سرویس: غیر تولیدی 10:45 - دوشنبه 10 اردیبهشت 1397

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران

چغاله بادام های دستفروشان عامل انتقال انگل به مصرف کنندگان/ تضمینی برای سلامت چغاله بادام ها نیست

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: هیچ تضمینی برای سلامت چغاله بادام های دستفروشان وجود ندارد و مصرف آن می تواند ناقل انواع بیماری و انگل ها به انسان باشد.

به گزارش اصفهان شرق، محمد حسین عزیزی در خصوص مصرف چغاله بادام گفت: چغاله بادام ازجمله میوه‌های فصل بهار است که با وجود فوایدی که دارد، مصرف کال و نرسیده آن دارای حجم زیادی از فیبر بوده و عدم هضم آن منجر به ایجاد بیماری‌های گوارشی می‌شود این در حالی است که بسیاری از مردم نسبت به مصرف میوه‌های نوبرانه مشتاق بوده و از عوارض سوء آن بی اطلاع هستند.

وی افزود: بزرگ بودن چغاله بادام به معنای رسیده بودن این میوه نیست چرا که رشد غیرطبیعی میوه ناشی از استفاده از هورمون و تولید آن در محیط گلخانه است بنابراین نباید به ظاهر میوه‌ها اکتفا کرد و بر مصرف نوع ارگانیک محصولات تأکید می‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: میکروارگانیسم‌های بیماری زا در چغاله بادام های لک دار و شکسته رشد کرده و منجر به انتقال ویروس به مصرف کنندگان می‌شود، اما متأسفانه قیمت بالای این میوه بسیاری از شهروندان را به مصرف نا مرغوب این میوه با قیمت پایین کشانده است.

وی عنوان کرد: فروش چغاله بادام بر روی چرخ دستی‌های خیابانی به هیچ عنوان از لحاظ بهداشتی و غذایی تائید نمی‌شود چرا که مجاورت این میوه‌ها در معرض آلودگی‌های محیطی و دود منجر به از بین رفتن ارزش غذایی میوه‌ها شده و می‌تواند مسمومیت زا باشد.

همچنین شستن مناسب این محصولات در دستفروشی‌ها از لحاظ بهداشتی تضمینی ندارد و در اغلب موارد با آب‌های حامل میکروب‌ها و انگل شسته شده و به طور مکرر با آب مانده و غیربهداشتی آب پاشی می‌شود.

ناگفته نماند استفاده از نمک بیش از حد در فروش این محصول نه تنها تاثیرات ضدعفونی کننده ندارد بلکه شرایط را برای بیماری افراد فراهم می‌کند.

عزیزی در ادامه اذعان داشت: محصولاتی نظیر چغاله بادام و توت فرنگی باید قبل از مصرف به دقت سشته شود چرا که زمینه برای رشد میکروب‌ها در این میوه‌ها فراهم بوده و می‌تواند انواع انگل‌ها را به بدن منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد چغاله بادام مضر است و مصرف آن برای زنان باردار، بیماران گوارشی و کودکان توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.