اصفهان شرق

چگونه برای ماه مبارک رمضان آماده شویم/کم خوری تمرینی برای تندرستی است

کدخبر: 167577
1397/02/24 در ساعت 18:00

به گزارش اصفهان شرق، زهرا قلی، دکتری تغذیه و رژیم درمانی و مدرس دانشگاه درباره آمادگی تغذیه ای برای روزه داری در ماه رمضان در سخنانی اظهار کرد: علاوه بر فلسفه روزه داری که تمرینی برای پرهیزکاری است، روزه داری تمرینی برای تندرستی است چرا که  کم خوری و به اندازه خوردن در وضعیت سلامت افراد و افزایش سیستم ایمنی بدن موثر است. روزه داری در جهت بهبود بسیاری از بیماری‌ها، کاهش چربی خون و کلسترون و چاقی شکمی اثر بخش است، درصورتی که آمادگی برای ورود به این مرحله را داشته باشیم.

وی بر تغییر عادات غذایی اشتباه تاکید کرد و افزود: لازم است همه افراد برای ماه مبارک رمضان آمادگی داشته باشند و در فرصت باقیمانده تدابیر تغذیه ای را در برنامه تغذیه روزانه خود داشته باشند تا بتوانند در فصل گرما، بتوانند روزه بگیرند.

این مدرس دانشگاه به افراد توصیه کرد تا در فرصت باقی مانده به آغاز ماه رمضان، سعی کنند وعده نهار را حذف کرده و یا این وعده را سبک مصرف کنند.

قلی در ادامه بر عدم حذف صبحانه در برنامه تغذیه ای افراد تاکید کرد و ادامه داد: افراد به هیچ عنوان وعده صبحانه را حذف نکرده اما سعی کنند زمان آن را به اوایل صبح موکول کرده و مواد مغذی لازم را در این وعده مصرف کنند . همچنین باید از مواد شیرین کننده طبیعی نظیر عسل، خرما، کشمش، شیره خرما و توت خشک در میان وعده ها  و به میزان دوبار در روز استفاده شود.

وی همچنین در صحبت های خود اذعان کرد: اشخاص در ماه رمضان مصرف مواد غذایی طبیعی مانند میوه ، سبزیجات و آجیل را به خاطر تامین آب و الکترولیت‌ها فراموش نکنند تا در فاصل زمانی بین  افطار تا سحر دچار مشکل نشوند و بیماران نیز بنا به توصیه پزشک خود می توانند روزه بگیرند.

به گفته این مدرس دانشگاه، در زمان روزه داری باید وعده افطار را  با آب یا آبمیوه ولرم، شیر و سوپ گرم و یا چای کمرنگ شروع کرده و شام سبک مصرف شود . همچنین باید در فاصله وعده افطار تا سحر  3 تا 4 واحد میوه آب‌دار نظیر هلو، شلیل، زردآلو، سیب و هندوانه و 8 لیوان مایعات مصرف شود و  استفاده از نوشابه و دلستر چون باعث کاهش اشتهای فرد می‌شود توصیه نشده و  بهترین فرصت برای مصرف برنج در وعده سحر است.

انتهای پیام/میزان