سرویس: اقتصادی 13:06 - دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان:

مسئولان اصفهان حمایتی از کشاورزان نمی‌کنند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: در حالیکه مسئولان استان های دیگر پشتیبان کشاورزان خود هستند در اصفهان مسئولان هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حسین محمد رضایی اظهار داشت: در اصفهان استاندار اعلام می کند آب به کشاورزان نمی دهیم، دادستان حکم به دستگیری تعدادی از کشاورزان می دهد، امام جمعه اصفهان افرادی که برای حقابه سه هزار ساله خود دست به اعتراض می زنند را فتنه گر می داند و فرماندار هم حمایتی نمی کند، به طور قطع در چنین شرایطی، آبی برای اصفهان باقی نخواهد ماند.

وی بیان داشت: این در حالی است که شاهدیم در استان های همجوار نماینده مجلس، امام جمعه، دادستان و فرماندار و استاندار، و شرکت آب منطقه ای همه پشتیبان کشاورزان خود هستند و از هر گونه انتقال آب به اصفهان ممانعت به عمل می آوردند و اصرار به برداشت آب بیشتر از زاینده رود دارند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان اعلام کرد: وقتی استاندار اصفهان همسو با اهداف معاون اول رئیس جمهور حرکت می کنند به طوری که جهانگیری در باقی مانده عمر دولت تقلا می کند که برای تعادل بخشی دشت رفسنجان از رودخانه سمیرم بتواند آب را به فاصله ۶۰۰ کیلومتری انتقال دهد در صورتی که خود اصفهان در تعادل نیست و طبق قوانین بین المللی اگر مبدا در تعادل نباشد حق انتقال آب به مقصد دیگری را ندارند.

اختصاص تنها یک و نیم میلیون تومان در ازای نکاشت به کشاورزان اصفهانی

وی گفت: انتقال آب طبق مصوبه ۹ ماده ای تا قبل از افتتاح تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ و تا برگشت حق آبه کشاورزان و محیط زیست بطور کامل به زاینده رود ممنوع بوده و در غیر این صورت به طور قطع آبی برای اصفهان نخواهد ماند.

محمدرضایی افزود: جهانگیری برای رسیدن به اهداف خود برای جلب موافقت مسئولان استان چهارمحال و بختیاری در صدد اجرای طرح بن، بروجن و تکمیل طرح های سی و دو گانه آنهاست و با این اتفاق ناگوار در اصفهان آب شرب هم نخواهیم داشت و استاندار اصفهان نباید برای اجرای این طرح ها آنها را همراهی کنند.

وی گفت: چطور استاندار اصفهان در رسانه ملی می گوید که به کشاورزان خسارت دادیم و معیشت کشاورزان را فراهم کرده ایم. وقتی به هر دفترچه خدمات کشاورزی که شامل یک یا چندین خانوار هستند به طور متوسط تنها یک میلیون و نیم تخصیص یافته است به طوری که یک خانواده کشاورزی که اکنون پسرهای آن بزرگ شده اند تشکیل خانواده داده اند و هر کدام دارای یک زمین مستقل شده اند به خاطر اینکه جهاد کشاورزی در گذشته فقط به پدر این خانواده دفترچه داده است و از صدور دفترچه برای پسران آن خودداری کرده، یک میلیون و نیم به چنین خانواده ای به ازای نکاشت داده اند یا خانواده ای که پدر آنها فوت کرده است و دفترچه به نام پدر آنهاست و جهاد کشاورزی از صدور دفترچه خدمات کشاورزی جدید به نام فرزندان آن خودداری می کنند، خسارت تعلق نگرفته است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه این مبلغ صدقه ای بیش نبود که به کشاورزان داده شد، گفت: دفترچه‌های خدمات کشاورزی که اکنون جهاد کشاورزی از صدور آن جلوگیری می کند، در گذشته با این دفترچه بذر، کود و دیگر نهاده های یارانه دار به کشاورز  داده می شد، در صورتی که دیگر این دفترچه ها این مزیت را ندارد.

وی با اشاره به اینکه مبلغی که در ماه های پایانی سال گذشته به کشاورزان پرداخت شد بابت آب برداشته شده توسط صنعت در سال قبل بود و از کف یک میلیون تا سقف سه میلیون تومان بود، که میانگین آن حدود یک و نیم میلیون تومان بود، گفت: در جلسه شورای هماهنگی زاینده رود و طی جدول منابع و مصارف آب که سال گذشته برگزار شد، قرار بود که ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از میزان بارش های بهاری و پاییزه در آخر سال زراعی ۹۶ — ۹۷ پشت سد زاینده رود برای اختصاص آب پاییزه کشاورزان ذخیره باشد.

محمدرضایی افزود: با توجه به کمبود بارندگی اگر وزارت نیرو از برداشت های غیرمجاز در استان بالادست جلو گیری کند و در انتقال آب به بیرون از حوضه زاینده رود و در برداشت های صنایع صرفه جویی کند، می تواند آب پاییزه کشاورزان را محقق کرد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.