سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 20:54 - پنجشنبه 21 فروردین 1393

دکتر مجید صادقی حسن آبادی

نقش پیرایشی و آرایشی مدیریت جهادی در پیکره مدیریتی کشور

فرهنگ نیز مطلب ظاهرتر از آفتاب است چرا که هر حرکت و جنبشی در جوامع انسانی قطعا مسبوق و مصبوغ به سوابق و صبغه های فرهنگی است. همه انقلاب ها و ظهور وافول حکومت هایی که در طول تاریخ بشری بوقوع پیوسته است مسلما نوعی پیشینه فرهنگی دارد.

دکتر مجید صادقی حسن آبادی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان

به دلیل اهمیت نامگذاری سال 93 سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا در این راستا نظر دکتر مجید صادقی حسن آبادی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان را در مورد نامگذاری سال 93 را جویا شده است که بصورت زیر می باشد.

اقتصاد و فرهنگ شاه بیت سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید1393 بود. ایشان در بیانات خود در حرم مطهر رضوی (س) سه عنصر فرهنگ، اقتصاد و علم را از مولفه های اساسی اقتدار ملت ها دانستند . بی تردید دو مقوله فرهنگ و اقتصاد از ارکان اصلی هر جامعه است که قوام و دوام جوامع و تمدن ها به آن وابسته است. در نصوص روایی و آیات قرآنی اشارات و تصریحات زیادی بر این امر وجود دارد.

مرحوم کلینی در جلد 5 کافی در کتاب “المعیشه” در بیانی از پیامبر اکرم(ص) آورده است: “اللهم بارک لنا فی الخبز و لاتفرق بیننا و بینه لولا الخبز ما صلینا و لاصمنا و لا ادینا فرائض ربنا” (خداوند برکت درنان به ماده بین ما و نان جدایی میندازکه اگر نان نبود نه نماز می گذاردیم ، نه روزه می‌گرفتیم و نه واجبات پروردگارمان را ادا می کردیم. این مجمل حکایت از آن دارد که اقتصاد ونان و نوای مردم از پایه‌های اصلی جامعه است که اگردل مشغولی مومنان به نان و معاش مرتفع نشود امر معاد و معنا نیز چندان دل از آنان نخواهد برد.

هموم و گرفتاری های اقتصادی بعضا مانع ادای فرائض و واجبات دینی است. راه آخرت از دنیا می گذرد. در فرازی از دعای معروف”یامن تحل به عقد المکاره” آمده است که خداوندا مرا بواسطه هموم وگرفتاریها از انجام فرائضت باز مدار.

در باب فرهنگ نیز مطلب ظاهرتر از آفتاب است چرا که هر حرکت و جنبشی در جوامع انسانی قطعا مسبوق و مصبوغ به سوابق و صبغه های فرهنگی است. همه انقلاب ها و ظهور و افول حکومت هایی که در طول تاریخ بشری بوقوع پیوسته است مسلما نوعی پیشینه فرهنگی دارد. فرهنگ مجموعه ای از باورها، هنجارها،آداب وخلقیاتی است که کلیت یک جامعه را جهت داده و به آن رنگ می بخشد.

فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری همچون هواست که انسان خواسته یا ناخواسته در آن تنفس می کند. مرگ و حیات ملت ها به آن وابسته است و سلامت و بیماری جوامع رابطه بسیار نزدیک و غیر قابل انکاری با آن دارد. مقام معظم رهبری در باب اقتصاد، اقتصاد مقاومتی را که مدت ها پیش مطرح کرده بودند مجددا طرح و تإکید نمودند.

eghtesad

ملتی بزرگ و مقاوم همچون ملت ایران که محال‌ترین امور را در صحنه جهانی ممکن ساختند و به دست رزمندگان و شهدای سربلند خود سرنوشتی دیگر برای خود و ملت ها رقم زدند شأنی اجل از این وضعیت اقتصادی دارند. اقتصاد مقاومتی، نقشه راه اقتصادی آینده کشور است.

مردمی که به توانائی ها، امکانات و ظرفیت های خود تکیه کند و بنای اقتصاد، فرهنگ و سیاست خود را بر شالوده های بنیادین متکی به خود برافرازد بی تردید پابرجا خواهد ماند.

علم یکی دیگر از مؤلفه های قدرت است. دانائی توانایی می آورد. در دنیای امروز علم و دانش عامل اصلی ثروت و قدرت است.

یکی از شگردهای استعمار نو برای سلطه به جوامع جهان سوم، انحصاری نمودن علم و دانش است. به همین دلیل با بهانه های گوناگون در مقابل پیشرفت های علمی آن کشورها می ایستد و هیچگونه اعتلا و ارتقایی را برای آن ملت ها بر نمی‌تابد. استعمار بخوبی دریافته است که اگر در انحصاری نمودن علم و دانش توفیق یاد قطعا در تداوم سلطه خود موفق خواهد بود.

در روایتی آمده است که علم 27حرف است و تا ظهور حضرت قائم (ع) دو حرف آن کشف می شود و بقیه در دولت آن حضرت به شکوفائی میرسد. (بحار،ج52،ص326) سوای امدادهای غیبی،یکی از رموز اصلی قدرت حضرت ،توسعه سریع وگسترده علم و قدرت در دولت کریمه ایشان است که در مدتی کوتاه علوم و عقول شکوفا و بارور می گردد و بر قدرت‌های پوشالی موجود غلبه می کند.

جهان سلطه پس از آنکه با برخورد های نظامی مانند جنگ تحمیلی، درگیریهای داخلی، کودتا و تنش های سیاسی داخلی موفق به اجرای نیات خود نشد، ایران را چون اسفندیار رویین تنی یافت که نشانه رفتن چشمش مهمترین دغدغه او شد.

آزمون و خطاهای دشمن در تحریم های گسترده اقتصادی، ترور دانشمندان جوان ایرانی، اشاعه فساد و فحشاء، تخریب ارزشها و رواج فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی از تاکتیک های دشمن برای هدف قراردادن و یافتن نقطه آسیب پذیر نظام است. امروز دو بستر فرهنگ و اقتصاد عمده حوزه کارزار دشمن است.

 

عوامل فاعلی و قابلی

تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در باب اقتصاد و فرهنگ مستلزم فراهم ساختن دو دسته عوامل قابلی وفاعلی است .عوامل قابلی ناظر بر توانائی ها وپتانسیل های موجود در کشور است که وجود نیروی انسانی جوان ، ظرفیت استراتژیک کشور در منطقه و زیر ساختهای موجود در کشور می باشد.کشور ما از لحاظ نیروی انسانی از جمله کشورهای جوان محسوب می شود که در حال حاضر قریب 4ملیون دانشجو و 10 ملیون دانش آموخته آماده به کار یا شاغل در کار دارد.

از جهت استراتژیک و موقعیت جغرافیائی ، ایران در بهترین نقطه از منطقه خاور میانه قرار دارد، برخورداری از منابع زیر زمینی غنی، نقطه اتصال خلیج استراتژیک فارس و تنگه هرمز بعنوان گلوگاه اقتصادی منطقه و تجاری غرب با کشورهای عربی، بهره مندی از توان نظامی بالا با نیروهای زبده و مؤمن و مهم تر از همه وجود ملتی فهیم، مؤمن، باهوش و دارای سواد سیاسی و رسانه ای از شاخصه های دیگر این کشور است که اورا در مقابل تبلیغات رسانه ای همه جانبه دشمن مقاوم نموده است. حوادثی که در سی سال گذشته با تمهیدات و توطئه های دشمن بر انقلاب و نظام اسلامی تحمیل شد هر کدام از آنها به تنهایی برای سقوط یک نظام کافی بود.

فتنه 88یکی از آن نمونه هاست که با هوشیاری ملت ورهبری داهیانه رهبری انقلاب با سرعت غیر قابل وصفی خنثی و تهدید موجود تبدیل به فرصتی شد که ملت ایران نیروهای خودی را بخوبی شناسائی و لایه ای دیگر از حیله های دشمن را به وضوح مشاهده ودست آهنین دشمن را در ورای دستکش مخملین او بالعبان حس نمود وتوشه ای ارزشمند برای ادامه راه خود قرار داد.

 

در بخش عوامل فاعلی، عمدتآ آنچه می توان اشاره کرد به عزم جدی و مدیریت جهادی مسئولان کشور بر می‌گردد. باید از سوی متصدیان امور باور عمیق بر ظرفیت ها و توان موجود کشور بوجود آید. سکانداران کشورباید تاملی دیگر داشته باشند که سفینه کشور را با این امکانات گرانبها به کدام سو می برند؟ فساد اداری –مالی –سیاسی ، تبعیضات ناروا، تبا رسالاری و مدیریت های ملوک الطوایفی، ویژه خواری، بی انضباطی مالی، ریخت و پاشها و اسراف و تبذیرها و …. همچون موریانه پیکر نظام مالی-سیاسی کشور را تهدید می کند.

در فضای اینگونه، خدمات دلسوزان نیز نمود خود را از دست می‌دهد

عزم جدی لازمه اصلی مدیریت جهادی است. مدیریت جهادی، مدیریتی خلاق،پرکار ،کم توقع، شجاع، وارسته، ولایت مدار و عدالت محور است.

مدیریت جهادی مدیریتی امکان ساز، فرصت آفرین و ایثارگراست. در هر جبهه و ساحتی بدون چشمداشت به مال و جاه آنگونه تلاش می کند که ساعت او را سرزنش می کند. وجدان کاری ،کارآمدی و کاردانی، اخلاص و احساس حضور دائمی در پیشگاه خداوند از دیگر شاخصه های مدیریت جهادی است. مدیر جهادی چنانچه برای منصب خود فردی لایق تر ببیند جا را برای او خالی می کند.

 

نقش پیرایشی و آرایشی

مدیریت جهادی باید چون باغبانی حاذق در پیکره مدیریتی کشوردو نقش پیرایشی وآرایشی ایفا نماید.در بعد پیرایشی اولویت اول زدودن فسادهای گسترده ای است که چون موش بر انبان اقتصاد و سیاست و فرهنگ افتاده است. تحقق این مهم از ضرورتهای غیر قابل انکار است والبته بسی مشکل که ورود به آن جان دلیر ،دیده سیر و زهره شیر می خواهد. عمده مسئولیت این بعد در عهده قوه قضائیه و دستگاههای نظارتی کشور است.

نقش آرایشی مسئولان،ایجابی و اثباتی است. این امر عمدتا در حوزه تقنین و قوه مجریه است. تصویب قوانین و پر کردن خلاهای قانونی، تشخیص نیازها، ضرورتها و اولویت های جامعه، برنامه ریزی صحیح و مطابق با واقعیت ها و امکانات، کشف نیروهای مستعد، مخلص و توانمند برای تصدی امور کشور، پیوند دادن جامعه و صنعت با دانشگاه و فرهیختگان کشور،حمایت جدی از تولید داخلی و صنعت و زراعت بومی، تلاش در جهت احیای روستاها و مهاجرت عکس (از شهر به روستا)، توزیع عادلانه و نه متساویانه امکانات کشور و بالتبع فقرزدایی و کاستن فاصله طبقاتی از جمله اموری است که باید در اولویت کاری قانونگزاران و مجریان قرار گیرد.

 

مسئولیت مراجع فرهنگی

مراجع فرهنگی همچون علما ،دانشگاهیان، وعاظ، هنرمندان و روشنفکران انقلابی باید با عزم جدی اوضاع فرهنگی کشور را رصد کنند. تحکیم باورها ، ایمان، ضروریات دینی، قانون گرایی،تعاون اجتماعی،مسئو لیت اجتماعی، نظام خانواده، عزت ملی، خلقیات ایرانی، مبانی و شعارهای انقلاب اسلامی را سرلوحه کار فرهنگی خود قرار دهند و با بیان عالمانه ، مستدل وزبان روز وبا همان همتی که در سالهای 56 و 57 باور مردم را برای تغییر نظام ستم شاهی برانگیختند، برای تثبیت فرهنگ مسانخ و متناسب با انقلاب وارد میدان شوند. تنبلی اجتماعی، لذت جویی ،شهوت رانی، بی ایمانی و هرهری مذهبی، بی معنا جلوه خانواده و ازدواج، حقارت ملی،کم کاری و غلط کاری مسئولان از ورطه ها و لغزش هایی است که در ابتدا فرهنگ را نشانه می رود و سپس اقتصاد را بتبع آن به نابودی می کشاند.

نکته پایانی اینکه انقلاب اسلامی همچون شجره مبارکی است که هر چه زمان می گذرد پروبار و میوه های شیرین تر ثمر می‌دهد. بهار اسلامی که زمستان سرد خاور میانه را به بار نشاند از جمله میوه های آن درخت تناور است که به همت بنیانگذار جمهوری اسلامی و دست و تلاش ملت بزرگ ایران و شهدا و رزمندگان دلاوراو غرس شد.

ملت ایران و مسئولان اجرائی کشور باید به این خود باوری برسند که «می توانند».

 

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “نقش پیرایشی و آرایشی مدیریت جهادی در پیکره مدیریتی کشور”

  1. شاگرد گفت:

    مقاله بسیار پر باری بود،

    ممنون

  2. صادقی گفت:

    بسیار جالب و پر محتوا بود….
    سپاسگزارم….
    موفق باشید….

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.