اصفهان شرق

رهبر انقلاب الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند

کدخبر: 167498
1397/02/22 در ساعت 17:07

به گزارش اصفهان شرق،  با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده مردم از این فضا بیشتر شده و مردم بسیاری از نیازهای خود را در این فضا رفع می‌کنند و مردم به نوعی به این فضا وابسته شده‌اند.

امروزه فضای مجازی رنگ حقیقت به خود گرفته است

محمدحسین پیریایی مسئول فضای مجازی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، استاد دانشگاه و فعال فضای مجازی در خصوص جایگاه فضای مجازی در زندگی مردم اظهار داشت: امروزه فضای مجازی رنگ حقیقت به خود گرفته و هر چه که می‌گذرد، نمود حقیقی‌تری در مسائل جامعه پیدا می‌کند. بسیاری از اقشار مختلف مردم در این فضا زندگی می‌کنند؛ آن‌ها در عرصه‌های کلانی مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و…… گاه کنش‌گر و گاه کنش‌پذیر هستند. هر کسی هر چیزی را که به عنوان اندوخته ذهنی خود دارد، در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد.

مسیر رهایی از وابستگی اقتصادی از عمل به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد

وی در رابطه با اهمیت حمایت از کالای داخلی، گفت: رمز تقویت هویت هر کشوری در گروی استقلال و بالندگی اقتصادی آن کشور است. در کشور ما، مسیر رهایی از وابستگی اقتصادی از عمل به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد. اصاره‌ی این سیاست بزرگ و افتخارآفرین، حمایت از کالا، خدمات و دسترنج هر کدام از هموطنان‌مان است. در حقیقت تقویت و حفظ هویت دینی و ملی ما و همچنین حفظ و رشد چارچوب‌های فرهنگی‌مان، باید از کالا و دسترنج ایرانی استقبال و حمایت کنیم.

پیریایی در خصوص جایگاه فضای مجازی در حمایت از کالای ایرانی، بیان داشت: بسیاری از مناسبات جامعه‌ی ایرانی از مسیر فضای مجازی تأمین می‌شود؛ در حال حاضر شما هیچ پدیده‌ای را در جامعه نمی‌بینید مگر اینکه در فضای مجازی شناسنامه‌ای برای خودش تهیه کرده باشد. طبق آمارهایی که در گذشته اعلام شده، حدود 50 تا 60 میلیون تلفن همراه وجود دارد که همه‌ی اینها یا 90 درصد این‌ها به پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مجهز هستند؛ این آمار بالا نشان دهنده ظرفیت بزرگ فضای مجازی برای حمایت از کالای ایرانی است.

رهبر انقلاب اسلامی الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند

این استاد دانشگاه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند. ایشان ضمن اینکه سیاست، شعار و هدفگذاری را تعیین می‌کنند، در میدان عمل هم تمامی بسترهای فعالیت خودشان در فضای مجازی را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کردند؛ این اقدام پیام‌های بسیار مهمی برای همه ما دارد.

مسئول فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بحث اهمیت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از منظر فقهی اظهار داشت: در فقه اسلامی قاعده‌ای به نام “نفی سبیل” داریم؛ این قاعده از آیه شریفه «ولن یجعل الله للکافرین على المؤمنین سبیلا» استخراج شده است. این قاعده به این معنا است که سلطه‌ی دشمن بر جامعه اسلامی و مسلمانان امری نارواست و هرگونه ارتباطی که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و بیگانگان بر جامعه اسلامی شود و به گونه‌ای که آن‌ها بتوانند در امور مسلمانان دخالت کنند، یک موضوع ممنوع و حرام تلقی شده است. این قاعده گویای این است که ما باید تمام منافذی که باعث سلطه‌پذیری ما می‌شود را مورد ترمیم قرار دهیم و مسدود کنیم. این قاعده زمانی به موضوع پیام‌رسان‌ها ربط پیدا می‌کند که ما به پدیده‌ای به نام کلان‌داده‌ها یا همان بیگ‌دیتاها مواجه هستیم که در ادامه توضیح خواهم داد.

کلان‌داده‌های پیام‌رسان‌های خارجی امنیت، بالندگی اقتصاد و فرهنگ و هویت کشور را به خطر می‌اندازند

پیریایی در رابطه با کلان‌داده‌ها توضیح داد: در پیام‌رسان‌ها کلان‌داده‌هایی مواجه هستیم که عبارت‌اند از انبوه پر شتابی از داده‌هایی که از طریق فعالیت و کنش‌گری ما در فضای مجازی می‌شوند. به عنوان مثال به تصریح مدیر پیام‌رسان تلگرام در مصاحبه با بلومبرگ، ارزش بیگ‌دیتای 40 میلیون کاربر ایرانی مثلاً 5 میلیارد دلار است. این موضوع امنیت کشور، ابعاد سیاسی کشور، پایایی و بالندگی اقتصاد کشور و حفظ و حراست از فرهنگ و هویت کشور را به خطر می‌اندازد.

آنطور که محققین این حوزه بیان کرده‌اند، داده‌های بیشتر در فضای بیگ‌دیتاها، دارندگان آن‌ها را به تحلیل‌های دقیق‌تری می‌رساند و تحلیل‌های دقیق‌تر منجر به تصمیمات محکم‌تر و مطمئن‌تر می‌شود و این تصمیمات مطمئن و محکم باعث کاهش ریسک و ضریب بالایی از رسیدن به اهداف می‌شوند. به موضوع یک سؤال جدی برای ما ایجاد می‌کند که با چه توجیحی از پیام‌رسان‌های غیربومی استفاده می‌کنیم. مسئولان مربوطه باید پاسخ دهند که چرا به جای بحث‌های نظری با طرف مقابل خود در این زمینه، درصدد اقدام مسئولانه در این خصوص نبودند؛ برای مثال چرا شبکه ملی اطلاعات که سال‌هاست مورد تأکید همه فعالان فضای مجازی است، هنوز محقق نشده است؛ همه فعالان این فضا به دنبال این هستند که از زمینه‌ای استفاده کنند که هم ارزان‌تر باشد و هم موجب امنیت جامعه، سلامت اقتصادی شود و هم باعث شود تصمیمات سیاسی در درون قلمروی کشور رقم بخورد. این موضوع باید به عنوان یک مطالبه جدی بررسی شود؛ آیا درست است که ما رونق‌بخش پیام‌رسان‌هایی باشیم که سازندگان آن‌ها به تصریح اعلام می‌کنند که ما مُبلغ و علاقه‌مند به فیلم ضدایرانی “300” هستیم.

وی ادامه داد: در راستای قاعده‌ی نفی سبیل که گفتیم، نباید یک فردی هویت‌اش مبهم است اگرچه دشمنی عیان دارد، به وسیله تحلیل دقیق داده‌های بسیاری که در اختیار دارد، به اقشار مختلف سلطه پیدا کند و آن‌ها را به مؤسسات و پژوهشکده‌های معاند بفروشد. ما شاهد بودیم که اغتشاشات سال گذشته و همچنین حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، عاملان این جنایات ازبستر پیام‌رسان‌های خارجی بهترین استفاده را بردند تا به کیان کشور و به عزت و شخصیت هر ایرانی ضربه بزنند.

ما علاوه بر پیام‌رسان‌ها، باید شبکه‌های اجتماعی را هم متناسب با ساختارهای فرهنگی و هویتی خودمان بومی کنیم

مسئول فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح این موضوع از منظر اقتصادی، اظهار داشت: اگر اقشار مختلف مردم زمینه حضور در پیام‌رسان‌های داخلی پیدا نکنند، هیچ توجیح اقتصادی برای بالندگی و تقویت بنیان‌های این پیام‌رسان‌ها ضرورت پیدا نمی‌کند. این ضرورت زمانی ایجا می‌شود که ما مردم را به سمت پیام‌رسان‌های بومی تشویق کنیم؛ اگر این تشویق در زمان مناسب خود صورت گرفته بود، دیگر نیازی نبود با ایجاد محدودیت، مردم را از پیام‌رسان‌خارجی جدا کنیم و مردم با اختیار خودشان به سمت ابزارهای داخلی کوچ می‌کردند. به عنوان مثال در کشور چین پیام‌رسانی وجود دارد که متناسب با فرهنگ و هویت این کشورطراحی شده است؛ این پیام‌رسان در چند سال گذشته با 5 نفر کارمند ایجاد شد و اکنون با 40هزار نفر کارمند فعالیت می‌کند. این پیام‌رسان ضمن اینکه 40هزار فرصت شغلی ایجاد کرده، 500میلیارد ارزش افزوده ایجاد کرده و در حال حاضر یک میلیارد نفر در سراسر جهان کاربر دارد.

این پیام‌رسان 32 کارایی مختلف از جمله ارسال پیام‌های صوتی و تصویری، جایجایی‌های پولی و مالی، اطلاع‌رسانی، رزرو هتل، تاکسی و بسیاری از خدمات دیگر را ارائه می‌کند. آیا چنین امکانی در کشور ما وجود ندارد که یک پیام‌رسانی مبتنی بر ظرفیت‌های علمی و توانمندی‌های جوانان شاخص ایرانی داشته باشیم که تمام نیازهای ما را بر اساس ساختار هویتی و فرهنگی خودمان سامان دهد؛ آیا واقعاً جوان ایرانی چنین قدرتی ندارد یا ما در این مسیر کوتاهی کردیم. ما علاوه بر پیام‌رسان‌ها، باید شبکه‌های اجتماعی را هم متناسب با ساختارهای فرهنگی و هویتی خودمان بومی کنیم.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان