سرویس: غیر تولیدی 13:38 - دوشنبه 03 اردیبهشت 1397

سخنگوی اداره آب و فاضلاب استان اصفهان

شوک کاهش 30 درصدی آب تحویلی به تصفیه‌خانه/ جزئیاتی درباره قطعی آب دیروز اصفهان

سخنگوی اداره آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در دو روز گذشته با توجه به این‌که آب ورودی به تصفیه‌خانه یا به قولی آبی که از سد خارج شده تقریباً 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده، آب کمتری تحویل اداره آب و فاضلاب شد که با مشکل مواجه شدیم.

به گزارش اصفهان شرق، سید اکبر بنی‌طبا در رابطه با قطعی آب در بعضی از مناطق اصفهان در روز گذشته اظهار داشت: موضوع افت فشار و این‌که بعضاً در طبقات فوقانی و حتی شاید همکف دیروز برخی مناطق اصفهان با قطعی آب مواجه شدند واقعیتی است که رخ داد.

وی افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی و میزان بارشی که امسال نسبت به سال آبی گذشته داشتیم که حدوداً بارش‌ها یک سوم سال گذشته بوده است طبیعتاً بر ذخیره سد زاینده‌رود تأثیر گذاشته است.

سخنگوی اداره آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: حدوداً 90 درصد از آب مورد نیاز شهر اصفهان از سد زاینده‌رود و انتقال به تصفیه‌خانه آب اصفهان تأمین می‌شود؛ آب 55 شهر دیگر که با اصفهان مجموعاً 56 شهر شده و 300 روستا نیز از طریق زاینده‌رود تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعتاً به خاطر این‌که منابع داخلی یا منابع محلی شهر اصفهان برای تأمین آب شرب حداکثر 10 درصد بوده است، وقتی آب تصفیه‌خانه یا آب خروجی سد زاینده‌رود کم می‌شود طبیعتاً اثر خیلی زیادی بر شبکه توزیع آب اصفهان دارد و ما خودمان می‌پذیریم.

بنی‌طبا توضیح داد: در دو روز گذشته با توجه به این‌که آب ورودی به تصفیه‌خانه یا به قولی آبی که از سد خارج شده و از طریق تونل به سمت تصفیه‌خانه هدایت شده تقریباً 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده و آب کمتری تحویل اداره آب و فاضلاب شد که با مشکل مواجه شدیم.

وی اضافه کرد: طبیعتاً وقتی 30 درصد آب تحویل داده شده به تصفیه‌خانه یک دفعه کاهش پیدا کند شوکی به شبکه توزیع ما وارد می‌شود و ما هم قبول داریم ولی راهکار دارد و آن مدیریت مصرف آب است.

سخنگوی اداره آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: تمهیداتی که متولیان تأمین آب در استان برای مدیریت آب زاینده‌رود دنبال می‌کنند همه به خاطر حفاظت و صیانت از این آب است که به خاطر کاهش نزولات جوی این آب را تا تابستان و سال آبی جدید برسانند که اصفهان در شرایط قطعی مطلق آب زاینده‌رود قرار نگیرد.

وی تأکید کرد: البته پیگیری می‌کنیم که شرایط به نحوی تدبیر شود که این شوک 30 درصدی یک دفعه وارد نشود.

بنی‌طبا در ادامه عنوان کرد: راه برون‌رفت از این حالت تنها مدیریت مصرف است، اگر مردم راهکارهای کاهش مصرف آب را عملی کنند صد درصد می‌توانند 30 درصد مصرفشان را کاهش دهند.

وی در توضیح راهکارهای کاهش مصرف آب گفت: مردم حتماً از لوازم کاهنده مصرف آب از جمله شیرآلات کاهنده استفاده کنند؛ کل این پک لوازم کاهنده مصرف 50 هزار تومان است، یعنی اگر سرشیرها یا دوش‌های کاهنده را استفاده کنند حداقل 30 درصد مصرف آب در منازل کاهش پیدا می‌کند که یک عدد قابل توجهی است و می‌توانند ما را در توزیع آب کمک کنند که بتوانیم از تابستان و مرحله تنش آبی عبور کنیم.

سخنگوی اداره آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه کرد: دومین توصیه جدی من این است که وقتی با افت فشار مواجه می‌شویم طبیعتاً یک سری مشترکینی که به صورت غیرمجاز پمپ‌های آبشان را بر روی انشعابشان نصب کرده‌اند پمپ را روشن می‌کنند که باعث اختلال در شبکه توزیع آب می‌شود و برای دیگر همسایه‌ها و مشترکان ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.