سرویس: غیر تولیدی 14:07 - چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397

رئیس اتحادیه مشاوران املاک

شوک وارده به بازار مسکن، عامل رشد بی‎رویه قیمت‌ها/ مردم شتابزده عمل نکنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی بر بازار مسکن گفت: چندین سال است که بازار‌های ایران با این رویداد‌ها مواجه هستند و این رویداد اخیر هم در ابتدا به بازار مسکن شوک وارد خواهد کرد، اما به طور مستقیم نمی‌تواند تاثیری بر این بازار داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به اینکه بازار مسکن در چهار سال گذشته با رکود دست و پنجه نرم کرده، در سه ماهه پایانی سال 96، این رکود جای خود را به رشد و رونق ارزش و حجم معاملات در بازار داد تا جایی که شاهد رشد 17 درصدی قیمت مسکن بودیم.
این روند رشد در فروردین ماه سال جاری نیز ادامه پیدا کرد و موجب شد تا قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز به تبع شرایط رشد کند اما این روند در همان روزهای ابتدایی اولین ماه سال متوقف شد و رشد قیمت مسکن جای خود را به رشد نرخ اجاره بها و ودیعه داد.
نکته قابل توجه اینجاست که با وجود اینکه هنوز به زمان نقل و انتقالات مستاجران دو ماهی باقی مانده ولی نرخ اجاره بها و ودیعه به طور چشم گیری در بازار افزایش یافته و مستاجران شاهد نرخ های نجومی برای افزایش اجاره بها هستند.
همچنین ادامه کاهش نرخ سود بانکی در بازار موجب شده موجران تمایل بیشتری برای دریافت اجاره بها نسبت به ودیعه داشته باشند تا جایی که در برخی از مناطق تهران نرخ اجاره بها به یک باره از 200 هزار تومان به 800 هزار تا یک میلیون تومان افزایش یافته، که در این شرایط مستاجران با توجه به منبع درآمدی توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند و ادامه این روند موجب حاشیه نشینی مردم در اطراف شهرها خواهد شد.
شرایط اقتصادی نیز یکی دیگر از عواملی مهم و تاثیرگذار بر روند قیمت ها در بازار مسکن است تا جایی که برخی از افراد با شتابزدگی بیهوده موجب تشدید شرایط و قیمت ها در بازار مسکن می شود که با آرام شدن این روند احتمال اُفت مجدد قیمت ها در این بازار وجود دارد.

در این رابطه مصطفی قلی خسروی گفت: قیمت اجاره بها با توجه به افزایش قیمت مسکن افزایش می یابد که در سال جاری این افزایش نرخ بین 10 تا 15 درصد خواهد بود ولی در این میان برخی از سودجویان از شرایط بازار سوء استفاده کرده و ارقام نجومی برای ودیعه و اجاره واحدهای مسکونی ارائه می کنند.

وی با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی بر بازار مسکن بیان کرد: چندین سال است که بازارهای ایران با این رویدادها مواجه هستند و این رویداد اخیر هم در ابتدا به بازار مسکن شوک وارد خواهد کرد اما به طور مستقیم نمی‌تواند تاثیری بر این بازار داشته باشد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه باید از مرحله گذر کرد، گفت: شتابزدگی مردم باعث ضرر و زیان خواهد شد؛ مردم عجولانه وارد بازار نشوند چراکه همین شتابزدگی مردم عامل افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

حال با این اوصاف به نظر می رسد مردم باید با تصمیمات منطقی دربازارها و پرهیز از رفتارهای عجولانه به افزایش بی منطق قیمت ها در بازار مسکن دامن نزنند.

انتهای پیام/میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.