اصفهان شرق

۸۵ درصد از حجم سد زاینده‌رود خالی است/هر خانواده مدیریت مصرف آب را ابتدا از خود آغاز کند

کدخبر: 167553
1397/02/24 در ساعت 14:10

به گزارش اصفهان شرق، بیشینه حجم مخزن سد زاینده‌رود 1470 میلیون متر مکعب (در تراز 2063 متر) و حجم مفید آن 1090 میلیون مترمکعب و همچنین مساحت دریاچه سد 54 کیلومتر مربع در تراز حداکثر است.

با این میزان از حجم کلی سد زاینده‌‌رود امروز اخباری مبنی بر نزدیک شدن به خشکی کامل سد شنیده ‌می‌شود که اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود قطعاً شهروندان اصفهانی حتی آبی برای آشامیدن نخواهند داشت.

رئیس گروه بهره‌برداری و نگهداری نیروگاه سد زاینده رود اظهار داشت: میزان ورود آب به سد زاینده‌رود حدود 45 مترمکعب بر ثانیه، میزان ارتفاع سد 2021 متر است همچنین امروز از تاج تا سطح آب سد حدود 42 متر ارتفاع وجود دارد.

محمدی افزود: میزان بارندگی‌های اخیر حدود 100 میلی‌متر بوده که در کل باید گفت در سال آبی جاری حدود 600 میلی‌متر بارندگی در ایستگاه شاخص چلگرد داشتیم در صورتی که میانگین بلند مدت بالای 1200 میلی‌متر باید باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 85 درصد از حجم سد زاینده‌رود خالی است، شرایط نرمال بهره‌برداری از سد 1250 میلیون مترمکعب باید باشد.

رئیس گروه بهره‌برداری و نگهداری نیروگاه سد زاینده رود با بیان اینکه باران به صورت روان‌آب است، تصریح کرد: همه روان آب‌ها الزاماً در مسیر رودخانه قرار نمی‌گیرند بلکه بخشی از آن تبخیر می‌شود و بخشی همه به دلیل تشنه بودن زمین در زمین فرو می‌روند و درصد بسیار کمی به مجموعه رودخانه و سد زاینده‌رود وارد می‌شود.

وی گفت: اصل بارش برف است اگر ما ذخیره برفی مناسبی در بالا دست داشته باشیم در این شرایط و با توجه به گرم شدن هوا ذخیره برف تبدیل به آب و آن آب در مسیر رودخانه قرار می‌گیرد و حجم سد را افزایش می‌دهد.

تغییر الگوی بارش 52 درصد میانگین بارندگی را کاهش داده است

محمدی با بیان اینکه متأسفانه الگوی بارش تغییر کرده و از برف به باران تبدیل شده است خاطرنشان کرد: میزان باران هم به شدت کاهش پیدا کرده که نسبت به میانگین امسال 52 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی افزود: اگر قرار باشد حدود 10 درصد در شرایط کنونی صرفه‌جویی داشته باشیم طبیعی است که بخشی از مصرف‌کنندگان که سهم بیشتری در برداشت آب دارند باید سازگاری و هماهنگی بیشتری با کم‌آبی داشته باشند.

رئیس گروه بهره‌برداری و نگهداری نیروگاه سد زاینده رود ادامه داد: حدود 480 هزار چاه، مجموع چاه‌های موجود در کشور است که تقریباً 85 درصد از آن‌ها مربوط به کشاورزی، 10 درصد صنعت و مابقی به شرب تعلق می‌گیرد.

پیش از این چاه‌های فلمن 3200 لیتر آب داشتند و این در حالی است که امسال این چاه‌ها خشک شدند، همچنین باید گفت چاه‌های متفرقه نیز به شدت افت پیدا کرده‌اند و 106 چاه از 214 چاه متفرقه خشک شده است و تنها حدود 750 لیتر آب از 70 چاهی که حفر خواهد شد، می‌توان دریافت کرد.

با این وجود ذخایر آبی که هیچ حتی تأمین کننده سد زاینده‌رود که چاه‌های فلمن و آب‌های زیرزمینی بودند آن‌ها هم تا حد زیادی یا خشک شده و یا مقدار آب ناچیزی در آن‌ها وجود دارد و به معنای واقعی کلمه اصفهان با بحران آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

با مصرف و صرفه‌جویی در آب تا حدودی از بحران و تنش آبی که در کشور به ویژه اصفهان به وجود آمده باید کم کرد تا نه تنها شاهد ادامه حیات خود بلکه به فکر آیندگان خود باشیم.

“بحران آب را جدی بگیریم” جمله‌ای است که این روزها از زبان مسئولان و مردم اصفهان بسیار می‌شنویم اما باید دید آیا شهروندان هم این جمله را در حد شعار بیان می‌کنند یا جداً بحران آب را در اصفهان جدی گرفته و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند؟

پای حرف شهروندان اصفهانی در خصوص مدیریت مصرف آب

سعید یکی از شهروندان اصفهانی است که به شدت دغدغه صرفه‌جویی در مصرف آب را دارد، با او که بر بستر سی‌وسه پل قدم می‌زد گفت‌وگو کردیم، او گفت: سال‌ها پیش زمانی که شیرآب باز می‌شد مادربزرگم می‌گفت آب را باز نگذارید آب مایه حیات است زمانی که بزرگ شدید دیگر آبی برای آشامیدن ندارید.

وی افزود: شاید آن روزها کودک بودم و آن چنان این حرف‌ها را جدی نمی‌گرفتم اما امروز از جدی نگرفتن صحبت آن روزها مادربزرگم به شدت پشیمان هستم و به فرزندانم استفاده بهینه از آب را متذکر می‌شوم.

این شهروند اصفهانی با بیان اینکه باید به شدت صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیریم، تصرح کرد: امروز دیگر مثل آن زمان نیست که مادربزرگ‌ها عنوان می‌کردند آب کم است و باید برای آیندگان هم آبی باقی بماند، بلکه این روزها اصلاً آبی در سد نیست پس باید بیشترین صرفه‌جویی را در مصرف آب داشته باشیم تا با مشکلات کمتری هم روبه‌رو شویم.

فرهنگ استفاده از آب را نهادینه کنیم

حاج اسد یکی از سالمندان شهر است که او هم به شدت از موضوع کم آبی و یا بهتر است بگوییم بی‌آبی رنج می‌برد و طاقت دیدن پل خواجوی بدون آب را ندارد، خاطرنشان کرد: بهترین راه این است که مردم مراعات کرده و آب کمتر مصرف کنند هنوز برای خودمان فرهنگ استفاده از آب جا نیفتاده است و برخی از مردم هنوز با وجود بحران آب خودروهای خود را با آب بسیار زیاد شست‌و‌شو می‌دهند.

هر خانواده مدیریت مصرف آب را ابتدا از خود آغاز کند

یکی از بانوان اصفهانی نیز بیان کرد: باید مصرف صحیح آب ابتدا از خانواده خود آغاز کرد چرا که هرکس ابتدا از خانواده خود این اقدام را شروع کند فرهنگ استفاده از آب از یک خانواده به یک جامعه تسری پیدا می‌کند.

وی افزود: برای حمام از حداقل آب باید استفاده شود و زمان حمام کردن را به 5 دقیقه و کمتر برسانیم چرا که با بحران آب در اصفهان روبه‌رو هستیم و حتی یک قطره از آب نباید به هدر برود.

حسین نیز بیان کرد: نه تنها به صورت فردی بلکه جامعه باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، کم‌آبی در روحیه مردم بسیار تأثیرگذار بوده و دیگر شاهد آن نشاط و شادابی در دل شهروندان نیستیم.

وی با بیان اینکه زمانی که رودخانه پر از آب بود پل‌ها از وجود مردم خالی نمی‌شد و حتی مغازه‌ها و پاساژهای اطراف رودخانه خالی از مردم نبود، بیان کرد: شاید بتوان گفت با وجود کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود اقتصاد مغازه‌داران اطراف هم به مخاطره افتاده است.

این شهروند اصفهانی اضافه کرد: افراط در مصرف آب نه تنها اکنون خودمان را با مشکل مواجه می‌کند بلکه آینده دلبندانمان را به خطر می‌اندازد، هرکس دلش به حال آینده فرزندانش می‌سوزد باید در مصرف آب صرفه‌جویی کند.

این میزان باقی مانده از ظرفیت سد به این معناست که باید برنامه ریزی‌های جدی برای توزیع و مصرف آب شرب صورت بگیرد، بنابر اعلام مسئولان اگر مصرف آب به همین صورت ادامه پیدا کند تا پایان تیرماه امسال آب سد زاینده‌رود خشک خواهد شد و دیگر راهی برای تأمین آب مصرفی اصفهان نخواهیم داشت.

با وجود آمار و اطلاعات از وضعیت سد زاینده‌رود و مقدار آب باقی مانده برای مردم استان اصفهان باید نه تنها در مصرف آب صرفه جویی کرد بلکه مقدار آبی که برای صنعت و آبیاری فضای سبز مصرف می‌شد را به کمترین مقدار رساند تا حداقل مردم استان با کمبود آب شرب مواجه نشوند.

انتهای پیام/تسنیم