سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:55 - سه شنبه 25 اردیبهشت 1397

‌یک متخصص تغذیه گفت:

هر زولبیا و بامیه حدود ۸۰ گرم کالری دارد/در خوردن زیاده‌روی نکنید

متخصص تغذیه گفت: کالری هر زولبیا و بامیه حدود ۷۰ الی ۸۰ گرم است که از موادی مانند آرد سفید، شکر، روغن و ماست پرچرب تهیه می‌شوند و برای سلامت افراد بسیار مضر و حتی آنها را در معرض خطر ابتلا به فشار و چربی خون، دیابت و کبد چرب قرار می دهد، بنابراین نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

به گزارش اصفهان شرق، رضا چاووشی با بیان اینکه روزه به سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می کند و فرد یک‌ماه از حالت پرخوری، ریزه خواری و تندخوری دوری می‌کند  تا به سلامتی خود صدمه وارد نکند، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها امروزه ۷۰ تا ۸۰ درصد از افراد جامعه، چاق و دارای اضافه وزن هستند و متاسفانه این افراد به دلیل عادت های نامناسب غذایی در ماه مبارک رمضان افزایش وزن بیش‌تری پیدا می کنند.

چاووشی خاطرنشان کرد: کالری هر زولبیا و بامیه حدود ۷۰ تا ۸۰ گرم است که ازموادی مانند آرد سفید، شکر، روغن ها و ماست پرچرب تهیه می شود و برای سلامت افراد بسیار مضر و حتی آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت، فشار خون، چربی خون و کبد چرب قرار می دهد، بنابراین نباید در خوردن این‌گونه مواد غذایی زیاده‌روی کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است روزه داران هنگام افطار در ابتدا یک لیوان شیر گرم با عسل و یا خرما بنوشند و بعد از نیم ساعت غذای خود را میل کنند، تصریح کرد: روزه داران ر زمان افطار چای یا آب‌جوش و نبات استفاده نکند چراکه این مواد قندی باعث افزایش قند خون می شود و بعد از نیم ساعت نیز با اُفت شدید قند خون مواجه می شوند.

چاووشی تصریح کرد: روزه داران باید هنگام افطار از غذاهای کم چرب و بعد از افطار نیز از میوه هایی مانند خربزه، طالبی، هندوانه و گرمک استفاده کنند ولی در وعده غذایی سحر برای اینکه در طول روز کمتر گرسنه شوند باید غذاهای چرب‌تری مصرف کنند، ضمن اینکه در هنگام سحر نیز باید از میوه هایی مانند زردآلو، آلوچه، سیب، هلو، گلابی و انجیر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افراد باید هنگام سحر از نوشیدن چای پررنگ و مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری کنند، گفت: افراد برای سلامتی بدن خود باید در هنگام افطار از برنج هایی که با حبوبات و سبزیجات مخلوط شده، استفاده کنند و در هنگام سحر نیز برنج ساده به همراه خورش، نان و پنیر و گردو و شیر ارده استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه نخوردن غذا در سحر باعث لرزش عضلات در بدن شده و گرسنگی سلولی در بدن فرد ایجاد می شود، افزود: روزه‌داران برای جلوگیری از تشنگی در طول روز بهتر است هنگام افطار چند لیوان آب جوش بنوشند و در طول شب یک بطری یک‌ونیم لیتری آب را جرعه جرعه تا پایان شب بنوشند، ضمن اینکه می توانند آب را همراه با تخم شربتی و یا آبلیمو مخلوط  و استفاده کنند.

چاووشی افزود: افرادی که اولین سال روزه‌داری آنها است و در سن رشد هستند به‌خصوص دخترها به دلیل اینکه رشد قدی آنان کامل نشده است باید پروتئین، کلسیم، آهن و روی را در برنامه غذاهای خود قرار دهند، ضمن اینکه باید گوشت قرمز و نیمرو را در زمان وعده غذایی سحر مصرف کرده و هنگام افطار نیز از گوشت سفید و تخم مرغ آب‌پز شده، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که در سن رشد هستند در ماه رمضان و به دلیل روزه داری، باید از لبنیات به مقدار کافی استفاده کنند، هم‌چنین باید هنگام افطار در ابتدا یک لیوان شیر گرم و قبل از خواب نیز دوغ یا شیر بنوشند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.