سرویس: اخبار شهرستان 22:56 - شنبه 01 اردیبهشت 1397

اصفهان شرق از روستای قلعه شور گزارش می دهد؛

نبود ناوگان حمل و نقل عمومی زندگی روزانه مردم را سخت کرده است/ سه اثر تاریخی؛ پتانسیل مغفول مانده در قلعه شور

عمده مشکل مردم روستای قلعه شور، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد به بهارستان است که توسط این رسانه این مشکل به گوش مسئولان رسید و مقرر شد، موضوع در شورای ترافیک شهر بهارستان مطرح شود.

به گزارش اصفهان شرق، روستا مهد پرورش مردمانی سخت کوش و قانع است و هر چند قهر طبیعت در جوامع روستایی بخش مرکزی شهرستان اصفهان غلبه کرده است ولی با این وجود مردم با زحمت فراوان برای بدست آوردن روزی حلال تلاش می کنند و باوجود مسائل حل نشدنی کوچک و بزرگ در سطح، در برابر کاستی ها صبوری پیشه کرده اند.

در راستای گزارش های مردمی و بررسی مسائل و مشکلات مناطق مرکزی شهرستان اصفهان، به روستای قلعه شور در 18 کیلومتری جنوب اصفهان رسیدیم. روستا در سمت راست جاده قلعه شور به جرقویه و چسبیده به جاده واقع شده است ولی به دلیل نداشتن تابلوی بزرگ منقش به نام روستا و عدم وجود بافت روستایی در قسمت ورودی، به سختی قابل شناسایی توسط خودروهای عبوری خواهد بود.

بلوار تکمیل شده روستا، کوچه های خاکی بعد از تعمیرات لوله های آب، ستون های تکمیل نشده مسجد کوچک روستا، ساختمان مطلوب خانه بهداشت نوساز و همچنین خرابه های حمام و قلعه قدیم روستا هیچ سنخیتی باهم ندارد و این نکته مهم در گزارش اولیه خبرنگار از روستا گزارش می شود.

در این خصوص و به دلیل تماس های مکرر مردم روستای قلعه شور، برآن شدیم تا گزارش میدانی از روستا با هدف شناخت مشکلات و رساندن صدای مردم به مسئولان داشته باشیم.

*مهاجرت در سایه مسائل حل نشده روستاهای کشور

یکی از شهروندان از سابقه تاریخی روستا سخن گفت و تصریح کرد: روستای قلعه شور با وجود 250 خانوار با آمار بالای مهاجرت تبدیل شده است و باور این مطلب که روستا علی رغم همجواری با شهر بهارستان نتوانسته است از رشد قابل توجهی در ارائه برخی خدمات نظیر ناوگان حمل و نقل عمومی برخوردار شود، قابل تامل است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان حرف مردم را می شنوند و قطعا هدفشان حرکت در کنار مردم است، افزود: مردم امکانات می خواهند و از مسئولان نیز درخواست حل مشکلات را دارند ولی زمان برای رفع مسائل به کندی می گذرد و هنوز علی رغم پیگیری مسئولان و مردم سخت کوش محلی، برخی مشکلات بر زمین مانده است.

*3 اثر تاریخی و ملی در روستای قلعه شور اصفهان به مرمت اضطراری نیاز دارد

میرزایی یکی از شهروندان روستا که دغدغه مردم را داشت، خطاب به مسئولان میراث فرهنگی شهرستان اصفهان گفت: علی رغم سبقه تاریخی روستا و دارا بودن بافت تاریخی، متاسفانه هنوز محیط مناسب برای جذب گردشگر فراهم نشده و قلعه قدیمی به صورت مخروبه در ضلعی از روستا رها شده و باید گفت ظرفیت پذیرش گردشگر این قلعه، به خرابه ای خوفناک مبدل شده است که وصفش ناگفتنی است.

وی ادامه داد: به تازگی محیط بیرونی کاروانسرای عباسی روستا ترمیم شده ولی نتوانسته است قلعه شور را به عنوان مکان تاریخی برای جذب مسافر آماده کند و همه این موارد باید مد نظر میراث قرار گیرد.

این در حالی است که سه سال قبل عباس قنبری رئیس شورای روستای قلعه شور در گفتگو با رسانه ای عنوان کرد: حمام، کاروانسرا و قلعه تاریخی از آثار دوره های صفویه و قاجاریه نيازمند مرمت است و براي مرمت این آثار تاریخی از ۲۰ سال پیش تاکنون، هيچ اعتباري اختصاص نيافته است.

*پایگاه بسیجی که پس از سال ها به روستا وارد شد

خانم میرزایی یکی از فعالان بسیجی روستا با بیان اینکه پس از پیگیری بسیار، پایگاه بسیج زیر نظر بهارستان فعال شد، گفت: اگر کسی در روستا علاقه به حضور در فعالیت بسیج را داشت باید به بهارستان می رفت و این برای خانم ها که هیچ وسیله ای برای عبور و مرورشان نبود، بسیار سخت به نظر می رسید و بعد از پیگیری بسیار، چندماهی است که تابلوی پایگاه بسیج در مدرسه قدیمی و خرابه روستا قرار گرفته و روز به روز بر اعضا و علاقه مندان اضافه می شود.

وی اظهار کرد: وجود مراکز فرهنگی و آموزشی خواسته به حق بانوان روستا است تا اوقات فراغت خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنند و می طلبد تا مسئولان با نزدیک شدن به فصل تابستان، فکر اساسی نسبت به این خواسته داشته باشند تا زنان و دختران جوان بهره کافی از کلاس های آموزشی ببرند.

*انتقاد مردم قلعه شور از نداشتن ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی از شهروندان، نبود وسیله حمل و نقل عمومی را به عنوان مشکل عمده قلعه شوری ها عنوان کرد و افزود: باوجود پارکینگ چندین هزار ظرفیتی برای واحد اتوبوسرانی در چند کیلومتری روستا و همجواری قلعه شور با بهارستان، متاسفانه هیچ وسیله حمل و نقل عمومی برای مردم روستا در نظر گرفته نشده و زن و فرزند مردم باید یا کنار جاده بایستد و منتظر ماشین عبوری با همه خطرات شود و یا با کرایه بالای تاکسی مسیر روستا تا بهارستان را طی کند.

وی تاکید کرد: خانواده ها با درآمد پایین مجبور هستند که برای فرزندانشان سرویس با هزینه گزاف بگیرند و این برای خانواده ای با چند فرزند بسیار سخت و طاقت فرسا هست و جا دارد مسئولان ذیربط از دهیار، شورا تا بخشدار و فرماندار برای این مشکل عمده مردم روستا تدبیری بیندیشند تا مردم مجبور به مهاجرت نشوند.

یکی از دانش آموزان با تایید صحبت های همشهری خود، اذعان کرد: دانش آموزان باید به سختی یا به واسطه سرویس یا ایستادن کنار خیابان به بهارستان بروند و این عامل وقت زیادی را از ما می گیرد و به دلیل هزینه تاکسی و خطرات حاکم بر سوار شدن در ماشین غریبه های عبوری از مسیر، خانواده ها مجبور به حذف کلاس ها اضافی و کمک آموزشی برای فرزندانشان می شوند.

وی بیان کرد: از مسئولان خواهش می کنیم که فکری به حال حمل و نقل بکنند و اتوبوس یا وسیله نقلیه عمومی دیگری را برای تردد مردم قلعه شور به بهارستان و بالعکس در نظر گیرند تا این مشکل عمده برطرف شود.

*نبود پل عابر پیاده و ایجاد حوادث جرحی برای ساکنان روستای قلعه شور

یکی از شهروندان از همجواری روستا با جاده اصلی و تردد بالای خودرو این گونه عنوان کرد: هزینه ایجاد پل عابر پیاده از روستا به طرف دیگر خیابان کار سختی نیست که از عهده مسئولان استانی و دولت خارج باشد ولی تا کنون هیچ تدبیری در این خصوص دیده نشده و اگر کسی بخواهد از روستا به طرف دیگر خیابان برود، باخطرات جدی روبه روست.

وی به دلیل طولانی شدن طرح مسائل به صورت گزیده ای مشکلات را بازگو کرد و افزود: نداشتن مدرسه، عدم راه اندازی خانه بهداشت روستا علی رغم ساخت و تکمیل بنا به صورت مطلوب، نیمه کاره رها کردن قلعه تاریخی و تبدیل شدن این ابنیه ها به مخروبه و خطرات پنهان حاشیه آن، مبدل شدن حمام قدیمی و خرابه روستا به مکان امن معتادین، نیمه کاره بودن مسجد روستا و نبود فعالیت های فرهنگی مستمر در مسجد، نبود وسیله حمل و نقل عمومی برای تردد شهروندان به بهارستان و ده ها مشکل قابل تحمل دیگر در این روستا وجود دارد و همه در این خصوص واقف به پیگیری مسئولان روستا اعم از شورا و دهیاری هستیم.

 

* طرح موضوع حمل و نقل عمومی روستای قلعه شور در شورای ترافیک بهارستان

در راستای گزارش مردم و انتقاد از نبود حمل و نقل عمومی، موضوع را با مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری بهارستان مطرح کردیم.

مهرداد رحمتی با بیان اینکه همه برای آسایش مردم در تلاش هستند، گفت: موضوع نبود ناوگان حمل و نقل عمومی توسط آقای شمس شورای شهر بهارستان مطرح شد و قرار است طرح موضوع در شورای ترافیک بهارستان مطرح شود.

وی با بیان اینکه هنوز تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده است، اظهار کرد: به زودی با طرح موضوع در شورای ترافیک، بررسی های لازم انجام می شود ولی هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

*بازگو کردن مشکلات حق مردم است ولی مسئولان پیگیر حل مسائل هستند

دهیار روستای قلعه شور در گفتگو با خبرنگار از پیگیری چندین ساله مسئولان و نامه نگاری های انجام شده در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: عبور و مرور مردم به شهر بهارستان و رسیدن به اولین ایستگاه اتوبوس در بهارستان بسیار سخت و غیر قابل انکار است ولی این موضوع باید با رفع موانع نظیر نداشتن شانه سازی مناسب برای توقف اتوبوس توسط اداره راه و شهرسازی و همچنین طرح موضوع در شورای ترافیک بهارستان، بتوان شاهد ورود حمل و نقل عمومی به قلعه شور باشیم.

میثم ناظمی افزود: بازگو کردن مشکلات حق مردم است ولی باید به این مساله واقف بود که ارتقاء روستا و رفع مشکلات، یکی از خواسته های مسئولان محلی است و اگر وقفه ای در حل برخی مشکلات روستا نظیر حمام قدیمی و قلعه تاریخی وجود دارد، منوط به عدم پیگیری مسئولان نخواهد بود بلکه بروکراسی اداری در این خصوص نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر پتانسیل بالای تاریخی در روستا و مخروبه بودن برخی فضاهای داخلی، اظهار کرد: بررسی مشکلات قلعه تاریخی، کاروانسرا و حتی حمام قدیمی که امروز وضعیت نامناسبی دارد، با مسئولان میراث فرهنگی مطرح شد ولی به دلیل ثبت این اثار تاریخی؛ میراث فرهنگی باید برای مرمت و یا حتی تخریب برخی مکان ها نظیر حمام قدیمی، وارد عمل شده و تکلیف را مشخص کند و این در حالی است که بارها مشکلات زیست محیطی حمام قدیمی جنب کاروانسرا توسط مسئولان محلی عنوان شده است.

دهیار روستای قلعه شور با بیان اینکه اعتبار لازم در خصوص مرمت این آثار تا کنون اختصاص نیافته است، خاطرنشان کرد: خواسته مسئولان محلی از میراث فرهنگی توجه به قلعه تاریخی، کاروانسرای عباسی و حمام قدیمی با 70 درصد فضای تخریب شده است و می طلبد تا در این خصوص به یاری تاریخ روستا بیایند.

وی به پیگیری های انجام شده در خصوص احداث دستگاه خودپرداز اشاره و گفت: به دلیل وجود مراکز تجاری در جوار روستای قلعه شور و سختی عبور و مرور مردم به بهارستان، احداث دستگاه خودپرداز مطالبه به حق مردم و صاحبان مغازه هاست و در این رابطه مذاکره ای با رئیس بانک صادرات انجام و امید به ایجاد دستگاه خودپرداز در روستا داریم.

به گزارش اصفهان شرق، روستای قلعه شور هر چند ظرفیت های فراوانی نظیر گردشگری، تاریخی بودن و همجواری با شهر بهارستان را دارد ولی کم تر در معرض دید مسئولان استانی قرار گرفته است و اگر مسئولان استانی و شهرستانی به خواسته مردم و پیگیری مسئولان محلی توجهی نشان ندهند، شاهد مهاجرت مردم به شهرها خواهیم بود که یقینا آمار بالای مهاجرت مردم روستا به شهرها، سیلی سختی بر فرهنگ و آداب و رسوم مناطق خواهد زد.

خواسته مردم معقول بوده و زحمت های مسئولان محلی را به خوبی قدردان هستند ولی جا دارد مسئولان استانی و شهرستانی در بازدید میدانی از این روستا به مشکلات واقف شده و برنامه ای مدون و قابل اجرا برای رفع کامل مشکلات داشته باشند.

هر چند که به گفته مردم ساده و قانع روستای قلعه شور، همجواری با شهر بهارستان و نزدیکی به پمپ گاز و پارکینگ مملو از اتوبوس، نتوانست باری از دوششان بردارد ولی امیدشان را هنوز از دست نداده اند و از مسئولان درخواست یاری رساندن برای سهولت در رفت آمد به بهارستان با ایجاد حمل و نقل عمومی را دارند.

انتهای پیام/ ز ش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.