اصفهان شرق

نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای گذر از شرایط ویژه کم آبی امسال

کدخبر: 166301
1397/02/05 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، شاهین پاکروح معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی خبری در خصوص شرایط آبی کشور اظهار داشت: در کشور شرایط خوبی را به لحاظ بارندگی سپری نمی کنیم.

وی افزود: این شرایط همراه با تنش هایی خواهد بود که می شود تنش ها را با توجه به شرایط اقلیمی کشور به سازگاری تبدیل کرد تا گذر موفقیت آمیزی از تابستان 97 داشته باشیم.

معاون بهره برداری آبفای کشور با بیان اینکه “15 سال است که خشکسالی مستمر در کشور داریم”ف گفت: این شرایط نشان می دهد که خشکسالی و کم بارشی مخصوص امسال نیست بلکه یک روند طولانی و مستمر در کشور حاکم شده که باید به سازگاری با این شرایط روی آوریم و مصرف آب را بهینه کنیم.

وی ادامه داد: از مجموع 61 میلیون و 658 هزار نفر جمعیت شهری کشور بالغ بر 32 میلیون و 400 هزار نفر در فلات مرکزی ایران زندگی می کنند که نسبت به سال آبی گذشته دچار 52.3 درصد کاهش در بارش ها هستند و حدود 52 درصد نیز نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی را تجربه می کنند.

پاکروح سال جاری را بدترین سال در فلات مرکزی ایران از نظر خشکسالی و کم بارشی دانست و گفت: در طی سالهای اخیر سال آبی 86 – 87 بدترین سال ابی با 146 میلیمتر بارش بوده که امسال تا امروز فقط 120 میلیمتر بارش داشته ایم که از بدترین سال آبی کشور نیز پایین تر است.

وی افزود: با کاهش 78 درصدی حجم اب معادل برف نسبت به سال گذشته و کاهش 43 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته مواجه ایم که شرایط ویژه ای را برای سال 97 رقم زده که نه تنها برای سه ماهه تابستان، بلکه برای 1.5 ماهه پاییز هم منابع آبی را با کاهش مواجه کرده که تلاش کرده ایم با اجرای پروژه های متعدد از یک سو در بخش تأمین شرایط را مدیریت کنیم و از سوی دیگر با مدیریت مصرف و مدیریت فشار در بخش مصرف به کنترل شرایط ویژه سال جاری بپردازیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه 55 سد کشور در تأمین آب شرب شهرها نقش دارند، گفت: از بین این سدها، 4 سد استقلال در استان هرمزگان، درودزن در استان فارس، دوستی در خراسان رضوی و زاینده رود در اصفهان به ترتیب با 11 درصد، 37 درصد، 21 درصد و 13 درصد ذخیره آبی در بحرانی ترین شرایط به سر می برند.

پاکروح استفاده از کولرهای آبی را یکی از عوامل اصلی پرمصرفی در روزهای گرم سال عنوان کرد و گفت: در برخی شهرها همچون یزد، کاشان و کرمان، با گرم شدن هوا و استفاده از کولرهای آبی، 50 درصد به مصرف آب مردم افزوده می شود.

وی افزود: هر کولر آبی به طور متوسط 700 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند که معادل دو و نیم برابر مصرف آب نرمال یک خانواده 4 نفری در یک شبانه روز است.

معاون بهره برداری آبفای کشور با بیان اینکه در سال 96 تعداد 289 شهر کشور تحت تنش آبی بودند، گفت: در سال 97 این تعداد به 334 شهر رسیده که از این تعداد، 165 شهر وضعیت زرد دارند یعنی تنش آبی آنها 10 درصد است، 62 شهر وضعیت نارنجی دارند یعنی تنش آبی آنها بین 10 تا 20 درصد است و 107 شهر وضعیت قرمز دارند یعنی تنش ابی در آنها بیش از 20 درصد است.

وی افزود: بیشتر شهرهایی که دچار وضعیت قرمز تنش آبی هستند در استانهای اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و کرمان قرار دارند.

پاکروح با بیان اینکه حفر 283 حلقه چاه در کل کشور تا قبل از پیک مصرف تابستان برنامه ریزی شده، گفت: در مجموع برای گذر از شرایط ویژه کم آبی امسال، 1000 میلیارد تومان نیاز است که 50 درصد آن باید تا پیش از تابستان تأمین و هزینه شود.

این مقام مسئول مدیریت تقاضا و مصرف را مهمترین راهکار برای اصلاح وضعیت آبی کشور برشمرد و گفت: قریب به 8 میلیون مشترک پرمصرف آب در کشور داریم که پیشنهاداتی برای برخورد با مشترکین پرمصرف در قالب طرح های اخطاری و جریمه ای تدوین و به دولت ارائه شده، اما خود مردم می توانند با اصلاح روند مصرف، در پایدار شدن شرایط آبی کشور کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز برای هیچ نقطه ای از کشور جیره بندی آب در برنامه قرار نگرفته و تلاش می کنیم با وجود ویژه بودن شرایط کم آبی امسال، با اجرای پروژه های متعدد و مدیریت بخش تقاضا و مدیریت فشار، زون بندی و … بدون مشکل تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/تسنیم