سرویس: غیر تولیدی 09:30 - جمعه 07 اردیبهشت 1397

مدیر بهره‌برداری سازمان قطار شهری اصفهان

نیم قرن چالش برای احداث متروی اصفهان

متروی اصفهان از حرف تا عمل حدود نیم قرن به طول انجامیده است نیم قرنی که شاید یک دهه از آن عملیاتی شده و متولیان امر برای راه‌اندازی کامل مترو تلاش کردند تا آلودگی و ترافیک در اصفهان کاهش یابد.

به گزارش اصفهان شرق، تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان از دهه 40 هجری شمسی در ذهن مدیران وقت ایجاد و در دهه‌های گذشته، مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شد.

در سال 1380 طرح نهایی خط یک (شمال به جنوب) به طول 12.5 کیلومتر مصوب و  عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز شد و با اضافه شدن 7.7 کیلومتر مسیر کاوه- قدس (شمال غرب) خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب به طول 20.20 کیلومتر احداث شد.

این خط دارای سه فاز بهره‌برداری به ترتیب خط یک حدفاصل ایستگاه قدس تا ایستگاه شهدا به طول 10 کیلومتر، خط دو حدفاصل ایستگاه شهدا تا ایستگاه تختی به طول یک کیلومتر و خط سه حدفاصل ایستگاه تختی تا ایستگاه دفاع مقدس به طول 9.2 کیلومتر است.

 هیچ‌گاه ریزش تونل در متروی اصفهان نخواهیم داشت

مدیر بهره‌برداری سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه حدفاصل میدان آزادی تا صفه ٢ تونل وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این تونل‌ها آماده بهره‌برداری است و طبق وعده‌ای که در بخش ساخت به ما دادند تا پایان خردادماه قطار به صورت یکسره از میدان امام خمینی(ره) تا صفه به حرکت در می‌آید.

علیرضا فاتحی افزود: سر فاصله زمانی قطارها در حال حاضر هر ١٥ دقیقه یکبار است اما با اقدامات صورت گرفته به تدریج این فاصله تا تیرماه کاهش پیدا می‌کند.

مدیر بهره‌برداری سازمان قطارشهری اصفهان با بیان اینکه اکنون حدود 50 هزار نفر به صورت روزانه از مترو استفاده می‌کنند، گفت: سعی کردیم سرویس‌های منظمی برای حرکت روزانه مردم در نظر بگیریم که در این راستا برنامه‌هایی برای افزایش تعداد مسافران در نظر داریم.

وی در پاسخ به این سئوال که چه اقدامات امنیتی برای متروی اصفهان در نظر گرفته شده است؟ بیان کرد: مجموعه اقدامات برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده که شهروندان می‌توانند در صورت بروز حادثه به مرکز کنترل فرمان اطلاع دهند، همچنین باید گفت ما هیچ‌گاه ریزش تونل درمتروی اصفهان نخواهیم داشت.

فاتحی با بیان اینکه قرارداد احداث تونل برای خط 2 متروی اصفهان منعقد شده و با وارد شدن تجهیزات موردنیاز کار احداث تونل آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به ما وعده داده که در خط ٢ متروی اصفهان سرفاصله زمانی کمتری نسبت به خط یک داشته باشیم.

با توجه به درخواست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، موضوع عملیات خط یک مترو اصفهان از سال 2004 تا 2013 توسط کمیته میراث جهانی یونسکو مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

با توجه به مطالعات و بازدیدهای گسترده و متعدد مشاوران و کارشناسان بین‌المللی، در نهایت یونسکو در گزارش هیئت ارزیابی در ماه می 2013 به صراحت مطالعات، نحوه اجرا و عملیات تونل خط یک در محور چهارباغ را تأیید کرد.

نصب سیستم ارتعاشات و پایش سلامت در متروی اصفهان

معاون فنی و مهندسی سازمان قطار شهری اصفهان بیان کرد: مشکلات و چالش‌های بر سر راه مترو و ایستگاه‌های مترو وجود دارد که در مجموعه میراثی مطرح شده و سپس خط مترو طراحی می‌شود.

محمدرضا بنکدار افزود: مشاوره‌های طراحی و سازه و میراثی در سازمان قطار شهری وجود دارد تا نسبت به کلیه استانداردهای مترو تصمیم گیری شود.

وی گفت: در نشستی با حضور مسئولان میراث فرهنگی و قطار شهری 2 تصمیم اتخاذ شد یکی اینکه سیستم روسازی طراح و کاهش ارتعاشات و صدا را دربرداشته باشد همچنین قطار شهری سیستمی را احداث کند که پایش سلامت از نظر دمپ ارتعاشات کنترل شود و دیگری اینکه دانشکاه علم و صنعت به عنوان امین ناظر بر عملکرد قطار شهری باشد.

معاون فنی و مهندسی سازمان قطار شهری با بیان اینکه در حال حاضر سیستم‌های پایش و ارتعاشات در حال نصب است، تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت هم با بهره‌گیری از مؤسسه ژئوفیزیک ارتعاشات را انجام داده است که حد حدمجاز ارتعاشات زیر حد نرمال است که مترو برای آثار باستانی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

خط مترو 40 متر از سی‌وسه پل فاصله دارد

مشاور امور میراث فرهنگی سازمان قطار شهری اصفهان نیز گفت: یکی از سئوالاتی که در ذهن همه شهروندان است این بوده که چگونه مترو از زیر سی‌وسه پل عبور کرده و ترک‌هایی را ایجاد کرده است که در این راستا باید گفت مترو از میدان انقلاب عبور کرده و با فاصله حدود 40 متر از سی‌وسه پل این پل تاریخی را دور زده و سپس به سمت جنوب شهر (دروازه شیراز) حرکت کرده است.

طراوت با اشاره به ترک‌های ایجاد شده بر روی سی‌وسه پل بیان کرد: این ترک‌ها هیچ ربطی به مترو ندارد و ناشی از انبساط و انقباض است.

توسعه خط یک قطار شهری به طول 5.4 کیلومتر دارای 4 ایستگاه است، این خط سبب اتصال خط مترو شاهین‌شهر به خط یک قطار شهری می‌شود. ایستگاه اول آن در میدان استقلال (ایستگاه دانشگاه صنعتی) بوده که در انتها به ایستگاه قدس خط یک خواهد رسید، یک سوم این مسیر به صورت هوایی و مابقی به صورت زیرزمینی اجرا خواهد شد.

98 مترو به بهارستان می‌رسد

مشاورعالی شهردار اصفهان اظهار داشت: مهم‌ترین چالش بر سر بهره‌برداری قطار شهری مشکل عبور از چهارباغ بود که این مشکل سبب قفل شدن عملیات در سازمان قطار شهری شده بود.

محمدجواد شعرباف گفت: اگر 2 ایستگاه انقلاب و امام حسین(ع) اجرا نمی‌شد خط مترو در ایستگاه تختی قفل می‌شد که حل این مشکل تلاش سنگینی می‌طلبید که ما از این چالش عبور کردیم و با قبول تمام مسئولیت‌های میراث فرهنگی کاوش‌ها را انجام داده و نظارت‌های بی‌وقفه را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با این چالش بزرگ کنار آمده و با مجوزاتی که ارائه دادیم، توانستیم 2 ایستگاه امام حسین(ع) و انقلاب را احداث کنیم که اگر این کار صورت نمی‌گرفت نیمی از کارها بی‌نتیجه می‌ماند.

مشاورعالی شهردار اصفهان بیان کرد: با مجوزی که از یونسکو داشتیم، می‌توانستیم خط 2 مترو را از زیر میدان امام (ره) عبور دهیم اما با حساسیت‌های اجتماعی و سپس ملی روبه‌رو می‌شد، از آن جایی که خط 2 مترو از زیر میدان امام (ره) رد نشد حدود 500 میلیارد تومان بر هزینه‌ها مترو اضافه شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روزهای تعطیل به ویژه روزهای جمعه مترو اصفهان هم تعطیل است، گفت: روزهای تعطیل به دلیل کمی مسافر و یا نبود مسافر مترو تعطیل است چرا که اگر مترو باز بوده و شهروندی از آن اضافه نکند هزینه سنگینی بر دوش شهرداری خواهد بود.

شعرباف با بیان اینکه بعد از خرداد تعداد مسافرانی که روزانه از مترو استفاده می‌کنند 100 هزار نفر خواهد شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه 50 هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئله حمل‌ونقل ریلی اصفهان با نگاه واحد دیده شده است، اضافه کرد: در داخل شهر 60 کیلومتر و در خارج از شهر 163 کیلومتر خط ریلی داریم که اصفهان را به صورت شبکه بهم متصل می‌کند.

مشاورعالی شهردار اصفهان افزود: در حال حاضر 50 درصد از خط قطار شهری بهارستان اجرا شده است و تا پایان سال 98 به شبکه اصفهان وصل می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.