سرویس: اجتماعی 13:00 - جمعه 07 اردیبهشت 1397

وضعیتی متناقض با مصوبات؛

معاینه‌های فله‌ای پزشکان !

مطب پزشکان متخصص مشکل به همین جا ختم نمی شود. از آن جا که در شلوغی مطب این پزشکان جای سوزن انداختن هم پیدا نمی شود مشکل دو تاست. از یک طرف بیماران چند تاچند تا داخل اتاق می شوند و از طرف دیگر معاینه بیماران در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی حدود 5 دقیقه تمام می شود.

به گزارش اصفهان شرق، پزشک خودکار به دست، آماده نشسته است. بیمار وارد که می شود دفترچه را روی میز می گذارد. صدای گرفته اش به سختی از گلو خارج می شود:« از دیروز گلو دردم، تب دارم و…». پزشک همزمان که چوب معاینه و چراغش را بر می دارد با سر اشاره می کند؛ یعنی “دهانت را تاجایی که می توانی باز کن” . دو ثانیه هم طول نمی کشد که می فهمد گلویش چرک کرده. البته این موضوع را دکتر نمی گوید بلکه از آمپول پنی سیلینی که می نویسد می توان فهمید مشکل همان است. مُهر که به صفحه دفترچه می خورد صدای پزشک بلند می شود«بیمار بعدی…». با یک حساب سرانگشتی از زمان ورود به داخل اتاق پزشک تا زمانی که بیمار خارج می شود چیزی حدود یک و نیم تا دو دقیقه وقت صرف شده است.

وقتی مشکل دو تا می شود!

در مطب پزشکان متخصص مشکل به همین جا ختم نمی شود. از آن جا که در شلوغی مطب این پزشکان جای سوزن انداختن هم پیدا نمی شود مشکل دو تاست. از یک طرف بیماران چند تاچند تا داخل اتاق می شوند و از طرف دیگر معاینه بیماران در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی حدود 5 دقیقه تمام می شود. کم نیستند تعداد پزشکان متخصص کودکان یا متخصصان زنان و زایمان که این گونه بیماران را معاینه می کنند. تلخ تر آن که در بسیاری از موارد بیماران ناچارند مشکل خود را در حضور دیگران به پزشک بگویند و این موضوع یعنی رعایت نشدن حریم شخصی و بدون تردید خوشایند هیچ کس نیست. حالا خدا نکند که سوالی هم داشته باشی ، باید هم به فکر شلوغی مطب خانم یا آقای دکتر باشی و هم این که فکری برای طرح سوالت کنی که آیا اصلا رویت می شود مشکلت را بگویی! بگذریم از واکنش برخی پزشکان که از بیمارانی که سوال می کنند خیلی خوششان نمی آید، نوع حرکات و جواب دادن این نوع از پزشکان یعنی: « برو دیگر بس است این همه بیمار را نمی بینی؟».

این وضعیت را می گذاریم کنار مصوبه ای که دولت به تصویب رساند و مسئولان وزارت بهداشت هم بارها بر آن تاکید کردند و گفتند که پزشکان ملزم به رعایت آن هستند : «متوسط زمان ویزیت بیمار توسط پزشک عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص حداقل ۲۰ دقیقه، پزشک فوق‌تخصص حداقل ۲۵ دقیقه و روان پزشک حداقل ۳۰ دقیقه ». این جاست که فاصله بین قانون و رفتاری که با آن کاملا متفاوت است، مشخص می شود.

حداقل استانداردهایی که رعایت نمی شود

با این شرایط تردیدی نیست که تاکید و پذیرش واژه ویزیت فله ای توسط نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و انتقاد از افزایش این شیوه ناصواب پزشکان بیراه نباشد. محمدحسین قربانی درباره طرح برخی اخبار مبنی بر معاینه فله ای برخی پزشکان معروف، گفت: در هر نقطه از دنیا استاندارد مشخصی برای معاینه بیماران درمراکز درمانی وجود دارد، بنابراین پزشک موظف است زمان استاندارد را طبق قانون برای معاینه در نظربگیرد؛ به طورحتم باید حداقل استانداردها را برای درمان بیمار رعایت کرد. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،حداقل زمان استاندارد برای معاینه هر بیمار را طبق قانون بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اعلام کرد و گفت: رعایت نکردن زمان کافی درمعاینه بیمار در شرح حال فرد مشکل ایجاد می کند، ضمن این که تاریخچه بیماری و تشخیص نوع بیماری را نیز با مشکلات بسیاری روبه رو می کند. وی افزود: متاسفانه معضل معاینه فله ای بیمار درحال گسترش است و بسیاری از پزشکان به دلیل فضای تعریف شده و میزان مراجعات زمان لازم را برای معاینه بیمار اختصاص نمی دهند.

قربانی تصریح کرد: چطورممکن است یک پزشک روزانه ۱۰۰ بیمار را ویزیت و کیفیت درمان را رعایت کند، به طورحتم تعهدات لازم باید برای رعایت حداقل زمان ممکن در معاینه بیمار ایجاد شود، ضمن این که نظارت های لازم نیز بر عملکرد پزشکان دراین زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر برای دستیابی به رسالت هر پزشکی در طول مسیر درمان بیمار باید به این دو مولفه توام دقت شود. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که پزشک نباید به این شغل به دید کسب و کار نگاه کند، گفت: هرپزشکی باید برای درمان بیمار زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را اختصاص دهد، متاسفانه درتمامی بخش های اقتصادی نبود شفافیت در عملکرد وجود دارد؛ اما پزشکان را باید از این مسائل مستثنا و به رسالت آن ها توجه کرد.

انتهای پیام/خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.