سرویس: غیر تولیدی 14:13 - پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397

وعده‌هایی که روی زمین می ماند

وعده تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روی زمین ماند؟ / بانک مسکن همچنان خنثی!

وزرات راه وشهرسازی درحالی متقاضی افزایش سقف وام خرید مسکن به ۲۰۰میلیون تومان است که بانک مسکن در این باره موضع منفعلی دارد.

به گزارش اصفهان شرق، هم اکنون بسیاری از متقاضیان بدلیل افزایش ناگهانی قیمت مسکن، برای خرید سرپناه  توانایی لارم را  ندارند، این درحالیست که وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات را به بانک مسکن اعلام کرد و این خود دوباره، بهانه‌ای شد برای مالکان که قیمت ملک خود را برای چندمین بار متوالی  افزایش دهند.

وعده‌هایی که روی زمین می ماند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۷ از افزایش سقف وام خرید مسکن به ۲۰۰میلیون تومان خبر داد.

وی با اشاره به خالی شدن حباب قیمت مسکن طی ۵ سال گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا در سال ۹۷ سقف وام خرید مسکن افزایش می‌یابد، تصریح کرد: هنوز شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن را تصویب نکرده، اما وزارت راه و شهرسازی متقاضی تحقق آن است، در این راستا تقاضای کاهش سود وام مسکن به ۶ درصد را ارائه کرده‌ام که البته تصویب می‌شود، چون رئیس‌جمهوری آن را تأیید کرده است.

با این حال مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است که با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن  بازپرداخت اقساط نیز باید در استطاعت متقاضیان مسکن باشد.

هنوز درخواستی به شورای پول و اعتبار نداده ایم

رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبرنگاران درباره تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، اظهار کرد: بار‌ها اعلام شده  است که افزایش سقف تسهیلات مرتب رصد می‌شود و هر زمان که زمینه آن فراهم شود، اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های فراوانی برای افزایش تسهیلات وجود دارد، گفت: باید در تصمیمات و بررسی‌ها اقدامات کارشناسی لحاظ شود تا میزان اقساط در استطاعت گیرندگان تسهیلات قرار گیرد. صرفا بالا رفتن سقف تسهیلات مهم نیست، بلکه باید میزان اقساط از توان خانواده‌ها خارج نشود.

انارکی گفت: هنوز درخواستی به شورای پول و اعتبار برای افزایش میزان پول و تسهیلات نداده‌ایم و هرگاه بررسی‌ها نشان داد که این میزان تسهیلات مشکلی در بازار ایجاد نمی‌کند، درخواست را به بانک مرکزی ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک مسکن درباره آثار و تبعات میزان تسهیلات در بازار مسکن، گفت: بالا رفتن سقف تسهیلات شاید خوب باشد، اما آثاری که در حوزه و عرضه مسکن می‌گذارد بسیار مهم است و ما در این خصوص پیش زمینه‌هایی را نیاز داریم.

جهش قیمتی در بازار مسکن نداریم

بسیاری از مسئولان بخش مسکن مدعی هستند که جهش قیمتی در بازار مسکن نداریم و قیمت‌ها در این بازار بدون حباب است. این در حالیست که افزایش قیمت ارز و دلار در ماه گذشته بازار مسکن را نیز تحت تأثیر قرار داده و قیمت‌های این بخش، دچار حباب و افزایش شده‌است.

بسیاری از مشاوران املاک در شرق تهران از افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مسکن خبر دادند؛ به طوریکه یکی از مشاوران املاک واقع در بلوار پروین معتقد است یک واحد ۳۵ متری در این منطقه ۹ میلیون پیش و ۷۰۰ هزار تومان اجاره گذاشته شده است، این در حالیست که سال گذشته چنین واحدی بسیار ارزان‌تر از قیمت فعلی بود.

یکی از دیگر از مشاوران املاک در این منطقه گفت: هم‌اکنون با ۵۰ میلیون تومان، هیچ واحدی برای رهن و اجاره وجود ندارد و قیمت پایه برای اجاره در این منطقه ۱۴۰ میلیون تومان است و کمتر از این میزان قیمت، هیچ واحدی پیدا نمی‌شود.

افزایش سقف وام خرید مسکن قدرت خرید مردم و قمیت مسکن را افزایش می‌دهد!

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاور املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن ، با اشاره به اینکه دولت باید مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن را افزایش بیش از نرخ کنونی تسهیلات را بیشتر کاهش دهد، اظهار کرد: تسهیلات ارائه شده از جانب دولت می‌تواند قدرت بازپرداخت خرید مسکن را افزایش دهد، اما باید میزان نرخ سود بانکی بسیار کمتر شود.

وی افزود: هم‌اکنون مدت بازپرداخت تسهیلات ۱۰ ساله است و میزان اقساط تسهیلات نیز بیش از یک میلیون تومان است. با این میزان اقساط یک کارمند و یا یک کارگر چگونه می‌تواند از عهده پرداخت آن بر بیاید؟ بنابراین باید دولت اقدامات کاهشی را در دستور کار خود قرار دهد.

سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تأکید براینکه سیاست دولت در مسکن اجتماعی ظاهراً همان برنامه اصلاح بافت فرسوده است، گفت: افزایش سقف وام خرید مسکن تا ۲۰۰  میلیون تومان شاید موجب بالا رفتن قدرت خرید شود، اما قیمت را هم افزایش می‌دهد.

عقبایی در خصوص اینکه آیا مجلس از افزایش سقف وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز حمایت می‌کند، بیان کرد: شاید افزایش سقف وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون قدرت خرید را بالا ببرد، اما احتمال اینکه قیمت مسکن نیز افزایش یابد وجود دارد.

وی ادامه داد: به هر حال در ماه‌های گذشته قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد کرد و رشد نرخ ارز نیز باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است بنابراین رشد قیمت مسکن می‌تواند از افزایش نرخ ارز تأثیر بپذیرد.

با وجود آنکه افزایش قیمت در بازار مسکن همچنان به عنوان یک معضل به حساب می‌آید، اما ظاهرا مسئولان بانک مسکن تصمیمی برای رفع این مشکل ندارند و در سکوت به سر می‌برند، این درحالیست که به نظر می‌رسد، کارشناسان این مجموعه باید دنبال راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم باشند بی آنکه تورم بازهم به سراغ مسکنی‌ها برود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.