سرویس: غیر تولیدی 08:00 - سه شنبه 04 اردیبهشت 1397

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

خشکسالی پی‌درپی در اصفهان چاه‌های فلمن را هم خشک کرد

خشکسالی چند سال اخیر به ویژه امسال در اصفهان را شاید بتوان از تاریخی‌ترین خشکسالی‌ها دانست که روزبه روز با خبرهای جدیدی از این خشکسالی و آثار ویرانگر آن مواجه می‌شویم.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها اصفهان به حدی با خشکسالی مواجه شده است که گفته می‌شود از حجم کلی سد زاینده رود که 1450 میلیون مترکعب است نزدیک به 147 میلیون مترمکعب آب باقی مانده یعنی تنها 10 درصد از ظرفیت سد!

چاه‌های فلمن یکی از منابع آبی استان اصفهان بودند که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان این چا‌ه‌ها خشک شده‌اند از آن جایی که چا‌ه‌های فلمن مورد استفاده در شبکه تأمین آب شرب هستند در زمین‌هایی که از رسوبات سست منفصل و شن و ماسه و یا قلوه سنگ تشکیل شده‌اند و سطح آب منطقه نزدیک به سطح زمین است به جهت اقتصادی‌ترین روش استحصال آب در حجم زیاد، یک حلقه چاه قائم دستی به قطر 2 تا 5 متر و تا عمق چند متر زیر سطح آب به منظور انباشت آب ورودی حفر می‌کنند.

چاه‌های فلمن استان اصفهان خشک شدند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص چاه‌های فلمن در استان اظهار داشت: پیش از این چاه‌های فلمن 3200 لیتر آب داشتند و این در حالی است که امسان این چاه‌ها خشک شدند.

هاشم امینی با بیان اینکه چاه‌های متفرقه نیز به شدت افت پیدا کرده‌اند، افزود: 106 چاه از 214 چاه متفرقه خشک شده است و تنها حدود 750 لیتر آب از 70 چاهی که حفر خواهد شد، می‌توان دریافت کرد.

وی با بیان اینکه برای این بحران حتی باید بخشی از آب فضای سبز را قطع و به بخش شرب تخصیص داد، تصریح کرد: در حال حاضر 2.9 مترمکعب در ثانیه آب چاه برای جمعیت 4 میلیون و 70 هزار نفری استان اصفهان آب موجود است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ضمن توصیه به شهروندان جهت صرف‌جویی در مصرف آب بیان کرد: این میزان باقی مانده از ظرفیت سد به این معناست که باید برنامه ریزی‌های جدی برای توزیع و مصرف آب شرب صورت بگیرد.

وی افزود: اگر مصرف آب به همین صورت ادامه پیدا کند تا پایان تیرماه 1397 آب سد زاینده‌رود خشک خواهد شد و دیگر راهی برای تأمین آب مصرفی اصفهان نخواهیم داشت.

با وجود آمار و اطلاعات از وضعیت سد زاینده رود و مقدار آب باقی مانده برای مردم استان اصفهان باید نه تنها در مصرف آب صرفه جویی کرد بلکه مقدار آبی که برای صنعت و آیاری فضای سبز مصرف می شد را به کمترین مقدار رساند تا حداقل مردم استان با کمبود آب شرب مواجه نشوند.

خشکسالیهای اخیر به ویژه خشکسالی و کمبود آب در سال جاری نشان دهنده این است که میزان بارش‌ها کمتر از هر سال دیگر بوده است.

میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته 56 درصد کاهش داشت

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در راستای میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری اظهار داشت: میانگین بارش‌ها از ابتدای سال زراعی یعنی از ابتدای مهرماه 96، حدود 44.6 میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته حدود 56 درصد کاهش داشته است، افزود: همچنین نسبت به آمار بلند مدت حدود 65 درصد میزان بارش‌ها کاهش را نشان می‌دهد.

با این حجم از بارندگی‌ها و خشکسالی حاکم بر استان تنها سامانه آبرسانی استان تصفیه خانه بابا شیخعلی نه تنها روزهای سخت و طاقت فرسایی را سپری می‌کند بلکه چراغ هشدار آن روشن شده است.

کاهش 15 درصدی ظرفیت نهایی تصفیه آب در بابا شیخعلی

مدیر تصفیه خانه بابا شیخعلی اصفهان اظهار داشت: مقدار آبی که ظرفیت نهایی را در تصفیه خانه انجام می‌داد حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

اسماعیل گرجی زاده با بیان اینکه چاه‌های استان که بالغ بر 214 چاه در سطح استان بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر از این تعداد چاه تنها 120 چاه فعال است که آن‌ها هم با کاهش حدود 70 درصدی منابع آبی مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: 10 حلقه چاه فلمن که ظرفیتی نزدیک به 3560 لیتر در هر ثانیه می‌توانستند آبدهی برای استان داشته باشند کاملاً از مدار خارج شدند.

مدیر تصفیه خانه بابا شیخعلی اصفهان گفت: مقدار آبدهی سال پیش 9.5 مترمکعب بر ثانیه بود که در حال حاضر 8.2 مترمکعب بر ثانیه است.

خشکسالی امسال در اصفهان به حدی رسیده که تنها باید به فکر آب آشامیدنی مردم استان اصفهان باشیم تا شاید از این خشکسالی که تا 50 سا اخیر بی سابقه بوده رهایی یابیم.

با نزدیک شدن به فصل گرما شاید بحران آب و خشکسالی در اصفهان با تنش بیشتری روبه‌رو باشد چرا که با روشن شدن کولرها مقدار آب بیشتری مصرف می‌شود ازاین رو مسئولان مکرراً توصیه می‌کنند با گرم شدن هوا مردم سایه‌بانی برای کولرهای خود تهیه کنند تا با این کار در مصرف آب 11 درصد صرفه‌جویی شود.

همچنین یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب استفاده از شیرآلات کاهنده است چرا که اینکار هم حدود 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند به راحتی می‌توان با این اقدامات ساده در مصرف آب صرفه جویی و مدیریت کرد که نه تنها خود بلکه نسل بعد از ما بتوانند از آب بهره ببرند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.