سرویس: خواندنی 11:55 - شنبه 08 اردیبهشت 1397

مدیر کل طب ایرانی وزارت بهداشت

چگونه یک عسل خوب را تشخیص دهیم؟

مدیر کل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از نشانه‌های عسل مرغوب این است که سرخ رنگ، خوش بو و شفاف باشد که با کشیدن آن تار نازکی از آن ادامه داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، محمود خدادوست اظهار کرد: از نشانه‌های عسل مرغوب این است که سرخ رنگ، خوش‌بو و شفاف باشد و با کشیدن آن، تار نازکی از آن ادامه داشته باشد؛ ابن سینا نیز در این مورد می‌گوید “عسل باید رنگش به سرخی، بویش مایل به بوی تند و چنان متصل باشد که به هنگام ریزش از هم نگسلد.”

وی خاطرنشان‌کرد: عسل قدرت جذب بسیار بالایی دارد که ۸۰ درصد آن را مواد قندی تشکیل می‌دهد،  اگر بتوانیم در مصارف دیگر مانند شیرینی و … برای شیرین کردن از عسل استفاده کرد، ماندگاری بیشتری نیز پیدا می‌کند.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: به گفته جالینوس هیچ چیز در نفع برای بدن و اکثر امراض، مفیدتر از عسل نیست و اگر عسل را با گیاهی برای درمان مخلوط کنید اثر مطلوبی خواهد داشت.

خدادوست افزود؛ پاک سازی و رفع گرفتگی عروق، رفع سستی بدن، درمان بیماری‌های فلج گونه و مغز و اعصاب، تقویت لثه و دندان و زخم‌های دهانی، پاکسازی ریه و مجاری هوایی، رفع سرفه، تحریک اشتها، پاکسازی کبد و تحال، رفع درد زخم معده و زخم مثانه، مقوی قوای جنسی و ضد فشار خون،  دمل و زخم بستر، بهبود جراحت و کک و مک از مزایای عسل است.

وی گفت: همچنین ماست و عسل به عنوان کرم واژینال و برای بهبود بیماری‌های رحمی موثر است.

وی طبع عسل را گرم و خشک عنوان کرد و گفت: برای متعادل کردن گرمی و خشکی عسل برای افرادی با طبع گرم می‌توان مخلوطی از مقداری آب لیمو با آب ولرم و کمی عسل را استفاده کرد.

مدیر کل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه رایج ترین فراوردهای عسل، ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبور عسل است،  تصریح کرد: در زنبور درمانی برای جلوگیری از ایجاد خطرات آلرژیک، از زهر زنبور استفاده می‌کنند که در درمان بیماری‌های عصبی، درد عضلات و سیاتیک و … بسیار موثر و کارآمد است.

وی یادآور شد: قدمت و آثار استفاده از زنبور عسل به ۴۰ میلیون سال قبل و برداشت عسل توسط انسان به ۱۲ هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد که دانشمندانی مانند بقراط نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.