اصفهان شرق

نبض بازار فروش آلوئه‌ورا در دستان کشاورز جوان شرق اصفهانی/ کشت اقتصادی با کمترین هزینه ممکن در شرایط خشکسالی

کدخبر: 167873
1397/02/30 در ساعت 01:18

به گزارش اصفهان شرق، به دلیل موقعیت خاص استان اصفهان و وقوع شرایط سخت خشکی در این منطقه، کاشت گیاهان دارویی مقاوم به آب یکی از بهترین عرصه های کشاورزی به شمار می رود.

در این بین گیاه دارویی آلوئه‌ورا از معدود گیاهانی است که علی رغم کمترین هزینه کشت، درآمد بسیار خوبی را نصیب تولیدکننده خواهد کرد زیرا وجود هزینه های جاری ناچیز و از طرفی چندساله بودن این گیاه و نداشتن هزینه کشت مجدد، برای کشاورز مثبت قلمداد شده و همین عامل مشوق رونق گرفتن کشت گیاه آلوئه‌ورا در استان اصفهان شده است.

مهم‌ترین ویژگی آلوئه‌ورا که کشت آن را در ایران توجیه می‌کند نیاز اندک گیاه به آبیاری و قابلیت زیست در فقیرترین اراضی است و همچنین هر زمین کشاورزی که شرایط کشت و حاصلخیزی خود را ازدست داده است می‌تواند زیر کشت آلوئه‌ورا رفته و به این ترتیب دوباره احیا شده و به چرخه تولید بازگردد و موضوع ثمردهی این گیاه را تحت تاثیر قرار ندهد.

همه این عوامل باعث شد تا حیدر عشوری کشاورز جوان شرق اصفهانی با مشاهده تشدید خشکسالی و فروکش کردن آب های زیرزمینی از سال 89 تا کنون وارد این عرصه شود و موفقیت های خوبی را در زمینه کشت، برداشت و همچنین تولید فراورده های آلوئه‌ورا به دست آورد.

وی از معدود کسانی است که با وجود سختی های بسیار در مسیر کشت گیاه دارویی آلوئه‌ورا، با باوری استوار و حمایت ناچیز مسئولان ذیربط، ایستاد و امروز به عنوان تولیدکننده موفق و فروشنده توانا در سطح استان اصفهان و حتی کشور معرفی می شود.

به گفته این کشاورز شرق اصفهانی، تولید محصول ارگانیک و مقاوم به خشکسالی نیاز به سرمایه ای نسبتا مطلوب و عزمی راسخ دارد تا بتوان کشاورزی را به صورت فعال در شرق اصفهان ادامه داد و توانست سهم مهمی را در بازار محصولات سالم به دست آورد.

*توجه جدی به کشت ارگانیک توسط حیدر عشوری

عشوری با اشاره به اینکه بازار فروش آلوئه‌ورا رو به بهبود نهاده است، گفت: چند سال قبل به دلیل عدم آگاهی از خواص این گیاه دارویی، در زمینه فروش این محصول با مشکلات معتددی رو به رو بودیم ولی امروز توانسته ام نبض بازار فروش را به دست آورده و مشکلی برای عرضه این محصول باکیفیت و ارگانیک ندارم.

وی به ارگانیک بودن کشت اهمیت زیادی می داد و تا کنون از هیچ علف کش شیمیایی در زمین کشت آلوئه‌ورا استفاده نکرده بود زیرا به عقیده حیدر عشوری، برگ آلوئه‌ورایی که به بازار عرضه می کند، قدرت ماندگاری بیش از 9 ماه در دمای مطلوب را داراست و این به دلیل شرایط ایده آل کاشت این گیاه خواهد بود.

*عدم حمایت مسئولان استانی از تولید فراورده های گیاه آلوئه‌ورا

کشاورز جوان شرق اصفهانی با اشاره به اینکه رکود بازار تولیدات و فراورده های این گیاه از عدم حمایت مسئولان نشئت می گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم اینکه کشورهای دیگر خواص این محصول را شناخته اند، در کشور ایران به دلیل سنگ اندازی ها در دادن مجوز های لازم برای احداث واحد های فراوری، هنوز نتوانسته ایم به صورت فراگیر فراورده های این گیاه که بیش از 400 نوع است را به بازار عرضه کنیم و همچنان کشاورز باید برگ این گیاه را به بازار فروش عرضه کند و مسئولان علی رغم توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب، در راستای حمایت از تولیدکننده و کشاورز حرکت جدی نداشته اند.

وی تاکید کرد: از سال 94 با همکاری خانواده شروع به تولید فراورده های این گیاه نظیر مربا و ترشی در حد کم کردم و حتی مسئولان برای رونمایی از محصولاتم به مزرعه کشت آلوئه‌ورا آمدند ولی بعد از پایان مراسم، همه چیز به فراموشی سپرده شد و حتی مجوز توسعه فراورده های این گیاه را منوط به حضور در شهرک صنعتی دانستند و این در صورتی بود که قانونگذار به من اجازه تولیدات در سطح مشاغل خانگی را داده بود که با بهانه های پی در پی به پیگیری پایان دادم.

*صادرات نیاز به حمایت مسئولان استانی و کشوری دارد

وی با بیان اینکه روند صادرات محصول آلوئه‌ورا به کندی پیش رفته است، افزود: باوجودی که اکثر کشورهای خارجی نیاز به صادرات برگ و فراورده های آلوئه‌ورا دارند ولی به دلیل عدم همراهی داخلی و ارگان های ذیربط تا کنون موفق به دست گرفتن بازار صادرات نشده ام زیرا کشورهای متقاضی نیاز به بازار مداوم دارند و اگر حمایت ها به خوبی از تولیدکننده نشود، قطعا نمی توان صادرات بالای آلوئه‌ورا را شاهد باشیم.

عشوری تولیدات خود را با برند پرطرفدارش در بازار به آسانی به دست متقاضی می رساند و در این خصوص تاکید کرد: برای فروش داخلی مشکلی ندارم زیرا تهران، بازارهای گیاهان دارویی و برخی داروخانه ها به خوبی با محصول باکیفیت آلوئه‌ورای شرق اصفهان که توسط بنده به بار نشسته است، آشنایی دارند.

 

*اشتغالزایی مطلوب در سطح شهرستان اصفهان توسط جوانی از دل شرق

کشاورز جوان چریانی با بیان اینکه توسعه کشت آلوئه‌ورا را به صورت خدمات مشاوره ای و کشت با همکاری دیگر افراد علاقه مند انجام داده ام، گفت: در این دو سال اخیر، موفق به ارائه خدمات مشاوره در زمینه آلوئه‌ورا به افراد علاقه مند شده ام و حتی دو واحد گلخانه ای دیگر در شهر درچه اصفهان و منطقه مرغ با همکاری دیگر افراد شروع به فعالیت کرده که تا کنون روند موفقی را داشته است.

وی بیان کرد: تجربه یکی از پارامترهای ضروری برای کشت این گیاه است و لازم دانسته ام تجربیات خود را به دیگران انتقال دهم.

عشوری از مسئولان خواست تا در کنار حرف هایی که در حمایت از تولیدکنندگان می زنند به شعارهای خودشان نیز عمل کنند زیرا امروز تولیدکنندگان تنها وعده های بی عمل از مسئولان شنیده اند.

لازم به ذکر است، فعالیت دیگر این کشاورز شرق اصفهانی، پرورش شمعدانی معطر و همچنین به لیمو بود که قصد تولید انبوهش را داشت.

به گزارش اصفهان شرق، تولید صیفی جات ارگانیک و همچنین کشت محصول آلوئه ورا به عنوان محصول جایگزین در شرایط خشکسالی در کارنامه فعالیت حیدر عشوری به ثبت رسید و چندسالی است که با ورود به صنایع تبدیلی و تولید فراورده آلوئه ورا نظیر تولید مربا و ترشی، درصدد است تا راهی به سوی رونق فراوری گیاه آلوئه‌ورا با شرایط عرضه مطلوب را فراهم آورد. در این خصوص کشاورز جوان روستای چیریان با مشکلات عدیده ای روبه رو شد که می توان به عدم همکاری برخی ارگان ها در مسیر صدور مجوز برای توسعه واحد مشاغل خانگی و توسعه بخشی فراوری آلوئه‌ورا اشاره کرد. قطعا اگر مسئولان در حد شعار به کمک جوانان بروند نه تنها باری از دوش آنها برداشته نمی شود بلکه رفت و آمد های بی نتیجه، کاهش انگیزه در ادامه مسیر فعالیت را به بار می آورد. مسئولان توجه داشته باشند که راهکار های ویژه اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب، (گام های هدفمند، اراده ی قوی، فکر باز و طرح عملیاتی مردم و مسئولان) را می طلبد.

لازم به ذکر است، حیدر عشوری در این گزارش از حمایت های معنوی حسینی بخشدار بخش مرکزی شهرستان اصفهان و همچنین مهندس مرادمند قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان کمال تشکر را داشت.

انتهای پیام/ ز ش