سرویس: تولیدی 01:11 - چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397

به بهانه خروج آمریکا از برجام؛

تجربه تاریخی_تصمیم گیری تاریخی

خروج آمریکا به عنوان طرف اصلی مذاکرات منجر به برجام از این تعهد، به معنای آن است که این کشور به هیچ یک از تعهدات خود در قبال این قرارداد بین المللی عمل نخواهد کرد و واکنش جمهوری اسلامی نیز به طور طبیعی باید از سر گیری فعالیتهای هسته ای و لغو محدودیت های پذیرفته شده در برجام باشد.

به گزارش اصفهان شرق_ سید روح الله رفعتی پور، بالأخره رییس جمهور آمریکا به طور رسمی خروج این کشور از برجام را اعلام و فرمان بازگشت تحریم ها را امضا کرد. همچنین مقام های آمریکایی اعلام کردند که تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران در راه است.

آقای روحانی نیز اعلام کرد آنچه اتفاق افتاده موضوع جدیدی نیست و آمریکا در ماه های گذشته نیز به طور عملی از تعهدات خود در برجام سر باز زده است.
مواضع اروپایی ها هم در این قضیه قابل تأمل است. آلمان، انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که از تصمیم ترامپ متأسف اند و موگرینی از مسئولین و مردم ایران خواسته که به هیچ کس اجازه ندهند این توافق را از بین ببرد.

همه به خوبی می دانیم که منافع مشترک اروپا با آمریکا بسیار بیش از منافع مشترک آنان با ایران است و شاید بتوان گفت اصلا قابل مقایسه نیست. از طرف دیگر آمریکا نشان داده که هرکس با ایران همکاری کند نیز مورد اقدامات تحریمی و تنبیهی قرار خواهد گرفت.

پس ماجرا چیست؟
به نظر می رسد آمریکا و اروپا در یک تقسیم کار جدی به دنبال اهداف واحد هستند.
خروج آمریکا به عنوان طرف اصلی مذاکرات منجر به برجام از این تعهد، به معنای آن است که این کشور به هیچ یک از تعهدات خود در قبال این قرارداد بین المللی عمل نخواهد کرد و واکنش جمهوری اسلامی نیز به طور طبیعی باید از سر گیری فعالیتهای هسته ای و لغو محدودیت های پذیرفته شده در برجام باشد. لذا اروپایی ها وارد میدان شده و با نمایش پایبندی، از ایران می خواهند که به تعهدات خود پایبند بماند. به عبارت ساده تر، در عین اینکه آمریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را بازگردانده و اعمال می کند، اروپایی ها به دنبال آنند که ایران را همچنان در محدودیت ها نگه دارند.

از این رو ضروری است که دولت به طور صریح اعلام نماید با توجه به اینکه قرار بوده در قبال پذیرش محدودیت در برنامه هسته ای، تحریم ها لغو شود و اکنون این هدف نقض شده، ایران با اطلاع نهادهای بین المللی فعالیت های خود را به حالت سابق درمی آورد و در اولین مرحله، اقدام به نصب و راه اندازی سانتریفیوژها، غنی سازی و افزایش ذخایر اورانیوم و نیز غنی سازی ۲۰درصد خواهد نمود.

به هیچ عنوان قابل قبول و پذیرفتنی نیست درحالی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی نماید جمهوری اسلامی بخواهد همچنان محدودیت ها را پذیرفته و به آن عمل کند. اقدام متقابل و متناسب، اصلی پذیرفته شده در تعاملات بین المللی است و دولت باید با اقتدار وارد این عرصه شده و تصمیم تاریخی بگیرد؛ ضمن اینکه باید هوشیار بود که اروپایی ها با این روی خوش نشان دادن، وارد عرصه دفاعی و موشکی ما نشوند، زیرا در پیام رییس جمهور فرانسه و بیانیه وزارت خارجه آمریکا به طور روشنی به این موضوع اشاره شده است.

مسئولان باید بدانند هرجا با اقتدار وارد شده و عمل نمایند، به طور جدی از حمایت ملت ایران برخوردار خواهند بود. همچنین باید توجه داشت که امروز بیش از همیشه ایران عزیز نیازمند اتحاد و هم افزایی است و همه باید دست در دست هم دهیم و توطئه های دشمنان خارجی و منافقین داخلی را ناکام گذاریم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.