سرویس: غیر تولیدی 15:58 - پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

یک پاتولوژیست بیان کرد

علائم هشدار دهنده‌ای که از بروز بیماری وحشتناک خبر می‌دهند

یک پاتولوژیست با بیان اینکه التهاب معده ۲ نوع حاد و مزمن دارد که گاهی به آن ورم معده نیز می‌گویند علامت‌های ابتلا به بیماری وحشتناک در افراد را تشریح کرد.

به گزارش اصفهان شرق، سیامک سید ملکی پاتولوژیست در خصوص بیماری گاستریت یا التهاب معده و راه‌های درمان آن، اظهار کرد: التهاب معده  2 نوع حاد و مزمن  دارد که گاهی به آن ورم معده نیز می‌گویند؛ حالت تهوع و دل درد شدید می‌تواند از علائم این بیماری باشد که افراد پس دیدن علائم باید سریع به پزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند.

این پاتولوژیست با اشاره به اینکه علائم این بیماری در  هر شخص متفاوت است، خاطر نشان کرد: حالت تهوع، در برخی افراد استفراغ ( نه استفراغ جهنده بلکه یک استفراغ معمولی )، سوء هاضمه و یا زمانی که فرد پس از خوردن غذا احساس می‌کند به اصطلاح ترش می‌کند و اسید معده به دهانش برمی‌گردد، این‌ها مواردی هستند که اگر شخصی این علائم را در خود دید، باید به پزشک مراجعه کند تا از روند بیماری پیشگیری کند.

دلایل التهاب معده چیست؟

ملکی با بیان اینکه التهاب معده به دلایل مختلفی در بدن افراد به وجود می‌آید، عنوان کرد: یک باکتری در معده داریم به اسم هلیکو باکتر پیلوری که باکتری گرم از نوع منفی است؛ این باکتری معمولا در مخاط معده زندگی می‌کند و باعث ایجاد گاستریت یا التهاب معده و یا زخم در معده می‌شود، البته به ندرت ممکن است باعث سرطان معده هم شود اما اگر آزمایش‌ها تایید کنند که این باکتری در بدن فرد به وجود آمده است، پزشکان با تجویز چند آنتی بیوتیک و یا آنتی اسید آن را از بین می‌برند.

وی افزود: این بیماری درمان قطعی دارد اما در برخی افراد امکان بازگشت وجود دارد؛ یعنی باکتری می‌تواند مجدد این بیماری را ایجاد کند، بنابراین باید ابتدا از فرد چند تست گرفته شود که در صورت وجود این باکتری، برای درمان بیوپسی انجام می‌شود.

این پاتولوژیست با اشاره به اینکه با روش‌های آزمایشی معمولی هم می‌توان التهاب معده را تشخیص داد که  درمان بستگی به شدت بیماری دارد، مطرح کرد: اگر التهاب معده فرد وخیم نباشد با چند آزمایش ساده می‌توان این بیماری را تشخیص داد اما اگر فردی التهاب معده شدت پیدا کرده باشد، آندوسکوپی انجام می‌دهد و در مرحله بعد بیوپسی برای او تجویز می‌شود  تا بتوان به نتیجه دقیق‌تری دست پیدا کرد.

عوامل موثر در التهاب معده

ملکی با بیان اینکه استرس و اضطراب در ایجاد التهاب معده می‌تواند نقش داشته باشد، گفت: اگر فردی خیلی استرس و اضطراب دارد مستعد ایجاد التهاب معده است؛ تاثیراتی که استرس در بدن افراد می‌گذارد علائم التهاب معده  را تشدید می‌کند و فرد پس از مصرف غذا معده‌اش ملتهب شده و شروعی برای این بیماری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه سیستم گوارش در برابر التهاب معده حساس و عفونت پذیر است، افزود: به طور مثال شخصی که فردا کنکور دارد، از صبح نفخ می‌کند و روده او مشکل پیدا می‌کند؛ این  مشکل مربوط به گوارش است و سیستم گوارشی او دچار اختلالاتی می‌شود که می‌توان آن را درمان کرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

این پاتولوژیست با اشاره به اینکه سیستم ایمنی بدن بر ایجاد التهاب معده  تاثیر گذار است، گفت: اگر سیستم ایمنی فردی ضعیف باشد با کوچک‌ترین ضعف ممکن است دچار التهاب معده شود؛ ارث و ژنتیک هم یکی از عوامل موثر در التهاب معده است، مثلا در برخی از افراد گروه خونی A مستعد ایجاد التهاب معده هستند و یا بعضی از گروه خونی‌ها زمینه ساز کنسر یا سرطان هستند که  در صورت ابتلا اختلاف خیلی جزئی با یکدیگر دارند.

ملکی با تاکید بر اینکه التهاب معده  می‌تواند در بعضی از  حوادث روی فرد اتفاق بیافتاد، عنوان کرد: برخی بر اثر تصادفی که داشته‌اند دچار زخم معده می‌شوند که این خونریزی یکی از نشانه‌های حاد التهاب معده است؛ در برخی افراد بیمار ممکن است از  التهاب معده رد شده و زخم معده بگیرد که زخم نیاز به مراقبت بیشتری دارد که خیلی از زخم‌ها باعث پارگی معده می‌شوند که در نهایت فرد باید آن را عمل کند و ایجاد مشکلات زیادی برای او می‌کند.

وی در خصوص عواملی که التهاب معده را تشدید می‌کنند، اظهار کرد: سیگار و دخانیات، مصرف برخی مواد غذایی مضر مانند نوشابه های گازدار، برخی مواد غذایی که با بدن فرد سازگار نیست و ممکن است بدن آن غذا را پس بزند مانند غذاهایی سرخ کردنی و مواد غذایی چرب، مصرف ترشیجات، غذاهای ترغیب کننده مثل آش رشته که هضم سختی دارد و موادی که اسید معده را بالا می‌برد را استفاده نکند چراکه این مواد غذایی زمینه ساز تولید اسید در معده هستند و این بیماری را تشدید می‌کنند.

این پاتولوژیست با بیان اینکه پزشک بدون تشخیص درست نمی‌تواند این بیماری را درمان کند، گفت: پزشک باید همیشه احتمال وجود یک سلول سرطان را در بدن بدهد و باید بیماری فرد به موقع تشخیص داده شود؛ اگر ساعات طولانی معده خالی بماند شروع به تولید اسید کرده، این اسید باعث التهاب معده نمی‌شود اما در ایجاد آن موثر است.

ملکی با تاکید بر  اینکه عادات غذایی در ایجاد التهاب معده موثر است، بیان کرد: افراد باید توجه کنند بعد از خوردن غذا سریع به رختخواب نروند و یک وقفه چهار الی پنج ساعته را بین مصرف غذا و خواب اختصاص دهند تا غذا هضم شود.

وی در خصوص ترشح اسید معده، یاد آور شد: افرادی که دریچه معده ضعیفی دارند و بعد از مصرف غذا به حالت دراز کش در می‌آیند، اسید معده در این حالت به مری برگشت می‌خورد که این حالت را افراد به صورت ترش کردن حس می‌کنند؛ این برگشت اسید آسیب جدی به بدن می‌رساند و باعث ایجاد سرطان در بدن می‌شود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.