اصفهان شرق

نباید تمام زیرساخت‌های کشور را روی یک پیام‌رسان خارجی قراردهیم/عدم همکاری مدیران تلگرام با ایران، مردم را متضرر می‌کند

کدخبر: 166060
1397/02/01 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، توسعه‌ ابزارهای فناوری اطلاعات، موجب شده تا استفاده مردم از این فضا بیشتر شود و اکثر مردم درگیر این فضا شوند. این استفاده تا حدی است که بسیاری از مردم به نوعی وابسته به این فضا شوند. به طور طبیعی زمانی که اکثر مردم کشور با موضوعی درگیر می‌شوند، لازم است که مراقبت جدی صورت گیرد تا آن موضوع به خطری برای مردم تبدیل نشود؛ لذا باید تمام شبکه‌های اجتماعی ایرانی و خارجی از قوانین و ضوابط ایجاد شده تبعیت کنند یعنی همان اتفاقی که در همه‌ی کشورهای دنیا رخ می‌دهد.

در این بین شبکه‌ی اجتماعی، نرم‌افزار خارجی تلگرام به دلایل مختلف، بیش از سایر نرم‌افزارها مورد اسقبال مردم قرار گرفته و به فراگیرترین شبکه‌ی اجتماعی مورد استفاده مردم کشور ما تبدیل شده است. اما مشکل اصلی آن‌جاست که این پیام‌رسان در حال حاضر بدون رعایت هیچ ضابطه‌ و قانونی در کشور ما در حال فعالیت است. در صورتی که طبق عرف بين‌الملل، فعاليت پيام‌رسان‌های خارجى در هر كشورى مبتنى بر تبعيت از قوانين آن كشور است.

نباید یک پیام‌رسان، انحصار پیام‌رسانی در کشور را بر عهده داشته باشد

محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی و دبیر سابق این شورا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فعالیت انحصاری تلگرام اظهار داشت: موضوعی که همه‌ی اعضای شورای عالی فضای بر روی آن اتفاق نظر دارند، این است که نباید یک پیام‌رسان، انحصار پیام‌رسانی در کشور را بر عهده داشته باشد؛ اما متأسفانه در حال حاضر این اتفاق برای تلگرام افتاده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: موضوع بعدی این است که این پیام‌رسان در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور فعالیت دارد و همانطور که گفته شد این فعالیت در این حوزه‌ها تقریباً انحصاری است. این انحصار عامل بسیاری از مشکلات امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که تا به حال در کشور رخ داده است و باید به نفع پیام‌رسان‌های داخلی شکسته شود؛ ما امیدوار هستیم که این اتفاق رخ دهد.

تلگرام در کشور ما آزادی بی قید و شرط دارد و قوانین کشور و حقوق مردم را رعایت نمی‌کند؛ لذا باید این آزادی بی حد و حصر شکسته شود

این عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص لزوم نظارت بر فعالیت شبکه‌های‌ اجتماعی، گفت: به تازگی شاهد بودیم که فیسبوک در انتخابات آمریکا، اطلاعات مردم را به یک شرکت تحلیلگر فروخت و آن شرکت توانست افکار مردم را در انتخابات جهت دهد و کار به جایی رسیده که مدیر فیسبوک برای پاسخگویی درباره‌ی این موضوع در کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا حاضر می‌شود. در واقع در خود آمریکا هم در حال تشدید این نظارت‌ها هستند؛ همچنین در اتحادیه اروپا قوانین بسیار زیادی وضع شده تا شایعات، دروغ و تحریف، با این گستردگی در پیام‌رسان‌ها نشر پیدا نکند. در حال حاضر تلگرام در کشور ما آزادی بی قید و شرط دارد و قوانین کشور و حقوق مردم را رعایت نمی‌کند؛ لذا باید این آزادی بی حد و حصر شکسته شود.

کسب‌وکارها باید روی یک بستر امن و پایدار صورت گیرد

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها روی تلگرام انجام می‌شود که به طور طبیعی در همه‌ی آن‌ها مسئله‌ی مبادله‌ی پول و پرداخت مالی وجود دارد؛ در موارد این چنینی باید بستر مطمئن باشد تا جرمی صورت نگیرد. همچنین این فضا ناپایدار است یعنی اگر به هر دلیلی مدیران تلگرام نخواهند با دولت ایران همکاری کنند و سرمایه‌های مردم در این بستر وجود داشته باشد، این خطر وجود دارد که اموال مردم به یغما رود و آن‌ها متضرر شوند. به عنوان مثال در هفته‌های اخیر و در بحران ارزی شاهد بودیم که به گفته‌ی رئیس کل بانک مرکزی بخشی از عامل این بحران، تلگرام بوده است. همه‌ این‌ها نشان می‌دهد که ما نباید همه‌ی زیرساخت کشور را بر روی یک پیام‌رسان خارجی و بی توجه به قانون و مقررات کشور قرار دهیم.

تلگرام باید مبتنی بر ضوابط کشور ما فعالیت کند در غیر این صورت حاکمیت این قدرت را دارد که با آن برخورد کند

انتظاری در رابطه با شرایط فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور اظهار داشت: همه‌ی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، باید برای فعالیت در کشور ثبت شوند، مجوزهای لازم را دریافت کنند و قوانین و ضوابط مربوطه را رعایت کنند. تلگرام هم از این امر مستثنی نیست و باید مبتنی بر ضوابط کشور ما فعالیت کند. اگر مدیران این پیام‌رسان، شرایط فعالیت در کشور ما را نپذیرند، حاکمیت این قدرت را دارد که با آن برخورد کند.

شبکه‌های اجتماعی دیگر صرفاً یک پیام‌رسان نیستند و بلکه یک زیرساختی برای فعالیت‌های خدماتی هستند

وی در خصوص راهکارهای اتخاذ شده توسط شورای عالی فضای مجازی برای شکستن انحصار تلگرام به نفع پیام‌رسان‌های داخلی توضیح داد: در ابتدا باید بگویم که بسیاری از اعضای شورا بر این باور هستند که تا الآن در بحث حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به نحو احسن صورت نگرفته و کندی‌هایی در این مورد داشته‌ایم. البته در چند ماه اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است. نظر برخی از اعضای شورا از جمله خود من این است که این ابزارها دیگر صرفاً یک پیام‌رسان نیستند و بلکه یک زیرساختی برای فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، اداری یا حکومتی، بانکی، ارتباطی مردم هستند.

وظیفه‌ی حکومت است که سرمایه‌گذاری زیرساختی پیام‌رسان‌ها را انجام دهد

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: وقتی این ابزارها به یک زیرساخت تبدیل می‌شوند، این وظیفه‌ی حکومت است که سرمایه‌گذاری زیرساختی آن را انجام دهد. مشکل پیام‌رسان‌های داخلی ما هم این است که سرمایه‌ی لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها را ندارند؛ بخش بزرگی از فعالیت آن‌ها باید بر روی دیتاسنترها قرار بگیرد، خدمات کلود کشور باید در اختیار آن‌ها قرار گیرد، نرم‌افزارهای پایه باید طراحی شده و در اختیار آن‌ها قرار گیرد. اما متأسفانه تا الآن این اتفاق رخ نداده است، البته مرکز ملی فضای مجازی همه‌ی تلاش خود را می‌کند تا این اتفاقات بیافتد.

متأسفانه بخش دولتی ما خیلی کند و بروکراتیک عمل می‌کند

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی در رابطه با اوضاع فعلی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، گفت: باید صادقانه بگوییم که نارضایتی‌های آن‌ها کاملاً به حق است و علیرغم همه‌ی تلاش‌هایی که شده، متأسفانه بخش دولتی ما خیلی کند و بروکراتیک عمل می‌کند؛ البته شرایط نسبت به قبل خیلی بهبود یافته است. تأمین زیرساخت‌هایی که در بالا ذکر شد، وظیفه‌ی دولت است؛ مدیران پیام‌رسان‌ها به جای داشتن دغدغه‌ی تأمین زیرساخت‌ها باید با آرامش خاطر به فکر افزایش کیفیت کار خود باشند. در صورتی که در حال حاضر شرایط برعکس است؛ بعضی از آن‌ها چندین ماه است که منتظر ترخیص کالاهای مورد نیاز خود از گمرک هستند، در صورتی که دولت می‌تواند در این موارد مساعدت بیشتری انجام دهد.

انتظاری در پاسخ به این سؤال که آیا پیام‌رسان‌های داخلی توانایی جایگزینی تلگرام را دارند، اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که نیروهای انسانی ما در این زمینه بسیار توانمند هستند؛ بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما در این حوزه، در بهترین شرکت‌های دنیا مشغول به کار می‌شوند. اما برای مفید واقع شدن این استعدادها، باید فرصت کافی در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و از آن‌ها حمایت می‌شد که متأسفانه تا الآن این اتفاق رخ نداده و به تازگی این حمایت‌ها، آغاز شده که آن هم کامل نیست. در چند ماه اخیر در بازدیدهایی که از پیام‌رسان‌های داخلی داشتیم، شاهد بودیم که آن‌ها رشد بسیار قابل توجهی داشتند؛ البته هنوز با ابزارهایی مثل تلگرام کمی فاصله دارند. این نکته را نیز باید مدنظر داشت که خود تلگرام هم در ابتدا مشکلات زیادی داشت و به مرور توانست آن‌ها را برطرف کند. در مجموع باید گفت که در یک فاصله بسیار کمی می‌شود مهاجرت مردم از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی صورت گیرد.

وی در رابطه با حمایت دستگاه‌های حکومتی غیر مرتبط از پیام‌رسان‌های داخلی ابراز داشت: ما سه سال پیش در شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای مبنی بر استفاده‌ی دستگاه‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی ابلاغ کردیم که متأسفانه در این مدت روند آن به کندی پیش رفت ولی به تازگی توجه همه آن‌ها به این قضیه بیشتر شده است. این اتفاق می‌تواند خیلی به مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی کمک کند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان