سرویس: غیر تولیدی 15:07 - دوشنبه 24 اردیبهشت 1397

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

سدسازی به طمع برق عامل اصلی خشکسالی اصفهان شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: سدسازی به طمع برق عامل اصلی خشکسالی اصفهان شد که اگر سدها نبود سیلاب ها منابع آب زیرزمینی را پر می‌کرد.

به گزارش اصفهان شرق، حیدر علی عابدی  اظهار داشت: ربط دادن بحران آب به تغییر اقلیم و تخصیص آب به صنعت و انتقال آب به یزد به خاطر دور کردن ذهن مردم از مسئله مهم سدسازی است که عامل اصلی خشکی زاینده رود شده است.

وی بیان داشت: ساختن سد به طمع تولید برق و ذخیره آب باعث شد که نتوانیم سیلاب ها را به عنوان منابع زیرزمینی استفاده کنیم و تاثیر منفی روی نایین گذاشت و مجبور به استفاده از ذخایر زیرزمینی به جای سیلاب ها شدیم و امروز به این مرحله از بحران رسیدیم.

برخی تصمیمات وزارت نیرو به ضرر اصفهان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس که معتقد است سوء مدیریت و برداشت های غیر مجاز آب بیش از مسئله انتقال آب به یزد نقش دارد، افزود: قبل از احداث تونل سوم به دلایلی که وجود داشت، آب رسانی به یزد و چهارمحال بختیاری انجام شد و برداشت های متعدد در حاشیه زاینده رود و سوءمدیریت در بهره برداری آب در زمان دولت نهم و هرج و مرج ها و عدم کنترل برداشت آب توسط دیگر بخش ها به منابع آب اصفهان ضربه زد.

وی گفت: یکی از نکاتی که اصفهانی ها باید دنبال کنند ساماندهی زاینده رود است یعنی از تالاب گاو خونی تا تونل اول بررسی کنیم هر تونلی چه شناسه ای دارد و چه میزان آب از آن برداشت می شود.

عابدی با بیان اینکه ۹۰ درصد لوله گذاری های از تونل اول تا تالاب گاوخونی شناسه برداشت آب دارد، تصریح کرد: این در حالی است که وزارت نیرو همچنان سیستمی برای برداشت های مجاز و غیرمجاز ندارد.

وی تاکید کرد: از دو سال پیش از وزارت نیرو خواسته ایم که مصوبات صادر شده توسط وزیر نیرو را اجرا کند و این درحالی است که برخی تصمیمات وزارت نیرو به ضرر اصفهان است.

نماینده مردم اصفهان بیان داشت: وزارت نیرو تا آخر اردیبهشت ماه فرصت دارد تا برنامه های زمان بندی خود را جهت اجرای مصوبات شورای عالی آب اعلام کند.

وی اظهار داشت: در سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب آمده است که یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب باید در اختیار کشاوزران گذاشته شود و در قسمت دیگر از این مصوبه آمده است که تونل دوم و سوم بهشت آباد و چشمه لنجان آب شرب یزد و شرب اصفهان را تامین کند.

عابدی ادامه داد: تونل سوم همچنان احداث نشده است و برداشت آب در بخش صنعت و آب شرب چهارمحال بختیاری از تونل دوم و سوم بهشت آباد انجام می شود.

وی ادامه داد: الگوی کشت قسمت اعظم فضای سبز اصفهان باید تغییر کند و به منابعی که نیاز به آب زیاد ندارد در صورت شرایط سنجی و سازگاری با محیط زیست اصفهان جایگزین شود.

نماینده مردم اصفهان اعلام کرد: حق آبه تالاب گاوخونی نه از نگاه زیبایی بلکه جلوگیری از ریزگردها و تامین منابع زیرزمینی باید تامین شود و ساماندهی رودخانه که توسط خود کشاورزان از تالاب گاوخونی تا تونل اتفاق بیفتد.

بارندگی کافی در سرشاخه ها داریم اما مانع از برگشت آب به  زاینده رود می شود

وی ادامه داد: امیدواریم این شعار کشاورزان را که زاینده رود جاری می خواهیم نه زاینده رود فصلی با توجه اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان مربوطه استانی و کشوری محقق شود.

عابدی با بیان این سوال که شورای شهر چه راهکاری می تواند برای حل بحران آب ارائه کند،‌ ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصفهان با نقش آفرینی در زمینه هایی چون تامین بودجه و سرمایه گذاری در بحث آب، آموزش به مردم و صرفه جویی و تغییر الگوی کشت در فضای سبز، رایزنی با مسئولان کشور و دلجویی از کشاورزان که در این زمینه فعال هستند و نیز برقراری ارتباط با فعالان محیط زیست می تواند برنامه خوبی جهت حل بحران آب تدوین کند.

وی ادامه داد: به دنبال این نیستم که حرفی بزنم که با منافع شهر در تضاد باشد و به دنبال تحقق حق آبه اصفهان هستم و باید از برداشت های غیر مجاز در حاشیه زاینده رود با عنوان تخلف جلوگیری شود.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه مشکل خشکسالی نداریم، ادامه داد: با توجه به میزان بارندگی در سرشاخه های اصفهان، مشکل خشکسالی نداریم و مشکل اساسی در سوء مدیریت و برداشت غیر مجاز از زاینده رود است که مانع ورود مجدد آب به زاینده رود شده است.

وی با بیان اینکه در مدیریت ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب سوء مدیریت وجود دارد، گفت: توسعه باغ های متعدد در حاشیه زاینده رود توسط جهاد کشاورزی که نیازمند آب بسیار است و نداشتن الگوی کشت مناسب توسط آن بر بحران آب دامن زده است.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.