سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:45 - یکشنبه 02 اردیبهشت 1397

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

میزان افزایش جمعیت دیابت وحشتناک است/ زنگ خطر برای پوکی استخوان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جمعیت دیابتی ما و افراد مبتلا به فشار خون به شکل وحشت‌ناکی بالا رفته است، همچنین سرطان و بیماری‌های قلبی هم در حال زیاد شدن است

به گزارش اصفهان شرق، طاهره چنگیز در مراسم نواختن زنگ سلامت اصفهان اظهار کرد: امید داریم هفته سلامت به عنوان یک اقدام نمادین به عنوان حرکتی در راستای سلامت در نسل جوان و جامعه باشد.

وی با اشاره به این که هر چیزی را می‌خواهیم عمل کنیم باید بشناسیم، افزود: سلامتی فقط بعد جسمی ندارد، تعریف از سلامت یعنی خوب بودن جسم، روان، مناسبات اجتماعی و روح انسان؛ وقتی می‌گوییم باید سلامت جامعه را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم باید جسم و روح را در نظر داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که مفهوم سواد صرفاً آنچه که عموماً گفته می‌شود، نیست بلکه سواد سلامت را هم شامل می‌شود، گفت: هر کسی که سواد آموزشی بالا دارد الزاماً سواد سلامت هم ندارد، در همین راستا ارتقای سواد سلامت اهمیت دارد، خصوصاً دخترها چراکه مدیریت سلامت خانواده را به عهده دارند؛ این که دانش‌آموزان اطلاعات سلامت داشته باشند مهم است و ارتقای دانش سلامت با دانشگاه علوم پزشکی است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع پیری افراد خاطرنشان کرد: فرآیند پیری از بدو تولد شروع میشود، اما چه کنیم که پیری در ما تسریع نشود؟

چنگیز با بیان این که تغذیه در روند پیری مؤثر است، ادامه داد: بعضی از مواد غذایی و مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و چربی سرخ شده و نمک و شکر، استرس، آلودگی محیط و استفاده بیش از حد از مواد آرایشی بهداشتی پیری را تسریع می‌کند، در مقابل استفاده از سبزی، میوه، آب، خشکبار، فعالیت بدنی و ورزش عادی و کاهش کم تحرکی با پیری زودرس مقابله می‌کند.

وی اضافه کرد: جمعیت دیابتی ما و افراد مبتلا به فشار خون به شکل وحشت‌ناکی بالا رفته است، همچنین سرطان و بیماری‌های قلبی هم در حال زیاد شدن است؛ ما از انرژی خودمان کمتر استفاده می‌کنیم در ازای این که استفاده از انرژی فسیلی افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مضرات استفاده از قلیان، ابراز داشت: زنگ خطر و بحران پوکی استخوان را هم باید زد، پوکی استخوان در حال افزایش است و خانم‌ها و دختران را هم بیشتر تهدید می‌کند.

وی عنوان کرد: مقدار از دست رفتن استخوان بعد از 50 سال ارتباط معکوس با حجم استخوان‌هایی دارد که در دوران جوانی ساخته شده است؛ هرچقدر تحرک و ورزش بیشتری در جوانی داشته باشید باعث سلامت بیشتر جسم در پیری می‌شود.

چنگیز در پایان یادآور شد: تنها چیزی که میتوان سلامت جسم خود را برای آن به خطر انداخت امنیت، عزت و اسلام است؛ امید داریم خداوند نعمت سلامت و امنیت را از ما نگیرد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.