سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 08:00 - یکشنبه 23 اردیبهشت 1397

نماینده مردم اصفهان:

تشدید بحران آب اصفهان در سایه عملکرد ضعیف وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی

نماینده مردم اصفهان: بیشترین گرفتاری ها در موضوع مقابله با خشکسالی مربوط به فعالیت ها غیر کارشناسی جهاد کشاورزی است و وزارت نیرو با در اختیار نداشتن سامانه اندازه گیری و ابزار جلوگیری برداشت آب، هیچ نظارتی بر برداشت آب از این منبع بزرگ ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، حیدر علی عابدی گفت: بیشترین گرفتاری ها در موضوع مقابله با خشکسالی مربوط به فعالیت ها غیر کارشناسی جهاد کشاورزی است چراکه این سازمان بدون وجود برنامه مطالعاتی در حاشیه زاینده رود دست به توسعه کشت زده و زمین هایی را که توانایی کشت دیم داشت به باغ های بدون ثمر تبدیل کرده و حتی در برخی موارد این فعالیت ها را در  زمین های در اختیار منابع طبیعی نیز توسعه داده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت عملکرد مجمع نمایندگان استان اصفهان در قبال بحران خشکسالی اظهار کرد: این مجمع با توجه وظایف تقنینی و نظارتی خود صرفا میتواند اقداماتی همچون تذکر، اخطار و سوال از وزیر را دنبال کند بنابراین یکی از وظایف مسئولان ارشد همچون وزرا این است که با انتخاب مدیران متخصص در سطوح مختلف در پیشبرد برنامه های مربوطه جدی ظاهر شوند.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا به حال طی جلساتی که با مدیران جهاد کشاورزی داشته ایم اخطار ها و تذکرات مختلفی را مطرح ساختیم همچنین طی نشستی با وزیر جهاد کشاورزی در مجلس به منظور پیگیری معضلات منابع آب اصفهان طرح استیضاح را اعلام کردیم.

وی توضیح داد: استاندار اصفهان در قبال بحران آب اصفهان در سه محور کلی فعالیت دارند که نخستین محور در زمینه تامین منابع آب و مشخصا تونل سوم کوهرنگ دنبال می گردد همچنین مسیر بهشت آباد از مهمترین موضاعاتی است که با تمرکز ویژه ای پیگیری می شود چراکه اجرای طرح بهشت آباد می تواند حدود 50 درصد از کمبود منابع آبی را حل کند.

عابدی گفت: در حال حاضر عملیات عمرانی تونل سوم در جریان است که امید آن می رود هر چه زودتر به بهره برداری برسد همچنین طرح های جدیدی در در دست مطالعه قرار دارد تا به منابع آبی اصفهان اضافه شود.

وی افزود: تغییر الگوی کشت از دیگر اقدامات استانداری به منظور مقابله با بحران آب  است و به دنبال آن طرح هایی که تا امروز کمتر مورد توجه بود در فاصله زمانی کوتاهی به اجرا در آمده و به زودی به ثمر می نشیند همچنین محور سوم از فعالیت های استانداری در قبال خشکسالی مدیرت منابع آبی است که با تمرکز بر مدیریت زاینده رود پیش می رود.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اشاره کرد: به رغم وجود مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود مبنی بر کنترل برداشت از این رودخانه، وزارت نیرو هیچ نظارتی بر برداشت آب از این منبع آبی بزرگ ندارد چراکه متاسفانه این وزارت خانه سامانه اندازه گیری و ابزار جلوگیری و توقف برداشت آب برای مقابله با مصرف خارج از برنامه آب زاینده رود در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: به رغم نارسایی های وزارت نیرو، استانداری اصفهان در این زمینه تلاش های جدی و مثمر ثمری را دنبال کرده و از دیگر سو مسائل مبتلا به کشاورزان را فراموش نکرده است چراکه با اقدام مدیریت ارشد استان به کشاورزانی که متحمل خسارات مالی شدند، منابع متناسبی اختصاص یافته است.

عابدی گفت: تخصیص منابع مالی مربوط به جبران خسارت کشاورزان آسیب دیده تا سال 96 جدی گرفته نمی شد اما با پیگیر های مدیریت فعلی استان این امر نیز به طور جدی دنبال می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: جدی ترین و کامل ترین تصمیمات مربوط به مدیریت منابع آبی را که به عنوان نظام حقوقی زاینده رود مطرح است ، شورای عالی آب اتخاذ می کند به خصوص که دهمین و سیزدهمین مصوبات این شورا در حل بحران آب اصفهان جدی و لازم الاجراست.

این نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مدیران وزارت نیرو همتی در جهت اجرا این مصوبات ندارند چراکه اگر این وزارت خانه قصد اجرای مصوبات شورای عالی آب را داشت باید از سالهای قبل به دنبال استقرار سامانه های اندازه گیری باشند چراکه بدون وجود سامانه های اندازه گیری، بارگذاری های غیر قانونی به منظور کشت های غیر لازم رواج پیدا کرده که بی شک همین روند ضربه بزرگی به منبع عظیم زاینده رود است بنابراین حقابه داران زاینده رود که سالها متولی کشت ها راهبردی همچون گندم بودند در نبود این سامانه ها امکان ادامه کشت ندارند.

وی افزود: سهل انگاری وزارت نیرو در اجرای مصوبات شورای عالی آب مشهود است که به منظور توقف این روند طی تصمیمات مربوطه وزارت نیرو ملزم است تا پایان اردیبهشت ماه طرح زمان بندی اجرای مصوبات این شورای عالی را ارائه دهد که در غیراین صورت نمایندگان مردم در مجلس تصمیات جدی تر اتخاذ خواهند کرد.

حیدر علی عابدی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مهمترین انتقادات نمایندگان مردم در مجلس شوراس اسلامی نخست متوجه وزارت نیرو به دلیل اجرا نشدن مصوبات شورای عالی آب و وزارت کشاورزی به دلیل اجرای طرح های غیر کارشناسی و بدون پایه های مطالعاتی است.

وی تشریح کرد: توقف ناخودآگاه عملیات تونل سوم کوهرنگ به دستور وزیر پیشین نیرو نقطه تاریکی در عملکرد این مدیر محسوب می شود اما در حال حاضر به رغم کارشکنی های متعدد با تلاش های استانداری حدود 15 روز است که این تونل مجدد به مدار عملیات عمرانی بازگشته و تنها لاینینگ این تونل باقی مانده است اما به منظور بهره برداری از این تونل نیاز است سدی در مقابل آن احداث شود که  دست کم سه سال به طول خواهد انجامید و بعید است تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری  برسد.

 

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.