سرویس: غیر تولیدی 08:00 - دوشنبه 10 اردیبهشت 1397

مطهری در دانشگاه صنعتی اصفهان:

مقاومت در برابر پلیس اشتباه است/اکنون زمان اصلاح وضعیت موجود است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد کلیپی که منتشر شده است خانمی بی حجاب بوده و پلیس تذکر داده اما آن خانم انگشت مأمور را شکسته است؛ مقاومت در برابر پلیس اشتباه است چرا که پلیس باید اقتدار داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این‌که حجت روی زمین یک انسان کامل است و زمین هیچگاه از انسان کامل و حجت خالی نخواهد بود، اظهار کرد: از پیامبر اسلام نقل شده است که اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد خداوند آن روز را به قدری طولانی خواهد کرد که فرزندم مهدی قیام کند؛ باید بدانیم که اهل تسنن نیز قائل به قیام منجی هستند البته برخی گروه‌ها در این که منجی چه کسی است با شیعیان اختلاف نظر دارند.

وی با بیان این که طبق روایات در آخرالزمان زمین پر از حوادث است و حضرت مهدی(عج) زمین را پر از عدل و قسط خواهد کرد همانطور که پیش از آن پر از ظلم بوده است، افزود: طبق روایات جنگ در آخرالزمان و پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) به صورت علنی وجود دارد و زمان حضرت مهدی(عج) است که عدالت واقعی را درک خواهیم کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ظاهر امر نشان می‌دهد که بشر می‌تواند خودش و زمین را به کلی نابود کند، عنوان کرد: معتقدیم از این پرتگاه‌ها زیاد در تاریخ بوده است، نگاه امیدوارانه ما به جهان چیز دیگری می‌گوید؛ 50 سال پیش اگر کسی از حکومت واحد جهانی صحبت می‌کرد حرفش جایگاهی نداشت اما اندیشمندان راه برون‌رفت از این وضع را حکومت واحده جهانی می‌دانند که امکان‌پذیر هم هست.

وی با بیان این که اسلام، انقلاب انفجاری را قبول ندارد، مطرح کرد: این که تصور کنیم باید جهان پر از ظلم و جور شود و ناگهان امام زمان بیاید درست نیست، شهید مطهری نیز انقلاب انفجاری را قبول نداشت و معتقد بود انقلاب اسلامی انقلاب آگاهانه است و اگر تصور کنیم که با فشار بر مردم انقلاب موفق می‌شود چنین چیزی مقبول نیست، انقلاب حضرت مهدی مانند رسیدن یک میوه است یعنی باید تکامل خود را طی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که انتظار فرج هیچ تکلیفی را از ما ساقط نمی‌کند، تأکید کرد: نباید تصور کرد که با تعطیل کردن امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از ظلم، امر فرج زودتر محقق می‌شود؛ خداوند فرموده است که زمین به مستضعفان می‌رسد، ظهور یک فلسفه جهانی است که مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست، جامعه انسانی دوره‌های مختلفی دارد که دوران اساطیر و جاهلیت، دوران علمی که همراه با خشونت است و دوره آخر پختگی است که ظهور نیز در دوران پختگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به نحوه شهادت پدرش، یادآوری کرد: پدرم روی خلوص اعتقادی و ایدئولوژی نهضت اسلامی تأکید زیادی داشت و برای همین بود که زودتر از دیگر شخصیت‌ها ترور شد، شخصیت‌هایی که بیشتر از شهید مطهری در بین مردم شناخته شده بودند؛ شهید مطهری انحرافات منافقان را پیش‌بینی کرده بود و از همان دوران تخریب‌ها علیه شهید مطهری آغاز شد، گروه فرقان نیز شاخه‌ای از منافقان بود.

مطهری با بیان این که شهید مطهری معتقد بود سران منافقان مارکسیست هستند و مسلمان نیستند، ادامه داد: شهید مطهری معتقد بود آن‌ها نمی‌توانند مارکسیست عریان را به مردم بگویند بنابراین برای جذب مخاطب در پوشش قرآن و اسلام مفاهیم خود را بیان می‌کردند، کسی به اندازه شهید مطهری پرچمدار آزادی بیان نیست و با وجود اختلاف نظر در بسیاری موارد با مرحوم بازرگان، اما او را به عنوان نخست وزیر به امام معرفی می‌کند.

وی با بیان این که شهید مطهری تمام مباحثی که به زودی در بین قشر تحصیلکرده مطرح می‌شد را زودتر خودش مطرح کرد: ویژگی انقلاب اسلامی این است که همه آرمان های خود را در مفاهیم اسلامی قرار داده است و از همین رو قابل قیاس با دیگر انقلاب‌ها نیست، عدالتی که سوسیالیست‌ها معتقد به آن هستند انگیزه‌ها را از بین می‌برد و این عدالت با عدالت اسلامی متفاوت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اسلام معتقد است عقایدی که ناشی از فکر و اندیشه نباشد و ریشه در خرافات داشته باشد باید با آن مبارزه کرد، افزود: پیامبر هیچگاه نگفت بت‌ها برای مردم محترم است و به عقیده مردم احترام بگذاریم بلکه همه بت‌ها را خراب کرد چرا که برگرفته از اندیشه نبوده است، شهید مطهری معتقد بود انقلاب باید به آزادی‌ها احترام بگذارد و به استقلال مکتبی اهمیت دهد.

وی در خصوص نگاه شهید مطهری به آزادی فردی گفت: اسلام معتقد است آزادی فردی نه تنها نباید آزادی دیگران را محدود کند بلکه باید مصلحت فرد، جامعه و حتی آیندگان را هم مدنظر قرار داد که البته به معنای تجسس نیست اما آزادی غربی می‌گوید تا زمانی آزاد هستی که آزادی دیگران سلب نشود، نگاه اسلام بسیار گسترده‌تر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حضرت امیر مومنان(ع) نمونه کامل مردم‌سالاری و آزادی را نشان داد، خاطرنشان کرد: حضرت امیر می‌فرمود در خفا و آشکار از من انتقاد کنید و مرا مانند سلاطین نخوانید، خوارج تا زمانی که دست به شمشیر نبرده بودند آزاد بودند و آزادی بیان داشتند اما زمانی که مسلح شدند حضرت به مقابله پرداخت اما حتی در میدان جنگ هم چنان خطبه‌ای خواند که 8 هزار نفر از خوارج به سپاه حضرت پیوستند، شیوه حضرت امیر در مقابله با دشمنان این چنین بود.

وی بیان کرد: شهید مطهری اعلام کرده بود که یک استاد مارکسیست که هیچ اعتقادی به خدا هم ندارد در دانشگاه درس مارکسیست بگوید و ما هم درس خودمان را بگوئیم و آن وقت دانشجویان خود انتخاب خواهند کرد که کدام مکتب حق است؛ شهید مطهری معتقد بود که پایه استعمار سیاسی و اقتصادی، استعمار فرهنگی است، شهید به استقلال مکتبی بسیار  حساس بود و معتقد بود اسلام برای اداره جامعه کافی است و نیازی به مکاتب دیگر نیست.

در ادامه یکی از دانشجویان خطاب به علی مطهری پرسید که چرا زمانی که احمدی‌نژاد وزیر زن در کابینه خود قرار داد و با گشت ارشاد مخالفت کرد او را لیبرال خوانده است اما اکنون در لیست امید قرار گرفته است.

مطهری در پاسخ به این دانشجو با بیان این که حجاب مسأله کم اهمیتی نیست، تأکید کرد: قرآن به حجاب به عنوان یک مسأله با اهمیت نگاه کرده است و تفاوت نگاه اسلامی با غربی در همین است، در خصوص گشت ارشاد نیز مجلس قانونی نداشته است و آن چه اجرا می‌شود مربوط به دولت است و خود دولت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: معتقد به دانشگاه دخترانه و پسرانه هستیم اما نه این که همه جا این جور شود بلکه برای کسانی که مایل به آن هستند، من با حجاب اختیاری مخالفم چرا که سرنوشت اروپا یعنی برهنگی در انتظار ما خواهد بود؛ گشت ارشاد در برخی موارد نیازی نیست ورود کند البته در مورد کلیپی که که منتشر شده است خانمی بی‌حجاب بوده و پلیس تذکر داده اما آن خانم انگشت مأمور را شکسته است؛ مقاومت در برابر پلیس اشتباه است چرا که پلیس باید اقتدار داشته باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که حکومت اسلامی به حجاب هم کار دارد و آن که می‌گوید با حجاب کاری ندارد، سکولار است، عنوان کرد: با سامانه حقوقی مخالف بودم چرا که در این سامانه حقوق کارمندان جزئی هم در سامانه قرار می‌گرفت و ما با این مورد مخالف بودیم اما موافق قرار گرفتن حقوق مسؤولان در سامانه بودیم.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری اظهار کرد: این که اعتراضاتی در چند ماه اخیر انجام شده پس ما باید دست از آرمان‌های خود برداریم کلامی اشتباه است بلکه ما نیاز به اصلاح داریم؛ در اعتراضات اخیر که برای اعتراض به دولت بود اما سلطنت‌طلبها و دشمنان سریع وارد عمل شدند.

مطهری ادامه داد: پس از ترامپ حجم خباثت‌ها بیشتر شده است و نفت به راحتی به فروش نمی‌رود و پول آن هم راحت وارد کشور نمی‌شود، همه این‌ها به دلیل هدف‌هایی است که در سر داریم، اگر اعلام کنیم دست از آرمان فلسطین برداشتیم همه دشمنی‌ها رفع خواهد شد اما این اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی معتقدند مردم فلسطین و میانمار و مظلومیت آن‌ها ربطی به ما ندارد و مهم خودمان هستیم اشتباه است و با اصول اولیه امام و انقلاب در تضاد است، افزود: اعتراضات اخیر از تریبون‌هایی رسمی آغاز شد، زمانی که مدام همدیگر را متهم کردیم، این میان مردم دل‌زده می‌شوند، امروز زمان کوبیدن و نابود کردن یکدیگر نیست بلکه زمان اصلاح وضعیت موجود است و ایرادات را برطرف کنیم.

وی با بیان این که بودجه توسط دولت نوشته می‌شود و پس از بررسی‌ها در کمیسیون‌های مختلف به صحن علنی می‌آید، خاطرنشان کرد: یک نماینده به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، این که گفته می‌شود مؤسسه آقای مصباح بی‌فایده است چنین نیست بلکه در این مؤسسه کار جدی علمی انجام می‌شود، با دانشگاه‌های آمریکا و کانادا تبادل دانشجو ندارد ولی نباید به بهانه این که عقاید ما با عقاید آقای مصباح یکی نیست فعالیت‌های علمی این مؤسسه را نادیده بگیریم.

مطهری ادامه داد: امروز هیچ اتفاقی در غرب آسیا نمی‌افتد مگر این که نظر و جایگاه ایران در نظر گرفته نشود و این نشان از جایگاه ایران در منطقه و جهان است اما ممکن است در زمینه عدالت کمی ضعیف عمل کرده باشیم اما به این معنی هم نیست که کاری نکردیم بلکه برق کشی و ساخت و سازها در مناطق محروم حاکی از تلاش برای محرومیت‌زدایی است.

وی با بیان این که نباید از اظهار نظر بترسیم، گفت: قانون اساسی ما ظرفیت بسیار خوبی دارد و اگر درست اجرا شود قانون اساسی بسیار خوبی است، اما همیشه غبطه می‌خورم که ای کاش شهید مطهری در تدوین قانون اساسی حضور داشت اما گروه فرقان این فرصت را گرفت هر چند شخصیت‌هایی چون بهشتی حضور داشتند؛ در همین راستا معتقدم تصمیم‌گیری در خصوص حصر باید به جای شورای عالی امنیت ملی بر عهده قوه قضاییه باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری تأکید کرد: قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگ است که برای دستگاه‌های مختلف وظیفه‌ای را برای ترویج عفاف و حجاب مشخص کرده است، امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد، حضور من در لیست امید به درخواست خودشان بوده است و من هیچ درخواستی برای حضور در لیست امید نداشتم البته از این بابت تشکر کردیم، عملکرد لیست امید درخشان نبوده اما ناامیدکننده هم نبوده است.

وی در پایان در مورد اختیارات شورای نگهبان هم گفت: نظارت استصوابی با قانون انتخابات قابل حل شدن است و باید شرایط و خصوصیات رد صلاحیت را مشخص کرد که بر مبنای همان استعلام‌های چهارگانه باشد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.