اصفهان شرق

با گسترش مغازه‌های پیتزافروشی؛ روستاییان هم به فست‌فود روی آورده‌اند

کدخبر: 166204
1397/02/03 در ساعت 13:11

به گزارش اصفهان شرق، مهدوی معاون اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ماهیت زندگی روستا به دلیل اصل توسعه و گسترش رسانه تغییر پیدا کرده عنوان کرد: میانگین اضافه وزن و چاقی در جمعیت بالای ۱۸ سال نزدیک به ۶۰ درصد است این رقم در مناطق روستایی ۵۱ درصد و شهری ۶۲.۵ درصد است.  این آمار نشان می‌دهد، به دلیل آنکه مدل زندگی شهری در مناطق روستایی نمود دارد الگوی زندگی از قبیل تغذیه سالم و فعالیت بدنی در روستا‌ها تغییر کرده است.

به گفته او، میانگین فعالیت بدنی در جمعیت بالای ۱۸ سال ۵۷ درصد است یعنی ۵۷ درصد مردم کمتر از ۶۰۰ متر در روز پیاده روی می‌کنند. این عدد در مناطق روستایی ۵۰ و در شهری ۵۹ درصد است.

به گفته مهدوی، مصرف نمک در جمعیت بالغ کشور ۱۲ درصد است. این وضعیت در مناطق روستایی ۱۰ درصد و شهری ۱۳ درصد گزارش شده است. عمده منابع دریافتی نمک در روستا‌ها از طریق نان محلی و در شهر‌ها از طریق فست فود‌ها است. روستایی‌ها بطور سنتی نمک زیادی به آرد اضافه می‌کنند.

مقایسه مصرف میوه و سبزی نیز نشان می‌دهد، ۴۲ درصد جمعیت بالغ میوه و سبزی دریافت می‌کنند. یعنی کمتر از نیمی از ایرانی‌ها حداقل ۵ واحد در روز یا ۴۰۰ گرم میوه و سبزی می‌خورند. ۳۸ درصد روستایی‌ها و ۴۳ درصد شهری‌ها میوه و سبزی می‌خورند، چون در شهر میزان دسترسی مردم بالاتر است.

معاون اداره بیماری‌های غیر واگیر این را هم گفت که ۱۴ درصد جمعیت شهری و ۹ درصد جمعیت روستایی بیش از سه بار در هفته فست فود می‌خورند. علت آن گسترش مغازه‌های ساندویچی و پیتزافروشی در روستا‌ها است که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است.

انتهای پیام/میزان