سرویس: غیر تولیدی 16:38 - پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

سرهنگ مرتضوی:

ضرورت آموزش‌محوری در فضای مجازی احساس می‌شود

رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: در اواخر سال ۹۶ به صورت میانگین در کشور ۴۵ درصد افزایش جرم در فضای مجازی وجود داشته است و در استان در ابتدای سال ۹۷ با افزایش ۵۰ درصدی جرایم اقتصادی روبه رو شدیم. این آمار بالایی است و بر این اساس ضرورت دنبال کردن آموزش‌محوری در فضای مجازی احساس می شود.

به گزارش اصفهان شرق، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی ضمن اشاره به افزایش تراکنش های الکترونیکی در فضای مجازی، اظهار کرد: از نگاه مثبت، یکی از مسایل بسیار خوبِ استفاده از فضای مجازی برای شهروندان پرداختن به موضوع اقتصادی و کسب و کارهای الکترونیکی در این فضا است.

وی افزود: آمارها نشان می دهد که فعالیت استارت آپ ها در اواخر سال ۹۶ نسبت به سال های قبل حدود ۳ هزار و ۲۰۰ درصد و تراکنش های الکترونیک در فضای مجازی نیز  ۶۰۰ درصد افزایش داشته است که نشان می دهد که شهروندان از فرصت های این فضا به خوبی استفاده می کنند و فضای مجازی نقش پیش رونده ای در حوزه کسب و کار اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: کاهش هزینه های فردی، اجتماعی، زیست محیطی و انرژی، علایم خوبی است و زوایای آینده ای روشن را به افراد نشان می دهد اما از نگاه دیگر، مساله تهدیدها و آسیب ها در این حوزه است که متاسفانه علاوه بر افزایش کاربران در این فضا، تهدیدات آن نیز افزایش یافته است.

رییس پلیس فتای استان افزود: اواخر سال ۹۶ به صورت میانگین در کشور میزان جرم در فضای مجازی ۴۵ درصد افزایش داشته است. در استان اصفهان نیز چنانچه مساله اقتصادی در فضای مجازی را درنظر بگیریم، در ابتدای سال ۹۷ با افزایش ۵۰ درصدی جرایم اقتصادی روبه رو شده ایم که آمار بالایی است و بر اساس آن ضرورت دنبال کردن آموزش‌محوری در فضای مجازی احساس می شود تا افراد بتوانند خود را از تهدیدها و آسیب های این فضا مصون نگه دارند.

درگاه های جعلی پرداخت الکترونیک و سرقت اطلاعات

این مقام ارشد انتظامی گفت: علت اصلی بروز این مساله به سرقت اطلاعات کارت های اعتباری شهروندان توسط درگاه های جعلی پرداخت الکترونیک با عنوان فروشگاه های اینترنتی وابسته است که متاسفانه در فضای مجازی بارگذاری می شود و این موضوع بیش از موارد دیگر قابل ملاحظه است.

وی ادامه داد: مساله خرید و فروش شارژ تلفن همراه و شارژ اینترنت، مساله همسریابی که فاقد جنبه قانونی در فضای مجازی است و هم‌چنین دوربین های مادون قرمز نیز از مواردی است که هدف آن ها به دام کشاندن کاربران برای سرقت اطلاعات است.

رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان تاکید کرد: چنانچه شهروندان به موضوع کنترل آدرس های اینترنتی در صفحات درگاه های پرداخت الکترونیکی(url) دقت کنند و نشانی اینترنتی را به طور دقیق تطبیق دهند، به راحتی می توانند موضوع جعلی یا اصلی بودن درگاه پرداخت را تشخیص دهند.

اهمیت کنترل نماد الکترونیک در فضای مجازی

مرتضوی افزود: امیدوار هستیم که شهروندان موضوع احساس نیاز به آموزش در فضای مجازی را بیشتر جدی بگیرند و قبل از واردشدن به این فضا از آموزش های اولیه برخوردار شوند تا همیشه با امنیت، آرامش و اطمینان خاطر بیشتری کار کنند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با تاکید به اهمیت کنترل نماد الکترونیک در فضای مجازی، گفت: چنانچه بخواهیم در فضای مجازی، خرید و فروش و کسب و کار داشته باشیم، کنترل نماد الکترونیک این قبیل کسب و کارها در فضا ضروری است، ضمن اینکه کنترل و ارزیابی ها باید در صفحات وب صورت بگیرد تا با اطمینان بیشتری در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش و کسب و کار کرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.