سرویس: اقتصادی 00:58 - یکشنبه 16 اردیبهشت 1397

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تراز تجاری در سال گذشته به منفی هفت رسید/ تراز منفی یک میلیارد دلاری ورق فولادی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به رشد ۳ میلیارد دلاری صادرات در صنعت اشاره‌ای داشت و گفت: در مقابل این رشد صادرات، رشد ۱۰ میلیارد دلاری واردات را داشتیم و از این رو، در سال ۹۶، تراز تجاری کشور ۷ میلیارد دلار منفی شد.

به گزارش اصفهان شرق، مجتبی خسروتاج شامگاه شنبه در آیین تجلیل از صادر کنندگان اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی با  ۶/۵درصد رشد نسبت به سال قبل آن تجربه کردیم که این رقم در سال ۹۵ بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار بود که ۳ میلیار دلار در سال ۹۶ رشد داشت.

وی افزود: در یک ماهه فروردین امسال هم رشد ۱۵ درصدی را در صادرات غیر نفتی شاهد بودیم امیدواریم که به اهداف برنامه ششم  که ۲۱/۷درصد رشد سالیانه است برسیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در نظرسنجی که از استان ها برای پروژهای موجود که می تواند ایجاد کننده ظرفیت های جدیدی در صادرات باشد انجام شد که ۲۳ استان اعلام کردند که بالغ بر ۸ میلیارد دلار از پروژه هایی هستند که در سال جدید به بهره برداری می رسند و ظرفیت‌های صادرتی کشور را ارتقا می‌دهند.

خسروتاج در ادامه گفت: برای نمونه در بوشهر یک واحد اتانول می تواند ۱ میلیارد دلار ظرفیت های صادراتی را در بخش صنعت پتروشیمی به جلو ببرد.

مجتبی خسرو تاج بیان کرد: صادرات غیر نفتی گاهی با مشکل بازاریابی همراه است و گاهی با مشکل ظرفیت سازی منسجم  و در مواردی با پراکندگی و نامناسب بودن جنس همراه است  و جدای از بازاریابی توجه به ظرفیت سازی در داخل مهم است و ظرفیت سازی فقط شامل بحث فیزیکی نیست و توامند سازی بنگاه ها  و نرم افزار های متنوع و تسهیلات مختلف را نیز در بر می‌گیرد.

معاون صنعت، تجارت و معدن اذعان کرد: در نظر داریم پروژه هایی که ظرفیت های صادراتی را افزایش می دهد  با در نظر گرفتن تسهیلات و کمک ها و در نظر گرفتن جوایز کمک و تقویت کنیم.

وی افزود: در سال گذشته در بخش صادرات ۳ میلیارد رشد داشتیم اما در واردات ۱۰میلیارد دلار رشد داشتیم که تراز منفی  ۷ میلیارد را ایجاد کرد.

خسرو تاج گفت: در سال گذشته در بخش خشکبار ۱/۷ میلیارد دلار صادرات داشتیم اما در کل رشد صادرات خشکبار نسبت با سال ۹۵ ۸درصد منفی بوده است در بخش محصولات دامی به جز آبزیان  در اکثر موارد کاهش صادرات داشتیم و رشد آنچنانی نداشتیم و نیاز به کار در این بخش داریم اما در آبزیان نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش شیرینی و شکلات رشد خوبی داشتیم ۶۸۵میلیارد صادرات داشتیم و با۲۱  درصد رشد همراه بوده و تراز تقریبا در تمام گروه های ان مثبت بوده است و بازارهای جدیدی مثل روسیه هم به این بازار اضافه شده است.

مجتبی خسرو تاج اظهار کرد: در صنایع تبدیلی شامل انواع کنسرو، کمپوت، کنستانتره…انواع روغن نباتی و اسانس ها بالغ بر ۱ میلیارد دلار صادرات این بخش بوده است و با ۱۳ درصد رشد همراه بوده که تقریبا در تمام بخش ها تراز رشد مثبت بوده است.

وی افزود: در بخش گیاهان دارویی علی‌رغم ظرفیت خوب کشور متاسفانه شاهد تراز منفی در صادرات هستیم و واردات بیشتر از صادرات است و دربخش میوه و تره بار صادرات  ۱ میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار بوده است و رشد ۳۱/۵ درصدی داشته ایم و در بخش محصولات لبنی ۷۰۰میلیار دلار با ۸ درصد رشد همراه بوده است و تراز مثبت بوده است.

معاون صنعت، تجارت و معدن بیان کرد: بخش صنعت در سال گذشته در رنگ و رزین و شوینده رشد صادراتی داشته  ولی تراز آن منفی بوده است و در بخش فولاد در صادرات ورق کاهش صادرات داشتیم که این کاهش به دلیل تامین نیاز داخل بود و ۱ میلیارد دلار تراز ما در بخش ورق منفی بوده است و بخش اقلام معدنی فلزی با رشد ۳۴/۵درصد همراه بوده است .

خسروتاج گفت: در بخش کانی های غیر فلزی گرچه سیمان ۱۲ درصد کاهش ارزش داشته اما کاشی و سرامیک رشد ۱۲ درصدی داشته است چینی بهداشتی رشد ۶ درصدی، شیشه ساختمان رشد ۱۰ درصدی، سنگ تزئینی رشد ۱۵ درصدی داشته است و در کل رشد ۷ درصدی در بخش کانی های غیر فلزی وجود داشته است.

وی تصریح کرد:  لوازم خانگی در سال گذشته جز در کولر آبی ۱/۵ درصد کاهش صادرات داشتیم در کل ۲۳۰ میلیون دلار صادرات داشته ولی با ۸۴۰میلیون دلار تراز منفی همراه بوده است و برق و الکترونیک در مجموع بهشی بوده است که ۶میلیارد دلار تراز منفی دارد.

مجتبی خسرو تاج اظهار کرد: در ماشین سازی و تجهیزات در حدود ۵ میلیارد دلار تراز کشور منفی است و نیاز به توجه به اینکه تولید کدام ماشین آلات توجیه پذیر است و توجه به بازار هدف مهم است که آیا برای بازار داخلی تولید انجام می شود یا بازارهای خارجی نیز مدنظر است.

معاون صنعت، تجارت و معدن با اشاره و توضیحات در مورد سیاست‌های ارزی کشور، تصریح کرد: این طرح برای کنترل درآمدهای ارزی و هدایت آن به یک محل که هزینه های ارزی را از آن انجام دهیم.

انتهای خبر/حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.