سرویس: غیر تولیدی 13:09 - سه شنبه 11 اردیبهشت 1397

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

سه پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کردند

رسول سراییان گفت سه پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کردند و همچنین یک پیام‌رسان نیز در مرحله پایانی دریافت این وام قرار دارد.

به گزارش اصفهان شرق،  نشست خبری رسول سرائیان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و هیئت در مرکز سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

فناوری اطلاعات پیشران توسعه خدمات ایرانی

رسول سرائیان صحبت‌های خود را پیرامون نقش فناوری اطلاعات و دیجیتال در ایجاد تغییر و تحولات اقتصادی و راهبردی در کشور آغاز کرد. طبق اظهارات سرائیان، فناوری اطلاعات می‌تواند در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، تحولات بنیادی در خلق ثروت و اقتصاد کشور داشته باشد که در میان آنها بخش خدمات به دلیل تأثیرگذاری بیشتر از اهمیت بالاتری برخوردار است. طبق بررسی‌ها و برآوردهای انجام شده بخش خدمات 66% از سهم تأثیرگذاری را داراست. معاون وزیر در توضیح اهمیت بخش خدمات به نکات ویژه‌ای اشاره کرد؛ اولین ویژگی‌ اینکه ارزش اقتصادی که در بخش خدمات ایجاد می‌شود نیازمند منابع تجدیدناپذیر نیست. این بخش بیشتر برمبنای دانش و داشته‌های نامشهودی است که در بطن کشور موجود است. نکته دوم اینکه توسعه بخش خدمات همراه با کارآفرینی و ایجاد اشتغال است، مزیتی که ممکن است در دو بخش دیگر یعنی صنعت و کشاورزی نتیجه عکس داشته باشد، یعنی رسوخ فناوری در آنها با کاهش اشتغال رو به رو خواهد شد. بنابراین بخش خدمات چه از منظر خلق ثروت و چه از نقطه نظر ایجاد اشتغال نقش بسیار تعیین کننده‌ای را در همه کشورها ایفا می‌کند.

رویکرد و راهبرد اصلی دولت‌ها برای توانمندسازی این بخش چه بوده است؟

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال رویکرد دولت‌ها در توانمندسازی بخش خدمات دو مفهوم برجسته را ذکر کرد؛

ا- مفهوم تحول دیجیتال به معنای ورود فناوری اطلاعات به کلیه صنایع مختلف و ایفای نقش در همه آنهاست که ارزش اقتصادی آن طبق برآورد مجمع جهانی اقتصاد تا سال 2025 بیش از صد تریلیون دلار است که می‌تواند در 10 صنعت مهم از جمله صنعت برق، مخابرات، خودرو، شیمی، معادن، رسانه، نفت و گاز، لجستیک، هوایی و مصرف کننده تأثیرگذار باشد. به عبارتی با استفاده از منابع موجود و بهره ور کردن تولیدات، فعالیت‌ها و فرآیندها قادر خواهند بود خلق ثروت و ارزش داشته باشند.

2- مفهوم اقتصاد دیجیتال که در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای دیجیتال، خلق خدمت می‌کند. بر مبنای ارقامی که منابع معتبر در خصوص سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل دنیا می‌دهند، تا سال 2020، 25% اقتصاد جهان، اقتصاد دیجیتال خواهد بود که البته برخی کشورها این سهم را تا 30% نیز تخمین زده‌اند.

در کنار دو مفهوم ذکر شده، شاخصی تحت عنوان چگالی اقتصاد دیجیتال در سطح جهانی نیز مطرح می‌شود که بر مبنای آن میزان دیجیتالی شدن اقتصاد کشورها را می‌سنجند. در بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که این شاخص ارتباط مستقیمی با شاخص بهره‌وری کل در کشورها دارد. به این معنا که با افزایش هر 10 درصد این شاخص دیجیتالی، 0.4 درصد در شاخص بهره‌وری کل در کشورهای توسعه یافته و 0.6 درصد در اقتصاد‌های نوظهور تاثیرگذار است.

فناوری اطلاعات و دیجیتال چه از بعد بهره‌وری چه از بعد اقتصاد توانسته نقش محوری و تعیین کننده‌ای را برای خلق ثروت، تولید کسب و کارهای جدید و ایجاد اشتغال در کشورها ایفا کند. علاوه بر اینها فناوری اطلاعات می‌تواند در زمینه‌های دیگر نیز نقش مؤثری داشته باشد. این فناوری می‌تواند پیشران حفظ محیط زیست و آلودگی باشد. دومین تاثیر فناوری اطلاعات صرفه جویی در هزینه‌هاست، یعنی خدماتی که در این بستر قرار می‌گیرند نسبت به خدمات سنتی در عین رفاه و سادگی کم هزینه‌تر هستند. از قابلیت‌های این فناوری این است که می‌تواند خدمات را شخصی سازی کند یعنی به ازای هر فرد طراحی محصول کند و مقیاس پذیری سفارشی سازی داشته باشد.

 

راهبرد اصلی سازمان فناوری اطلاعات

راهبرد اصلی سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه توسعه دولت هوشمند، توسعه زیرساخت‌های محتوا و کسب و کار در شبکه ملی اطلاعات  است که در صورت تحقق، نقش فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور ایفا شده است. سرائیان درباره اقدامات لازم در این زمینه به دو مصوبه مهم و اساسی اشاره کرد که یکی در تاریخ 25 آبان 96 و دیگری در تاریخ 22 فروردین 97 ارائه شد که زیر ساخت برنامه‌های اجرایی سازمان را مشخص می‌کند.

رسول سرائیان در ادامه گفته‌هایش برای نتیجه گیری بهتر در این زمینه تاکید کرد دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید با مشارکت بخش خصوصی خدمات خود را از طریق مزایده یا مناقصه و یا حذف آن  اجرا کنند. معاون وزیر همچنین اشاره‌ای هم به دستورالعمل کارپوشه ایرانیان به عنوان راهبرد دیگر سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرد که طبق وعده سرائیان در آینده برای آگاه سازی و شناخت بیشتر، اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد. پیاده سازی و استقرار مصوبات از بهمن ماه سال گذشته از دیگر اقدامات مهم سازمان فناوری اطلاعات بود.

در لایحه مالکیت معنوی، وزارت ارشاد نیز نقش دارد

سراییان در مورد لایحه مالکیت معنوی ابراز داشت: اقداماتی برای تکامل این لایحه در سازمان فناوری اطلاعات انجام شده و از بازیگران و صاحب‌نظران این عرصه مشورت گرفته‌ایم. در حال حاضر مشغول جمع‌بندی لایحه هستیم و در گام بعدی لایحه را به عنوان ادامه راه لایحه قبلی مالکیت معنوی به مجلس ارائه می‌کنیم و یا لایحه قبلی برگشت خورده و آن را اصلاح می‌کنیم. در این زمینه وزارت ارتباطات یکی از متولیان است و وزارت ارشاد نیز در این طرح نقش دارد. بر این اساس باید به یک جمع‌بندی رسیده و این لایحه را برای نهایی شدن به مجلس ارائه کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد لایحه حمایت از اطلاعات کاربران گفت: در این زمینه جلسات مشترکی با مرکز پژوهش‌های مجلس داشته و تیم مشترکی در این مورد تشکیل شده است. لایحه حمایت از اطلاعات شخصی با همکاری مرکز پژوهش‌های ملی، مرکز ملی فضای مجازی، قوه قضائیه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به زودی به تصویب می‌رسد و ما قصد داریم آن را به عنوان یک لایحه به صورت مستقیم به مجلس ارائه دهیم تا سریع‌تر به تصویب برسد.

امکان تبادل اطلاعات و داده‌ها در دستگاه دولتی

برنامه دوم سازمان فناوری اطلاعات تدوین داده باز است. داده باز یا همان open data آن دسته از اطلاعاتی است هر فردی می‌تواند به آن دسترسی داشته و آن را به اشتراک بگذارد. بهبود عملکرد دولت از طریق نظارت عمومی ( رعایت حقوق شهروندی )، امکان تبادل اطلاعات و داده‌ها در دستگاه دولتی، بهبود خدمات عمومی، ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و خلق کسب و کار جدید از اهداف داده باز است.

رئیس سازمان ملی درباره برخی از پروژه‌هایی که پیش از این در برنامه این سازمان بوده اما متوقف شده است، گفت؛ این پروژه‌ها که مرورگر و موتور جستجوی ملی از جمله آنهاست، از برنامه‌های مهم سازمان بوده و اجرای آنها حتما پیگیری خواهد شد.

طی این نشست خبری سوالاتی نیز درباره پیام رسان‌های بومی شد. سرائیان در پاسخ این سوالات که تعلق وام 5 میلیاردی یکی از آنها بود تصریح کرد سه پیام رسان در حال حاضر موفق به دریافت این وام شده‌اند و یکی دیگر نیز در حال گذراندن مراحل پایانی است. تنها یکی از پیام‌رسان‌ها به دلیل مشکل ضمانتنامه، هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده است.

در تکمیل پاسخ همین سوال معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بخشی از امکانات مراکز داده (دیتا سنتر) سازمان فناوری اطلاعات در اختیار پیام‌رسان‌های بومی قرار گرفته و در این زمینه همکاری‌هایی را با این کسب و کارها توسط سازمان صورت گرفته است.

 

ثبت‌احوال و تأمین اجتماعی، شرکت پست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و رگولاتوری بیشترین همکاری را در دولت همراه دارند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت اجرای دولت همراه در کشور گفت: هم‌اکنون برخی از خدمات از طریق این پلتفرم و در سامانه دولت همراه در حال ارائه است. بیشترین خدماتی که مورد مطالبه مردم در این سامانه است، مربوط به خدمات ثبت‌احوال، بهزیستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طرح رجیستری و سازمان امور مالیاتی است. در سامانه دولت همراه، سازمان‌هایی مانند ثبت‌احوال و تأمین اجتماعی، شرکت پست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیشترین همکاری را با ما داشته‌اند؛ این در حالی است که از بانک مرکزی، گمرک، آموزش و بخش سلامت وزارت بهداشت، بیشترین انتظار همکاری را می‌رود که تاکنون به معنای واقعی محقق نشده است.

سراییان با دفاع از عملکرد مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) نیز ابراز داشت: کار مرکز ماهر بسیار حساس است و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در این مرکز برای حفظ امنیت سایبری کشور قابل چشم‌پوشی نیست، اما با وجود همه‌ی این تلاش‌ها، ما در حال تدوین برنامه تحول برای رفع موانع و چالش‌های موجود در نظام پاسخگویی این مرکز هستیم تا توانمندی‌های این مرکز بیشتر به اطلاع عموم برسد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پایان تأکید کرد: نظام پاسخگویی حوزه امنیت اطلاعات متفاوت از سایر مدل‌های پاسخگویی است؛ در صورت وقوع یک حمله سایبری، مرکز ماهر با همکاری مراکز آپا در استان‌ها، اولین تمرکز خود را برای مهار حمله صورت گرفته و پیدا کردن منشأ آن، قرار می‌دهد و موضوع اطلاع‌رسانی عمومی در جایگاه بعدی قرار دارد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.