سرویس: غیر تولیدی 17:07 - شنبه 15 اردیبهشت 1397

عضو جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران

هشدار در مورد سرطان‌زا بودن قلیان‌های معطر

عضو جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ضمن هشدار در مورد سرطان‌زا بودن قلیان‌های میوه‌ای و معطر گفت: خانواده‌ها و مسئولین باید نسبت به این مسئله حساس بوده و پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش اصفهان شرق، داریوش آقاخانی در نشست خبری بیست و نهمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اظهار داشت: متخصصین گروه داخلی اعم از متخصصان عفونی، قلب، گوارش و نفرولوژی با جدی‌ترین بیماری‌های جامعه مواجه بوده و ۲۴ ساعته با مسائل اورژانسی مواجه‌اند.

وی افزود: این در حالی است که دولت نگاه ویژه‌ای به تعرفه این گروه از پزشکان نداشته و قانون‌گذاران نیز باید سختی کار را برای این گروه از همکاران لحاظ کنند.

عضو جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه اولی کسانی که در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها قرار دارند متخصصین داخلی بوده و این در حالی است که در برخی از استان‌ها به دشت کمبود متخصص داخلی داریم یا زحمات همکاران ما نادیده گرفته می‌شود

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو ازجمله بیماری‌هایی است که متخصصان داخلی با آن مواجه می‌شوند، گفت: حدود ۲۰ سال پیش اولین کسانی که به این بیماری مبتلا شدند، دو پزشک در یاسوج بودند که خود قربانی این بیماری شدند.

آقاخانی در ادامه در مورد قلیان‌های میوه‌ای و معطر گفت: امروزه متأسفانه جوانان و نوجوان‌ها و حتی دختران قلیان‌هایی با تنباکوهایی با طعم‌های مختلف همچون معطر و میوه‌ای استفاده کرده که این مسئله به‌شدت آنها را در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌دهد و خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع حساس بوده و پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: با افزایش سن و تغییر جمیعت نوع بیماری‌ها تغییر یافته و از نوع واگیر به غیرواگیر تبدیل شده است و امروزه سرطان‌ها یک فاکتور خطر جدی در بین میان‌سالان و افرا مسن به شمار می‌رود که شناخت دقیق و تشخیص به‌موقع در مقابله با این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

عضو جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطرنشان کرد: چاقی، دیابت و اضافه‌وزن نیز امروزه گریبانگیر جوامع مختلفی ازجمله ایران شده که همه این مسائل قابل پیشگیری بوده و در کنترل بار بیماری‌ها و قربانی شدن مردم نقش زیادی دارد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.