اصفهان شرق

تعطیلی 25 درصدی کارخانه‌ها/ اجرای پنهانی سند 2030/ پیش‌بینی اقدام ترامپ در مقابل برجام

کدخبر: 166990
1397/02/13 در ساعت 15:31

به گزارش اصفهان شرق، در ایام میلاد با سعادت حضرت قائم آل محمد(عج) و با توجه به موضوعات کلانی که در سطح استان و کشور در حال رخ دادن است، گفت‌وگوی تفصیلی را با حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم و نظر این نماینده را در خصوص موضوعات مختلف جویا شدیم که متن آن در ادامه آمده است.

* چرا خلیج فارس برای ایران مهم است؟

سالک: به تعبیر رهبر معظم انقلاب خلیج فارس خانه ماست و آن کسی که از این خانه باید بیرون برود آمریکایی‌ها و اذناب آن‌ها هستند، پای آن‌هاست که باید از این منطقه قطع شود و این منطقه برای ما بسیار اهمیت دارد، مردم کشورهای حوزه خلیج فارس امروز بیدار شده و به دنبال رفع ظلم از خود هستند.

* 3 نقطه از 14 نقطه استراتژیک دریایی جهان در خلیج فارس است

از حیث مباحث اقتصادی، ارتباطات بین‌المللی و … خلیج فارس برای ما مهم است و اگر 14 نقطه استراتژیک دریایی در جهان داشته باشیم 3 نقطه آن در خلیج فارس است و این منطقه آبراه بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی و میدان صلح با همسایگان ایران است.

خلیج فارس رابطه پر توان بین کشورهای اسلامی است هر چند که آل سعود و برخی دیگر خود را قدرت منطقه معرفی می‌کنند اما این چنین نیست، استکبار جهانی به این نتیجه رسیده است که در معاملات و معادلات منطقه غرب آسیا نمی‌تواند جمهوی اسلامی را نادیده بگیرد چرا که جمهوری اسلامی بازدارندگی بسیار بالایی دارد و در کشورهای منطقه تأثیرگذار است.

*با توجه به روز کارگر و لزوم حمایت از کار و کالای ایرانی بفرمایید کارگران چه جایگاهی در نظام اقتصادی کشور دارند؟

سالک: بله همان‌طور که گفتید، روز کارگر نیز در اردیبهشت ماه واقع شده است و این روز را به همه کارگران عزیز، هنرمند، متخصص و متعهد تبریک می‌گویم، اخلاص صداقت و ساده زیستی به همراه بصیرت و اندیشه بلند کارگران جمهوری اسلامی باعث شده است تا امروز با کار و اندیشه‌شان کشور را در یک جایگاه بلند در دنیا قرار دهند.

همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دست کارگر هنرمند و متخصص کشور را باید بوسید، کارمندان هنرمند در ابعاد مختلف کار را پیش می‌برند و برای خودکفایی کشور نقشه راه دارند، علیرغم همه تحریم‌ها و جلوگیری از ورود مواد اولیه و ماشین‌آلاتی که مورد نیاز کارگران است اما نه تنها کارگران ما متوقف نشدند بلکه شاهدیم در 40 سال گذشته به هر چه نیاز داشتیم کارگران با کمک متخصصان ساخته‌اند و ما را از نیاز خارجی بی‌نیاز کرده‌اند.

مردم و دولت باید دسترنج کارگران ایرانی را حمایت کنند و همه باید از نیروی جوان و متخصص ایرانی حمایت کنیم، شاهدیم دولت گاهی اعلام می‌کند کارگران متخصص را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

* 25 درصد کارخانه‌ها تعطیل شدند

این نیروی کار در کشور ما رو به رشد است، حمایت همه جانبه برای آسایش فکری، روحی کارگران باید سرلوحه حرکت دولت و مردم باشد، بیمه کارگران، مالیات تولید، تأمین مواد اولیه و بانک‌هایی که فشار زیادی به تولیدکنندگان می‌آورند که نتیجه آن تعدیل نیروی کار است باید مورد توجه قرار گیرد.

حدود 25 درصد از کارخانه‌های فعال، تعطیل شده‌اند و 35 درصد نیمه فعال هستند، هزار و 200 واحد صنعتی در اصفهان داریم که بسیاری از آن‌ها تعطیل و یا نیمه فعال شده‌اند، فشارهای مختلف از جانب محیط زیست، بیمه، مالیات و به خصوص بانک‌ها، بدون آن که با مردم مدارا کنند باعث بروز این مشکلات شده است.

بانک‌ها مانع رشد کار و کارگر می‌شوند و علیرغم دستورالعمل‌هایی که هست اما شدیداً علیه تولید فعالیت می‌کنند تا مبلغ مربوطه به سقف کارخانه برسد و آن را تصاحب کنند.

*با توجه به روز معلم و تأثیر آموزش و پرورش در تربیت نسل بالنده، وضعیت امروز ما در این حوزه کجاست؟

سالک: معلمان کشور هستند که زیرساخت شخصیت توحیدی جوانان این مملکت را می‌سازند، نقشی که شهید مطهری در تربیت جوانان بر اساس آموزه‌های دینی داشت بستری را در این کشور فراهم کرد و ما نیز باید در جهت تربیت نیروهای کودک، نوجوان و جوان سرمایه‌گذاری کنیم.

* سند 2030 در حال اجراست

یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور آموزش و پرورش است اما چه کنیم که برخی دور از چشم مسؤولان کشور، سند 2030 را امضا می‌کنند و دنیای استکباری به دنبال نظارت بر اجرای سند 2030 در ایران است و علیرغم این‌که ادعای لغو اجرای آن را دارند اما شاهدیم که در گوشه و کنار کشور مفاد آن در حال اجراست.

به فرهنگیان توصیه دارم که با قدرت در برابر همه اسناد استعماری از جمله سند 2030 بایستند، چه سندی بهتر از قرآن و صحبت‌های اهل بیت داریم؟ باید به وزیر آموزش و پرورش گفت اگر سند می‌خواهی چه سندی بهتر از نامه 31 حضرت امیرالمومنین در نهج البلاغه سراغ داریم؟

* موضوع دیگری که قصد داریم به آن بپردازیم، مشکلات اقتصادی است، به نظر شما ریشه مشکلات اقتصادی کشور در کجاست؟

سالک: اقتصاد کشور ما بیمار است و در دولت‌های مختلف خود را نشان داده است، در اوایل دولت هاشمی مسأله کمون و تعدیل اقتصادی مطرح بود که سرمایه‌دار، سرمایه‌دارتر شود و مستضعف از باقی مانده هر آن چه هست استفاده کند.

در آن زمان با مرحوم نوربخش بحث‌های زیادی داشتیم و او معتقد بود که این مدل اقتصادی در مالزی جواب داده است و ما نیز می‌توانیم موفق شویم، عده‌ای دیگر مدل اقتصاد کومونیستی را مطرح می‌کردند.

تفکر سوم مدل کاپیتالیستی و سرمایه‌داری وابسته است، امروز شاهد کارتل‌های اقتصادی در سطح جهانی هستیم که حکومت‌ها را عوض می‌کنند و لابی هزار و 100 نفره یهودی این کار را انجام می‌دهند.

با تحمیل قراردادهایی مانند FATF  که گرفتار آن هستیم و مسؤولان آن را علی‌رغم هشدارهای رهبر معظم انقلاب، امضا کردند و هم چنین موضوعات پالرمو، جرم انگاری، پول شویی و تأمین مالی تروریسم مطرح است که در واقع سیستم نقل و انتقالات مالی کشورها را محدود و کنترل می‌کنند.

* علت نوسانات ارزی اخیر چه بوده است؟

سالک: نوسان قیمت ارز در داخل کشور عوامل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها صرافی‌های عربستان و امارات در کشور هستند، صرافان غیرمجاز در کشور نیز عامل دوم است، نوع تفکر اقتصاددان‌های دولت نیز عامل دیگر نوسانات ارز است.

بعضی از تیم اقتصادی روحانی معتقد بودند که نرخ ارز تا 10 هزار تومان هم می‌تواند پیش برود و مشکلی ندارد برخی دیگر اما مخالف بودند که همین موجب دوگانگی در هیأت دولت شده است، سیستم دلالی ارز نیز یکی دیگر از دلایل نوسانات ارزی کشور است.

سیستم دلالی ارز واردکننده قاچاق به کشور است و مانعی بر سر راه تولید ملی است، کشاورز و باغدار ایرانی تلاش می‌کنند اما دلال‌ها تلاش شبانه‌روزی کشاورز و باغدار را که هنوز نرسیده است به قیمت 40 تومن می‌خرند و با قیمت 400 تومان تا 1500 تومان در بازار به فروش می‌رسانند.

* تأثیر بانک مرکزی در نوسانات ارز

جریانات خارجی مانند رسانه‌های بیگانه نیز عامل تعیین کننده نرخ ارز بودند مانند سایت سازمان منافقین که قیمت ارز را مشخص می‌کردند و با همان قیمت خرید و فروش انجام می‌شد، بانک مرکزی نیز در نوسانات قیمت ارز بی تأثیر نبود.

در مصوبه مجلس در برنامه ششم قیمت ارز 3 هزار و 500 تومان است و در لایحه دولت در سال 97 به 3 هزار 700 تومان رسانده است و حال آن را به 4 هزار و 200 تومان رسانده است که نمی‌دانیم این کار بر اساس چه مبنایی انجام شده است.

نقدینگی در دست مردم اگر به تولید سرازیر شود موجب آبادانی و پیشرفت است اما اگر پشت یک سد نگه داشته شد و وارد بازار طلا و ارز شد موجب ویرانی می‌شود، بانک مرکزی در جمع‌بندی خود به مجلس اعلام کرد که این 4 هزار و 200 تومان را ثابت نگه دارند که اگر ثابت بماند ما هم موفق هستیم هر چند که باعث بروز خسارت‌هایی شد.

*اگر موافق باشید موضوعات را کمی سیاسی کنیم، به نظر شما چقدر احتمال دارد ترامپ از برجام خارج شود؟

سالک: رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات هسته‌ای خطوط قرمزی را مشخص کردند که وزیر امور خارجه اعلام کرد نتوانستیم خطوط قرمز شما را رعایت کنیم، یعنی این که امتیاز دادیم، منتقدان هم که انتقاد می‌کردند روحانی با القاب بی سواد و … آن‌ها را پذیرایی می‌کرد.

اخیراً مجموعه دولت اعلام کرد که برجام فایده‌ای برای کشور نداشت که حتی صدای رئیس جمهور هم در آمد و گفت وزرای ما هر کدام ساز مخالف می‌زنند و به اظهارات وزرایش اعتراض کرد، ما گفته بودیم که برجام گلی به سر ما نخواهد زد کما این که هر روز هم مشکلات و تحریم‌ها بیشتر شده است.

* ترامپ 4 ماه دیگر بر سر موضوع برجام، همه را معطل خواهد کرد

ترامپ اعلام کرده است که از برجام خارج می‌شود و برخی در داخل تلاش می‌کنند که ترامپ از برجام خارج نشود و نمی‌دانم چه دلبستگی به آمریکا در دل برخی از آقایان است، ترامپ اعلام کرده است در اردیبهشت از برجام خارج می‌شود اما پیش‌بینی می‌کنیم که او باز هم 4 ماه دیگر همه را سر برجام معطل خواهد کرد.

در موضوع پالرمو دولت پذیرنده متعهد به پذیرش همه مفاد آن است و نمی‌توان استثنا در آن آورد، علاوه بر این ترجمه‌ای که از معاهده پالرمو به مجلس تحویل داده شد اشتباه بود و شخصی از دولت اعلام کرده است که این اشتباه به علت اشتباه تایپی بوده است.

* کسی که گفته است ترجمه اشتباه پالرمو، خطای تایپی بوده محاکمه شود

معتقدم چنین کسی که این حرف را زده است باید محاکمه شود، این یعنی این که بعد از 40 سال هنوز نمی‌توانیم یک مطلبی را ترجمه و تایپ کنیم و چنین مطلبی توهین به شعور ملت و مجلس است، مجلس نیز چنین چیزی را نپذیرفته است و قرار شده روی سند اصلی کار شود.

انتهای پیام/فارس