سرویس: غیر تولیدی 08:00 - دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

پدر علم کویرشناسی ایران:

مسئولان هزینه توسعه شهر و صنعت را به کشاورزی اختصاص بدهند

پدر علم کویر شناسی ایران گفت: اگر مسئولان به جای توسعه شهر و صنعت، این هزینه را صرف توسعه کشاورزی می‌کردند امروز با گرم شدن زمین، با بحران خشکسالی و بارندگی‌های سیل آسا مواجه نبودیم.

به گزارش اصفهان شرق، پرویز کردوانی  اظهار داشت: سال ۷۲ بود که وزیر راه وقت در سمیناری اعلام کرد که ساختمان و آپارتمان سازی باید محدود شود و این پول صرف توسعه کشاورزی شود که به تولید برسیم چراکه در آپارتمان سازی و توسعه شهر به تولید نمی رسیم.

وی با اشاره به اینکه در شعاع ۵۰ کیلومتری از شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان صنعت را توسعه داده اند، گفت: در زرین شهر از سد به این سمت چندین شهر ساختند و با توسعه شهر و صنعت سال به سال آب در زاینده رود کم شد.

پدر علم کویر شناسی ایران با اظهار اینکه به دنبال توسعه شهر و صنعت کره زمین رو به گرمی رفت و با گرم شدن زمین در مناطقی که بارندگی بود بارندگی ها بیشتر شد و به شکل سیلاب جاری شد و در مناطقی که بارندگی کم بود شاهد کمتر شدن بارش‌ها بودیم، اعلام کرد: ایران تحت هوای پرفشار سبب بارش های کم در فارس، سمنان، گرمسار، اصفهان و غیره شد.

بروز ترسالی بعد از ۱۵ سال خشکسالی سندیت علمی ندارد

وی بیان داشت: این گفته که بعد از ۱۵ تا ۱۶ سال خشکسالی به سمت ترسالی می‌رویم یک گفته غیر علمی است اما امکان دارد که به خاطر رطوبت بالای زمین شاهد ایجاد یک جریان هوای سرد و بارندگی هایی شویم که بیشتر عامل نابودی است.

کردوانی تصریح کرد: در اثر بارندگی ها سیل آسا پوشش گیاهی و جنگل ها از بین می رود و این مایه تاسف است.

علم کشاورزی اصفهان و یزد در جهان زبانزد است

وی با اعلام اینکه در اصفهان آنقدر شهر توسعه دادند که دیگر آبی برای خوردن وجود ندارد، گفت: در دنیا کشاورزان اصفهان و یزد به علمی که در این حوزه دارند زبانزد هستند.

پدر علم کویر شناسی ایران بیان داشت: اولویت دادن صنعت و شهر بر کشاورزی و اینکه کاشت برنج را در اصفهان ممنوع کردند، بسیار تاسف برانگیز است.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.