرار گرفتند. در بخشی از پرسشنامه از این افراد سؤال شده بود که آیا دوست دارند شب‌ها تا دیروقت بیدار باشند و یا ترجیح می‌دهند صبح زود با طلوع خورشید از خواب بیدار شوند؟
کریستن ناتسون، دانشیار علوم اعصاب دانشکده پزشکی فینبرگ می‌گوید: ما طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که احتمال مرگ آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به شب بیداری دارند در طی یک دوره 6 تا یک سال و نیمه تا 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، این در صورتی است  امکان دارد این افراد در سلامت کامل باشند.
ناتسون و همکارانش می‌گویند: مشکل از جایی شروع می‌شود که فرد شب زنده دار اکثر اوقات مجبور خواهد بود تا در دنیای افرادی که صبح‌ها با طلوع خورشید بیدار می‌شوند دوام بیاورد. بدن شما انتظار دارد که هر کاری را در زمان مشخص انجام دهید؛ مثلاً خواب به موقع و به اندازه داشته باشید و یا به موقع و در زمان مناسب غذا بخورید. هنگامی‌که شما این کار را در زمان نامناسب انجام می‌دهید فیزیولوژی بدن دچار مشکل می‌شود.
محققان می‌دانند که ساعت بدن اهمیت بالایی دارد. سال گذشته سه دانشمندی که در رابطه با ساعت داخلی بدن مطالعه می‌کردند موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی شدند. کاری که این محققان انجام دادند به توضیح اینکه چگونه چرخه زندگی با زمان بیست و چهارساعته سازگار است کمک زیادی کرد.
تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در برابر گرایش‌های طبیعی بدن می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.
ناتسون و همکارانش پاسخ شرکت‌کنندگان را در مورد علاقه به شب بیداری و صبح زود بیدار شدن را مورد بررسی قرار دادند. تقریباً 27 درصد از شرکت‌کنندگان ترجیحشان این بوده است که صبح زود از خواب بیدار شوند. 35 درصد هم گفته‌اند که دوست دارند صبح‌ها نه خیلی زود، اما به موقع از خواب بیدار شوند. 28 درصد از شرکت‌کنندگان جزو افرادی بودند که به شب زنده داری علاقه داشتند و 9 درصد هم شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌ماندند.

ابتلای شب بیدارها به افسردگی پس از 50 سالگی

افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند معمولاً از غذاهای چرب‌تراستفاده می‌کنند و این احتمال هم وجود دارد که از مواد مخدر هم استفاده کنند.
محققان می‌گویند شب زنده داری در افراد بالای 50 سال منجر به افسردگی هم خواهد شد.
سلامت انسان‌هایی که به زندگی شبانه علاقه دارند به دلیل ایجاد اختلال بین ساعت بیولوژیک بدنشان و زمان فعالیت‌های اجتماعی بیشتر به خطر می‌افتد.

با شب بیدارها چه کاری باید انجام دهیم؟

ناتسون می‌گوید اینکه شما امشب به طور ناگهانی سه ساعت زودتر به رختخواب بروید فایده‌ای نخواهد داشت.
او می‌گوید افرادی که به زندگی شبانه علاقه دارند باید بسیار مراقب رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی خود باشند.
جامعه نیز باید این موضوع را درک کند که برخی از افراد به طور ژنتیکی تمایل دارند که شب‌ها دیرتر به رختخواب بروند.
ناتسون می‌گوید اگر بدانیم که این عادت یک نقص شخصیتی نیست بلکه یک حالت ژنتیکی است آنگاه می‌توانیم انعطاف پذیری بیشتری در ساعات کاری این دسته از افراد داشته باشیم.
این یک مشکل سلامتی عمومی است و نباید بیش از این آن را نادیده گرفت.
باید تغییراتی در ساعات کاری این دسته افراد ایجاد شود تا آن‌ها هم بتوانند بازده بیشتری داشته باشند. همچنین باید تحقیقات بیشتری در راستای کمک به این دسته افراد به منظور هماهنگ کردن ساعت بدنشان با خوشید صورت بگیرد.
انتهتای پیام/خبرنگاران جوان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.